Gå til innhold

Kan noen forklare dette idiotiet av regler? Beslaglagt snus

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Snusen ble beslaglagt på vei tilbake til Norge i dag. Ingen bot (bare sånn i tilfelle moralens voktere skulle bli ivrige)
Og begrunnelsen var at nikotinsnus er noe ungdommen liker. Altså, antar de liksom at jeg skal selge til ungdom? 
Ikke tollerne, de gjør bare jobben sin, men de som lager reglene.

Det må altså inneholde tobakk i Norge… 

No spesielt helsefremmende med tobakk eller??🤪🤪

Men noe ungdommen liker?? Det selges da så jævla mye i Norge som ungdommen ikke har godt av eller voksne for den saks skyld. Alkohol er jo også et problem, ifølge avisene isåfal. Kan de ikke forby helt alkohol også da?

Fortsetter under...

AnonymBruker
emilie321 skrev (23 minutter siden):

Snus uten tobakk er ikke lov til å ta med inn til Norge i det hele tatt. Vet egentlig ikke helt hvorfor, men sånn er det

Er det ikke lov å ta med seg snus og tobakk fra Sverige lenger? 

Anonymkode: fbe97...9a0

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det ikke lov å ta med seg snus og tobakk fra Sverige lenger? 

Anonymkode: fbe97...9a0

Snus uten tobakk. Altså trenden hvit snus. Ikke den med hvitt papir rundt, men den der snusen inni er hvit.

Helt grei regel. Hvorfor skal vi innføre enda mere nikotinprodukter?

Man bør sette seg inn i innføringsregler før man drar utenlands.

Anonymkode: 3395b...3ac

Annonse

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Snus uten tobakk. Altså trenden hvit snus. Ikke den med hvitt papir rundt, men den der snusen inni er hvit.

Helt grei regel. Hvorfor skal vi innføre enda mere nikotinprodukter?

Man bør sette seg inn i innføringsregler før man drar utenlands.

Det er jo sånt i Norge, men det må ha tobakk I TILLEGG. 

Hvorfor skal vi innføre enda mer av alt mulig?

UtakknemligDiva
Skrevet (endret)
emilie321 skrev (1 time siden):

Snus uten tobakk er ikke lov til å ta med inn til Norge i det hele tatt. Vet egentlig ikke helt hvorfor, men sånn er det

Jeg skrev det i hi. Det er fordi ungdommen liker det. Ungdommen liker ikke tobakken så derfor puttes det i det som kjøpes i Norge..

Er det ungdommen som skal bestemme hva som skal være lov? Og hva med all helvetes energidrikken som de driver og putter i seg? 
Alkoholen som selges? 

Jeg føler nesten dette ble å anta at jeg skulle selge.

Endret av UtakknemligDiva

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (22 minutter siden):

Står helhvit på masse snus på snuslageret.no 

Loop snus er så og si en tobakksfri snus, men siden det ikke er lov å selge tobakksfri snus i Norge er snusen tilsatt ca. 1 prosent tobakk

Glitter
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Loop snus er så og si en tobakksfri snus, men siden det ikke er lov å selge tobakksfri snus i Norge er snusen tilsatt ca. 1 prosent tobakk

Ok. Men den er hvit i hvertfall. Det står jo der. 

Før var i hvertfall snusen jeg bruker helt fri for tobakk. Tror ikke den lille prosenten er et problem.

Jeg er enig i at dette er idioti. 

For å forklare litt om regelverket: Nikotinprodukter er i utgangspunktet definert som legemidler i Norge (f.eks. de registrerte legemidlene som brukes til røykeslutt, som faktisk inkluderer en form for helhvit snus fra Zonnic, inneholder ikke tobakk) men tobakksvarer faller ikke under dette regelverket. For en del år siden, ble det funnet et smutthull i loven for snus hvor mesteparten av nikotininnholdet var tilsatt, men for å ikke falle under bestemmelsene om legemiddel, ble det tilsatt en bitteliten mengde tobakk (mener det var ca 1%). Denne tobakken bidrar ikke til noe positivt verken for produktet eller helsen, men må være med for at produktet skal defineres som et tobakksprodukt.

Hvis du tar med 100% helhvit snus over grensen og møter på en sur toller, så blir det beslaglagt som du merket.

UtakknemligDiva
ISW skrev (2 timer siden):

Jeg er enig i at dette er idioti. 

For å forklare litt om regelverket: Nikotinprodukter er i utgangspunktet definert som legemidler i Norge (f.eks. de registrerte legemidlene som brukes til røykeslutt, som faktisk inkluderer en form for helhvit snus fra Zonnic, inneholder ikke tobakk) men tobakksvarer faller ikke under dette regelverket. For en del år siden, ble det funnet et smutthull i loven for snus hvor mesteparten av nikotininnholdet var tilsatt, men for å ikke falle under bestemmelsene om legemiddel, ble det tilsatt en bitteliten mengde tobakk (mener det var ca 1%). Denne tobakken bidrar ikke til noe positivt verken for produktet eller helsen, men må være med for at produktet skal defineres som et tobakksprodukt.

Hvis du tar med 100% helhvit snus over grensen og møter på en sur toller, så blir det beslaglagt som du merket.

Takk for info. Det var heldigvis ikke en sur toller, det var to hyggelige damer. Egentlig så hadde den jeg var med seg for mye alkohol, men det var ikke mye for mye, så de lot det gå. Jeg vet ikke om dette har å gjøre med tollerne eller hvordan vi oppfører oss i tollen. 

Men hva er det med Norge? I Sverige er det altså lov, mens hos oss er det et legemiddel?? Hun tolleren sa at det er fordi ungdommen liker smaken. Tobakk er  tilsatt for at de ikke skal like det. Det blir litt som å anta at jeg skal selge til ungdom. 

I tillegg… hos Normal selges det ting som kan være veldig skadelig om det ikke brukes riktig. Det ligger fritt tilgjengelig i hyllene der, der det er så mange tenåringer. Men det går altså bra.. 

Jeg sliter bare mer og mer med å ta mange av reglene seriøst. Det virker som de blir laget for morroskyld eller for å øke sannsynligheten for å gi folk bot. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...