Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Takker sååå mye for svar. Hvis jeg er i en begynnende overgangsalder, hva er da normalt mh. til menstruasjon? Den er forsinket...og varer i ukevis når den først kommer. Hva hvis det er celleforandring igjen? Merker jeg det? Siste celleprøve var fin, og denne gang trenger jeg ikke å ta ny før om 1 år, men det var denne blødningen da, jeg aner ikke hva som er normalt lenger, man skal gå til lege hvis det blir unormale blødninger, men hva er det da? Nå har jeg hatt blødning i 3 uker, er sååååå redd det skal være noe galt. Jeg ser av spalten, at jeg er ikke alene om dette. Hjertelig takk for svar. Hilsen ei livsglad kvinne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49125-tidlig-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ingen sammenhang mellom de blødninger du beskriver og evt forandringer på livmorhalsen (celleforandringer)

Grunnen til at mensen er forsinket er med stor sannsynlighet at du ikke har hatt eggløsning og derfor mangler progesteron som er det hormonet som regulerer blødningen. Du bør selvsagt får en undersøkelse for å utelukke andre årsaker (selv om de er lite sannsynlige). Legen vil -hvis min teori passer- sette deg i behandling med gestagen, f.eks. Provera som du skal ta i 12 dager hver måned. Det skulle ikke være nødvendig med f.eks, Triskevens, det kan forverre blødningen.

Ta det helt med ro, det du opplever er noe som er ganske vanlig i overgangsalderen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49125-tidlig-overgangsalder/#findComment-191178
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...