Gå til innhold

Vanlig eller go og mager bacon når man forsøker gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg forsøker å gå ned i vekt og spiser stort sett ett egg med bacon og rundstykke til hver dag. Men jeg lurer på om det sees på som sunnest å spise vanlig bacon eller go og mager bacon da? Noen med erfaring eller meninger?

Legger ved bilde av baconet jeg mener, som skal være sunnere (eller i alle fall mindre fett og kalorier).

Bacon - skivet 140g Go&Mager | Meny.no

Anonymkode: dcb21...baa

Fortsetter under...

AnonymBruker
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

bare at jeg har ikke sett sånn lett noen plass :) 

Åja, okei. Jeg synes vanlig bacon smaker bedre da, men go og mager variant er en grei nok erstatning. Men den er vel ultraprossesert for de som bryr seg om det.

Annonse

stjernestøv
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åja, okei. Jeg synes vanlig bacon smaker bedre da, men go og mager variant er en grei nok erstatning. Men den er vel ultraprossesert for de som bryr seg om det.

Ok. Tror jeg holder meg til vanlig jeg. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sunt. Har en meget merkelig ordbok på telefon...  Men den er artig da.

Anonymkode: 036c3...350

Hehe. Personlig synes jeg at ett sunt kosthold kan inneholde bacon, mest fordi jeg synes det hadde vært skikkelig kjipt med egg og rundstykker uten bacon da. Men hva er grunnen til at du mener bacon ikke er en del av ett sunt kosthold? Greit nok det er en del fett og kalorier, men SÅ usunt er det vel ikke? Eller?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hehe. Personlig synes jeg at ett sunt kosthold kan inneholde bacon, mest fordi jeg synes det hadde vært skikkelig kjipt med egg og rundstykker uten bacon da. Men hva er grunnen til at du mener bacon ikke er en del av ett sunt kosthold? Greit nok det er en del fett og kalorier, men SÅ usunt er det vel ikke? Eller?

Er vel noe av det mest usunne man kan spise.  Fettet er usunt, det tetter blodårer, når man steker mat hardt dannes det ett stoff som ikke er bra ( husker ikke hva det heter). 

Er det en ting man bør kunne la være er det bacon. Det tilfører ikke noe positivt.

Anonymkode: 036c3...350

Lillemus
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spiser ingen form for lettprodukter og prøver å spise lite ultraprosessert, men noe blir det jo. Om jeg skulle spist det hver dag hadde jeg gått for vanlig bacon. 

Annonse

Når det gjelder å gå ned i vekt er det antall kalorier som teller. Da kan du enten ta en litt mindre porsjon vanlig bacon eller en litt større porsjon mager bacon, så blir det likt. Smaksmessig ville jeg personlig heller droppet bacon enn å spise et «slankeprodukt» fordi godt bacon per definisjon ikke kan være magert. Mener jeg da. 

Når det gjelder sunnhet er det totalen i kostholdet som er viktigst. Men bacon bidrar jo med mye salt, mettet fett og rødt kjøtt. Så hvis du vil være sunn, så må du kompensere for dette på andre områder. Og ikke spise så mye bacon.

Det ser ut som det står «røykaroma» på innholdslisten på bildet av det magre baconet. Det skal bli forbudt, men Mattilsynet lar produsentene få noen år på seg til å fase det ut.

Så det jeg ville gjort var å spise bacon litt sjeldnere også heller kose meg innimellom med ekte bacon pga smaken. (uten røykaroma, hvis det i det hele tatt finnes på markedet, jeg så akkurat at stjernebaconet jeg kjøpte i dag også har det på ingredienslisten dessverre). 

Hvor skal man starte.....

Go og magrere bacon er ikke bacon. Du kan ikke lage magrere bacon, da bacon pr definisjon er sideflesk av svin og det er ganske forhåndsdefinert hvor mye fett sideflesk inneholder.

Dette produktet er derfor kvernet svinekjøtt (såkalt Svin 2 blanding som inneholder ca 20% fett) tilsatt noen kunstige stoffer og røykaroma. Det smaker ikke veldig godt, og er veldig billig å lage.

Skal man spise magert bacon; stek det heller litt lengre så det blir crispy og fettet renner av. Velg ekte bacon, ikke det rælet her.

ISW skrev (2 timer siden):

Hvor skal man starte.....

Go og magrere bacon er ikke bacon. Du kan ikke lage magrere bacon, da bacon pr definisjon er sideflesk av svin og det er ganske forhåndsdefinert hvor mye fett sideflesk inneholder.

Dette produktet er derfor kvernet svinekjøtt (såkalt Svin 2 blanding som inneholder ca 20% fett) tilsatt noen kunstige stoffer og røykaroma. Det smaker ikke veldig godt, og er veldig billig å lage.

Skal man spise magert bacon; stek det heller litt lengre så det blir crispy og fettet renner av. Velg ekte bacon, ikke det rælet her.

En liten korrigering til dette innlegget - jeg var i butikken og sjekket nå, og dette produktet er nok ikke laget av Svin 2, men trolig en noe magrere kjøttblanding i og med at fettinnholdet er rundt 10%. Men ellers står poenget - bacon er det definitivt ikke.

ISW skrev (2 timer siden):

En liten korrigering til dette innlegget - jeg var i butikken og sjekket nå, og dette produktet er nok ikke laget av Svin 2, men trolig en noe magrere kjøttblanding i og med at fettinnholdet er rundt 10%. Men ellers står poenget - bacon er det definitivt ikke.

Du har helt rett i at det ikke er bacon, men den inneholder 91% svin. I tillegg til 7 e-stoffer og enda til noe mere dritt. Kommer ikke innenfor dørene her i huset i alle fall. Ekte vare er det beste!

ISW skrev (4 timer siden):

Skal man spise magert bacon; stek det heller litt lengre så det blir crispy og fettet renner av.

Jeg vil gjerne slenge på et steketips: bruk stekovnen, 180-200 grader, så bader det ikke i eget fett. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...