Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida skrev (På 26.3.2025 den 14.27):

Jeg prøvde å se litt på nå, men ser ut til at jeg må ha abonnement. Jeg fikk med meg at Jacob var sur og grinete da hans høygravide kone ville ha hjelp til å montere et garderobeskap før han dro. 

Det fikk meg til å lure på om hele mannfolkgjengen der er noen sta og bortskjemte grinunger . Jeg synes ikke han kom godt ut av det der i hvert fall.

Jeg må si at jeg synes fryktelig synd på mamma Ingebrigtsen som ikke har vært annet enn snill og omsorgsfull mot hele gjengen og som skal oppleve det hun opplever nå. Det er til å gråte over. 

Ekspander  

Ja du må ha abonnement. Denne serien tegner et atskillig mer usminket bilde av livene deres enn den forrige. Vi får også noen glimt av hjemmetilværelsen med kone og barn. Som har sine utfordringer.

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (På 26.3.2025 den 14.27):

Jeg prøvde å se litt på nå, men ser ut til at jeg må ha abonnement. Jeg fikk med meg at Jacob var sur og grinete da hans høygravide kone ville ha hjelp til å montere et garderobeskap før han dro. 

Det fikk meg til å lure på om hele mannfolkgjengen der er noen sta og bortskjemte grinunger . Jeg synes ikke han kom godt ut av det der i hvert fall.

Jeg må si at jeg synes fryktelig synd på mamma Ingebrigtsen som ikke har vært annet enn snill og omsorgsfull mot hele gjengen og som skal oppleve det hun opplever nå. Det er til å gråte over. 

Ekspander  

Det er jeg ikke sikker på om stemmer, - å stilltiende akseptere at ungene har blitt behandlet slik de ble, er etter min oppfatning alt annet enn omsorgsfullt. I podcasten med den av brødrene som forteller om sine minner, fremkommer det at hun har vært vitne uten å gripe inn - og jeg fikk inntrykk av at han opplevde det som et enormt svik. 

Nicklusheletida skrev (På 26.3.2025 den 9.30):

Gjert burde vært inne i psykiatrien og hele familien burde vært i familieterapi. 

Jeg lander fortsatt på at det må være bedre å reparere det som repareres kan, i steden for det som nå skjer. 

Ekspander  

Jeg er enig i at det som skjer er dramatisk for familien, men mye tyder på at det ikke var modent for slike prosesser ettersom Gert ikke erkjenner barnas historier og opplevelser. Jeg håper, som Stjerneskudd, at saken kan få positiv betydning for andre med samme oppdragerkultur. 

Nicklusheletida
  AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 14.43):

Hun er gift med han, ene barnet flyttet til fosterhjem, enda blir hun hos han. Hin har ikke gått ut å stilt seg bak barna. Står ved siden av sin mann.

Anonymkode: 7ed2b...6bf

Ekspander  

Hun har altså valgt Gjert forran datteren. Ja, det er veldig rart. Jeg fikk et godt inntrykk av henne, men dette valget forstår jeg ikke. 

Drømmeautomat

Den eldste broren har også stått fram med en historie om vold som er grovere enn den søskenene  beskriver: https://www.aftenposten.no/norge/i/dR73Xj/intervju-med-kristoffer-ingebrigtsen-nye-voldsanklager-mot-pappa-gjert-ingebrigtsen

Saken er forelda nå, så den har aldri blitt etterforska av politiet. 

Annonse

Drømmeautomat skrev (På 27.3.2025 den 11.36):

Den eldste broren har også stått fram med en historie om vold som er grovere enn den søskenene  beskriver: https://www.aftenposten.no/norge/i/dR73Xj/intervju-med-kristoffer-ingebrigtsen-nye-voldsanklager-mot-pappa-gjert-ingebrigtsen

Saken er forelda nå, så den har aldri blitt etterforska av politiet. 

Ekspander  

Familievoldssaker burde aldri bli foreldet.

Det er mange tanker som melder seg ved å følge denne rettsaken. Det virker som at barna har rottet seg sammen, at de ikke hadde kommet med dette hver for seg. Og tenker det også handler mye om penger og et slags hat mot faren. Og de vet det er mye de kan "ta" han på. For han er utvilsomt en kontrollerende  hissigpropp og har nok ikke vært bare enkel å hatt som verken far eller trener. Eller ektemann, for den saks skyld. Håper Tone vil vitne. Familien er ødelagt uansett, og håper hun sier det som er sannheten, selv om hun ikke har vært til stede når det skal ha skjedd fysisk vold. Skjønner forresten ikke helt hvorfor ikke barna snakket med sin mor om det, f eks når Gjert skal ha slått syvåringen i hodet i mange minutter?? For å være helt ærlig, tror jeg det er løgn. Og dette med at Jakob ikke har et eneste positivt minne fra barndommen med familien? For noe tøv, det tror jeg. 

På den annen side tror jeg også Gjert underdriver en smule i sine forklaringer. At han aldri har snakket nedlatende til sine barn, tror jeg ikke på. Tror nok det er mye dumt han har gjort og sagt. Alt brettes ut i rettsaken. Ting som nok er ganske vanlig i mange hjem. Det er nok veldig mange som før eller siden mister beherskelsen når temperaturen stiger i diskusjon med barna. Ungdommer kan være en stor prøvelse for hvem som helst. Klart det ikke er greit å slå, men jeg tror virkelig det er sant at han mistet kontrollen slo mot hennes provoserende pekefinger.

Som man sår, høster man, er det noe som heter. Og det er tydelig at barna tar etter sin far med kjeft, banning, diskusjoner. De er nok kalde og  hardhudet som få, noe som kommer godt med i denne saken. Jeg tror ikke det har skjedd noe straffbart i denne familien. Gammeldags kontrollerende far som fikk respekt, ja. Ikke greit, men ikke straffbart. Selv ikke om han mistet egenkontroll og gjorde noen FÅ fysiske ting som dytting og det med håndkle. Fremdeles langt fra greit, men straffbart?? Mange som skulle vært straffet da, gitt. Men nå er jo jeg ingen dommer heldigvis. Har bare min synsing og mine tanker. Det er lov😊

Bettine76 skrev (1 time siden):

At han aldri har snakket nedlatende til sine barn, tror jeg ikke på.

Ekspander  

Det har han ingen mulighet til å lyve seg bort fra, det er jo godt dokumentert i tv-serien... Jeg tror på ungene og tror Gjert prøver å vri seg unna så godt han kan nå.

Det er ofte ikke den fysiske volden som er verst og jeg tror det har vært mye psykisk vold i denne familien. Du nevner penger - det tviler jeg på at er noe tema, noen her nevnte at guttene hadde betalt Gjert 3 mill da de kuttet ham ut som trener, så det er ikke fra guttenes side at de er ute etter penger i alle fall.

AnonymBruker skrev (På 26.3.2025 den 14.43):

Hun er gift med han, ene barnet flyttet til fosterhjem, enda blir hun hos han. Hin har ikke gått ut å stilt seg bak barna. Står ved siden av sin mann.

Anonymkode: 7ed2b...6bf

Ekspander  

Det at hun ikke skiller seg fra ham, betyr da ikke at hun støtter ham i alt. Det tror jeg helt sikkert ikke at hun gjør, jeg tror hun er uenig i veldig mange ting han sier og gjør overfor barna. Han kontrollerer nok til en viss grad henne også. Men det er nok ikke verre enn at hun synes det er greit. Dette vet jo ingen noe om. 

Hun er jo i en utrolig vanskelig situasjon hvor hun er glad i dem alle. De har bygd opp et liv sammen, det er ikke bare til å gå. Jeg er ganske sikker på at hadde hun tenkt at hennes barn hadde hatt en forferdelige oppvekst preget av frykt og vold og med en voldelig og truende far, hadde hun tatt med seg ungene og reist

Bettine76 skrev (44 minutter siden):

Det at hun ikke skiller seg fra ham, betyr da ikke at hun støtter ham i alt. Det tror jeg helt sikkert ikke at hun gjør, jeg tror hun er uenig i veldig mange ting han sier og gjør overfor barna. Han kontrollerer nok til en viss grad henne også. Men det er nok ikke verre enn at hun synes det er greit. Dette vet jo ingen noe om. 

Hun er jo i en utrolig vanskelig situasjon hvor hun er glad i dem alle. De har bygd opp et liv sammen, det er ikke bare til å gå. Jeg er ganske sikker på at hadde hun tenkt at hennes barn hadde hatt en forferdelige oppvekst preget av frykt og vold og med en voldelig og truende far, hadde hun tatt med seg ungene og reist

Ekspander  

Ikke nødvendigvis. Fins da flust av eksempler på hvor barn blir utsatt for vold og den andre foreldren er så underkuet at den ser den andre veien. 

Om det er tilfellet her vet jeg ikke noe om.

Bettine76 skrev (1 time siden):

At han aldri har snakket nedlatende til sine barn, tror jeg ikke på.

Ekspander  

Jeg satt som sagt i en fullsatt sal og hørte han snakke såpass nedlatende om flere av sine ikke-løpende barn at jeg forlot salen, og som Lillemus sier har svært mange sett det samme på TV. Tåpent å lyve om sånt når hele juryen (eh, landet) vet at det ikke er sant.

Jeg får likevel mer vondt av han etterhvert som saken ruller og går. Han er neppe så patologisk psyk eller ond som ungene skal ha det til, atferden er nok en kombinasjon av egen nordnorsk, røff oppvekst, et hissig temperament, en gammeldags forståelse av at voksnes bestemmer og barn adlyder, og at ingen rundt har grensesatt. Jeg syns det er rart at ikke skole, naboer, andre voksne trenere eller andre har grepet inn eller bedt han roe seg ned, men samtidig er det vel lettere å snakke om enn med de man syns tråkker over streken da kanskje? Jeg syns for øvrig mor er den feigeste av dem alle, det er henne jeg har vanskeligst for å  forstå. 

Glitter skrev (41 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Fins da flust av eksempler på hvor barn blir utsatt for vold og den andre foreldren er så underkuet at den ser den andre veien. 

Om det er tilfellet her vet jeg ikke noe om.

Ekspander  

Det kan jo være. Ingen vet alt, det er vel bare en brøkdel som kommer i media. Vi vet ikke hvor mye Tone støtter barna,  selv om hun ikke gjør det offentlig i media.

Hvis alt dette har skjedd og han faktisk har ødelagt sine barns barndom, håper jeg virkelig hun erkjenner det overfor seg selv og ikke bare ser en annen vei fordi hun er "hjernevasket" eller kuet. 

Men angående dette å stå ved sin ektefelle sin side Jeg vet om et ektepar hvor den ene har begått en alvorlig kriminell handling og sonet i fengsel. Mange tenker hvordan det er mulig at de fortsatt er gift. Men denne ektefellen sier at det ikke er aktuelt å forlate den andre i en slik sårbar situasjon. Den som har sonet er langt nede psykisk, skammer seg. Vi som kjenner dem tenker det er stor fare for selvmord uten ektefellens støtte. Kan ikke sammenlignes helt, men ikke alltid løsningen er å skilles.

Men man tenker jo at hensyn til barna kommer først, og det håper jeg er og har vært viktig for dette paret også

Annonse

Trinity80 skrev (På 25.3.2025 den 15.43):

Det mest interessante her er at guttene ble verdensmestre isteden for å surre seg i ‘traume’ grøten. Her ser man tydelig hva traume kan manifestere seg som: drivkraft eller selvmedlidenhet. 

Ekspander  

Det er vel litt for enkelt. 

Anonymkode: d0cb0...792

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...