Gå til innhold

Full frifinnelse for Palestina-demonstranter som fulgte etter Listhaug

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nicklusheletida
Drømmeautomat skrev (4 minutter siden):

All tre ble enstemming frikjent. En viktig seier for ytringsfriheten.

https://www.nrk.no/norge/palestina-aktivister-frifunnet-etter-a-ha-fulgt-etter-sylvi-listhaug-1.17358509

Jeg synes dommen var feil. Å forfølge folk har ikke noe med ytringsfrihet å gjøre. 

Drømmeautomat
Nicklusheletida skrev (11 minutter siden):

Jeg synes dommen var feil. Å forfølge folk har ikke noe med ytringsfrihet å gjøre. 

Demonstrantene var ikke i nærheten av å volde fare eller hindre hennes virksomhet som politiker, som var tiltalen. Vold eller trusler forekom ikke.

Som den populisten Listhaug er visste hun selvsagt å utnytte hendelsen til fulle ved tre inn i offerrollen. Som den erfarne politikeren hun også er, må hun selvsagt tåle at motstandere av folkemord benytter ytringsfriheten sin på denne måten.

Jeg mener at det er mye dårlig oppførsel som ikke nødvendigvis skal være straffbar.

Rettsvesenet bør fokusere på ting som har en viss alvorlighetsgrad.

Derfor er jeg under tvil enig i at de bør frifinnes. Det betyr ikke at jeg synes det var greit. Jeg tenker det er best å la dem dumme seg ut i media. De trodde hun var en lokalpolitiker. Hvor fjern er du ikke da?  En straff ville bare gitt dem en offerstatus og moralsk overtak. 

Nicklusheletida
Drømmeautomat skrev (32 minutter siden):

Demonstrantene var ikke i nærheten av å volde fare eller hindre hennes virksomhet som politiker, som var tiltalen. Vold eller trusler forekom ikke.

Som den populisten Listhaug er visste hun selvsagt å utnytte hendelsen til fulle ved tre inn i offerrollen. Som den erfarne politikeren hun også er, må hun selvsagt tåle at motstandere av folkemord benytter ytringsfriheten sin på denne måten.

Det er bare Listhaug selv som kan svare på om hun ble redd. At vold og trusler ikke forekom har lite med saken å gjøre, da hun ikke kunne vite hva de kunne komme til å gjøre. 

Å bli forfulgt etter er egnet til å skape redsel. Nei, det skal hun ikke måtte tåle.

Som jeg allerede har sagt. Forfølgelse har ingen ting med ytringsfrihet å gjøre. 

Annonse

Worriesome Plenty 2

Rødt og palestinakomiteen tror de eier gata. Våre penger, våre gater osv. De tror de eier alt. Skremmer motstandere fra å demonstrere, hindret jødiske kvinner sine bannere på 8 mars i fjor osv. De er ufordragelige antisemitter. Selv om de har rett i sak denne gang.

Yrkesdemonstranter, som knebler andres demonstrasjoner med ufine metoder.

Endret av Worriesome Plenty 2
Drømmeautomat
Worriesome Plenty 2 skrev (9 minutter siden):

De er ufordragelige antisemitter.

Er de. Jeg er medlem av Palestinakomiteen og vedder mye på at jeg har vært mer på gata i disse demonstrasjonene enn du har, samt på flere medlemsmøter i Palestinakomiteen. Jeg har aldri opplevd noe i nærheten av jødehat. 

Drømmeautomat
Nicklusheletida skrev (24 minutter siden):

Det er bare Listhaug selv som kan svare på om hun ble redd. At vold og trusler ikke forekom har lite med saken å gjøre, da hun ikke kunne vite hva de kunne komme til å gjøre.

At vold og trusler ikke forekom har alt med saken å gjøre. Vi har heldigvis ikke en rettspraksis i Norge der folk dømmes ut fra påstander om hva noen følte de kunne komme til å gjøre. Vurderingen basers på hva som objektivt skjedde. 

Nicklusheletida
Drømmeautomat skrev (19 minutter siden):

At vold og trusler ikke forekom har alt med saken å gjøre. Vi har heldigvis ikke en rettspraksis i Norge der folk dømmes ut fra påstander om hva noen følte de kunne komme til å gjøre. Vurderingen basers på hva som objektivt skjedde. 

Det som objektiv skjedde, var forfølgelse. Straffeloven paragraf 266. Strafferammen for overtredelse av bestemmelsen er bot eller fengsel i inntil 2 år. 

Worriesome Plenty 2
Drømmeautomat skrev (45 minutter siden):

Er de. Jeg er medlem av Palestinakomiteen og vedder mye på at jeg har vært mer på gata i disse demonstrasjonene enn du har, samt på flere medlemsmøter i Palestinakomiteen. Jeg har aldri opplevd noe i nærheten av jødehat. 

Nei for du ser alt med palestinakomiteen s briller og dere mangler selvinnsikt. 

Jeg liker ikke Israel slik de ser ut til å bli, eller hva de har gjort med Gaza jeg heller. 

Men jeg tenker en med kalott eller Israel flagg hadde fått juling på en demo i Oslo under Gaza demoer. 

Å forfølge Listhaug og skremme henne er helt ok i følge dere. 

Med deres autoritære briller kan dere ikke gjøre feil i egne øyne.

Å maskere seg og drive på med trakassering av folkevalgte politikere kan ikke betraktes som en utøvelse av ytringsfrihet, men snarere som et forsøk på å begrense andres stemmer og skremme dem til taushet. 

Dette skaper en farlig presedens, der også andre grupper kan bruke lignende taktikker for å forfølge politikere med motstridende standpunkter. Dette kan innebære at abortmotstandere fritt kan trakassere politikere som forsvarer retten til abort, at rasistiske grupper kan rette angrep mot politikere som arbeider for en økt innvandringspolitikk, og at homofobe kan trakassere folkevalgte som støtter LHBT+-rettigheter. Slike handlinger representerer en alvorlig trussel mot demokratiet og den åpne debatten.

Annonse

Drømmeautomat
Nicklusheletida skrev (51 minutter siden):

Det som objektiv skjedde, var forfølgelse. Straffeloven paragraf 266. Strafferammen for overtredelse av bestemmelsen er bot eller fengsel i inntil 2 år. 

Hvilket var nettopp en av paragrafene retten fant at ikke var overtrådt 🤷 

Drømmeautomat
Worriesome Plenty 2 skrev (36 minutter siden):

Men jeg tenker en med kalott eller Israel flagg hadde fått juling på en demo i Oslo under Gaza demoer. 

Å forfølge Listhaug og skremme henne er helt ok i følge dere. 
Med deres autoritære briller kan dere ikke gjøre feil i egne øyne.

Du argumenterer ut fra ting som ikke har skjedd. Ingen med kalott eller israelsk flagg har fått juling i noen Gaza demo. Og norsk rett fant nettopp at protestene mot folkemord retta mor Listhaug var innenfor ytringsfrihetens grenser. Man kan spørre seg hvem som har på seg autoritære briller når ønsket er å innskrenke ytringsfriheten og muligheten til å konfrontere politikere som viser sterk sympati med en høyreekstrem apartheidstat som i dette øyeblikk fortsatt er i gang med folkemordet sitt.

Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Du argumenterer ut fra ting som ikke har skjedd. Ingen med kalott eller israelsk flagg har fått juling i noen Gaza demo. Og norsk rett fant nettopp at protestene mot folkemord retta mor Listhaug var innenfor ytringsfrihetens grenser. Man kan spørre seg hvem som har på seg autoritære briller når ønsket er å innskrenke ytringsfriheten og muligheten til å konfrontere politikere som viser sterk sympati med en høyreekstrem apartheidstat som i dette øyeblikk fortsatt er i gang med folkemordet sitt.

Jeg liker verken Rødt, Sylvi Listhaug, Israel eller Palestina. Men det er jo en annen sak.

Det jeg reagerer litt på, er en slags betraktning om at venstresiden er "snille" og høyresiden er "slemme" og at man kan tillate seg mer fra venstreekstreme enn fra høyreekstreme. Jeg er imot all ekstremisme og jeg synes ikke kommunisme er bedre (eller verre) enn nazisme. De er begge undertrykkende ideologier som har tatt livet av millioner av mennesker. I Norge har vi langt mer venstreekstreme partier på Stortinget enn høyreekstreme. Hadde et parti like ekstremt som Rødt eksistert på høyresiden (jeg betrakter SV å være motvekten til FrP) - slik vi ser i en del andre land, f.eks. AfD - tror jeg vi hadde sett ekstremt mange flere demonstrasjoner.

Du kan jo prøve selv, og vurdere hva som hadde blitt mest akseptert - boikott Israel eller boikott Palestina? Jeg boikotter gjerne begge. Men tilbake til Sylvi Listhaug - hun har aldri utført noe folkemord. Hun fortjener, uavhengig av politisk ståsted, ikke å bli behandlet som en som faktisk har iverksatt dette folkemordet.  

Jeg synes det er noens handlinger (ikke tanker) som skal vurderes. Du har uttrykt at du er kommunist, men meg bekjent jobber du i et kapitalistisk yrke, eier aksjer, osv - jeg betrakter ikke deg som en ekstremist.

Endret av ISW
Worriesome Plenty 2
Drømmeautomat skrev (2 timer siden):

Ihttps://www.vg.no/nyheter/i/wE6o14/bortvist-fra-antirasistisk-markering  fra 2004.

vet om ett nyere tilfelle og etter Gazakrigen. Men har ikke ork til og Google mer.

jeg tenker jøder i Norge er redde for tiden og det har palestinakomiteen skyld i. Israel er en rasist stat. Men man kan få frem motstand på en litt mer demokratisk måte. IMO.

Worriesome Plenty 2

99% av jøder er sionister. Rød ungdom gikk rundt i Oslos gater og skrek ingen sionister i våre gater. Det blir det samme som å gå å rope ingen jøder i våre gater.

Det viser også at de ikke vet at sionisme ikke er en enkelt ting. Det er grader av sionisme fra fredelige varianter helt moderate frem til fascister som jødisk makt. 

Det finnes anti- sionistiske jøder som ultraortodokse gruppen Thora-jews. Disse kan man se i demonstrasjoner mot Israel de få stedene de finnes. Disse er veldig anti Israel. Og ba kongen av Jordan gi de tillatelse til å be ved Klagemuren.

Palestinakomiteen mener sikkert godt, men de burde oppføre seg.  Og innse at det er grader av sionisme og ikke oppføre seg som bøller.

Det er veldig anti—Israelsk stemning i Norge nå og det skjønner jeg godt. Det er etnisk rensing der. Saklig og inkluderende demonstrasjoner ville nok fungert bedre. Men i Norge er det blitt slik at jøder føler seg ikke velkommen i Krystallnatt-markeringer en gang. Kulturell approprierimg av det største jødiske trauma skapt av demonstrantene rundt ekstremvenstre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...