Gå til innhold

Voksne med asperger - kan jeg ha dette?

Anbefalte innlegg

Alltid visst at jeg er annerledes. Som barn slet jeg med å omgås andre jevnaldrende. Jeg forsto ikke lagspill, synes det var vanskelige å jobbe i grupper på skolen, skjønte ikke poenget med barnebursdager og slikt. Jeg trakk ofte mot voksne heller enn de på min alder.

Har også alltid slitt med øyekontakt. Jeg forstår det ikke! Skal jeg stirre? Se av og til? Flytte blikket rundt? Se på et annet punkt på en person?

Har alltid hatt intense interesser. Musikk har vært den store for meg. Jeg har ofte levd i den verdenen fremfor den virkelige verden som jeg på mange måter føler jeg ikke forstår. Personlige interesser har ofte tatt opp all min tid.

Blir også fullstendig utmattet av sosiale ting. Jeg ser at andre får energi av det, men jeg må legge meg nedpå etterpå.

Forstår heller ikke vitsen med ting som de fleste får glede av.. dra ut å spise, fest, reise på ferie - det er jo bare styr?

Synes også ofte det er vanskelig å lese andre mennesker. Ble personen fornærmet for det jeg sa? Synes det var morsomt? Er personen irritert eller har dårlig tid?

Har også vært vel direkte eller ærlig i yngre år som har ført til konflikt.. så er ofte "redd" for å snakke for inngående med folk i frykt for å si noe feil.

Så er det dette med maskering. Kjenner meg så igjen i dette! Det er mye av grunnen til at jeg blir utmattet av det sosiale.. jeg må liksom etterape andres atferd på en måte som ikke faller seg naturlig for meg, ansiktsmimikk spesielt. Smiling og latter osv

Har også et enormt behov for å være alene! Blir utmattet av sosiale ting og det å være alene og pusle med mitt er det eneste som gir meg energi.

Har tenkt asperger/autisme etter å ha lest om det.

Er det noen her som har noen tanker?

Og nei, jeg er ikke ute etter en diagnose her på dol. Jeg vet at dere ikke er spesialister.

Anonymkode: 56b6a...885

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491256-voksne-med-asperger-kan-jeg-ha-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Everybody skrev (23 minutter siden):

Siden du har hatt det slik siden du var barn så kan det minne om autisme. Men det kan også bare være at du er litt annerledes enn andre. Det er mange som ikke liker de tingene som du beskriver. Kanskje du er introvert?

Jeg er det også 😂

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Alltid visst at jeg er annerledes. Som barn slet jeg med å omgås andre jevnaldrende. Jeg forsto ikke lagspill, synes det var vanskelige å jobbe i grupper på skolen, skjønte ikke poenget med barnebursdager og slikt. Jeg trakk ofte mot voksne heller enn de på min alder.

Har også alltid slitt med øyekontakt. Jeg forstår det ikke! Skal jeg stirre? Se av og til? Flytte blikket rundt? Se på et annet punkt på en person?

Har alltid hatt intense interesser. Musikk har vært den store for meg. Jeg har ofte levd i den verdenen fremfor den virkelige verden som jeg på mange måter føler jeg ikke forstår. Personlige interesser har ofte tatt opp all min tid.

Blir også fullstendig utmattet av sosiale ting. Jeg ser at andre får energi av det, men jeg må legge meg nedpå etterpå.

Forstår heller ikke vitsen med ting som de fleste får glede av.. dra ut å spise, fest, reise på ferie - det er jo bare styr?

Synes også ofte det er vanskelig å lese andre mennesker. Ble personen fornærmet for det jeg sa? Synes det var morsomt? Er personen irritert eller har dårlig tid?

Har også vært vel direkte eller ærlig i yngre år som har ført til konflikt.. så er ofte "redd" for å snakke for inngående med folk i frykt for å si noe feil.

Så er det dette med maskering. Kjenner meg så igjen i dette! Det er mye av grunnen til at jeg blir utmattet av det sosiale.. jeg må liksom etterape andres atferd på en måte som ikke faller seg naturlig for meg, ansiktsmimikk spesielt. Smiling og latter osv

Har også et enormt behov for å være alene! Blir utmattet av sosiale ting og det å være alene og pusle med mitt er det eneste som gir meg energi.

Har tenkt asperger/autisme etter å ha lest om det.

Er det noen her som har noen tanker?

Og nei, jeg er ikke ute etter en diagnose her på dol. Jeg vet at dere ikke er spesialister.

Det er ingen sykdom/lidelse du vil ha.

Anonymkode: bf76d...d89

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er ingen sykdom/lidelse du vil ha.

Jeg VIL ikke.

Men jo mer jeg leser om det, jo mer føler jeg at brikkene faller på plass.

Jeg kjenner meg igjen i det. Og sant og si har det vært litt godt å ha en forklaring. Det ville gjøre det mer logisk.

Jeg har ikke fikset jobb eller andre aspekter av livet, så jeg har allerede vansker jeg slettest ikke vil ha.

9 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg VIL ikke.

Men jo mer jeg leser om det, jo mer føler jeg at brikkene faller på plass.

Jeg kjenner meg igjen i det. Og sant og si har det vært litt godt å ha en forklaring. Det ville gjøre det mer logisk.

Jeg har ikke fikset jobb eller andre aspekter av livet, så jeg har allerede vansker jeg slettest ikke vil ha.

Da får du be om utredning. 

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jees noen her liker å kverulere. det er psykisk det.... ja jeg snakker til deg over. hvilke diagnoser har du egentlig?

Anonymkode: 460ee...ed7

Ser at enkelte kverulerer i flere tråder og sporer av diskusjonen. Synd.

27 minutes ago, AnonymBruker said:

Ser at enkelte kverulerer i flere tråder og sporer av diskusjonen. Synd.

Psykedeliker er en kronisk kverulant. Det er sjeldent han har noe vettugt å bringe til torgs, det kveruleres som regel for kveruleringens skyld. Bare å venne seg til det. 

Anonymkode: 8beac...cb1

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Psykedeliker er en kronisk kverulant. Det er sjeldent han har noe vettugt å bringe til torgs, det kveruleres som regel for kveruleringens skyld. Bare å venne seg til det. 

Anonymkode: 8beac...cb1

Synd så mange tråder skal ødelegges av dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...