Gå til innhold

Er det vanlig å skamme seg etter terapi?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jobbet du med det da du gikk i terapien da?

Anonymkode: e21d0...954

Jeg jobbet med å gjøre mer av de tingene som gjør meg godt. Trening, jobb og sosialt samvær.

Anonymkode: 029e0...f6a

Annonse

nachnoo skrev (7 timer siden):

Nei, det er ikke vanlig. 

Hvem sammenligner du med? Hvor vanlig det er, er det likt hos befolkningen generelt og hos pasienter i psykiatrien spesielt?

Edit: Det finnes trolig ikke noe statistikk på området. Jeg antar du tar utgangspunkt i egen erfaring/observasjon?

Eva Sofie skrev (4 minutter siden):

Hvem sammenligner du med? Hvor vanlig det er, er det likt hos befolkningen generelt og hos pasienter i psykiatrien spesielt?

Edit: Det finnes trolig ikke noe statistikk på området. Jeg antar du tar utgangspunkt i egen erfaring/observasjon?

Vanlig er jo ikke definert. Men jeg tenker at <20% ikke er vanlig. 
Husk at uvanlig verken er negativt eller sykt. 

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 19.09):

Jeg tenker på alt jeg sa og alt jeg ikke sa/burde sagt. Føler meg skikkelig dum, teit og rar. Er utskrevet fra terapien nå.

Det kan være det, f. eks hvis du i timen snakket om et tema som du fra før av hadde lært at du ikke skulle snakke om. Hvis du brøt en "regel" om hva som var lov å si om et annet menneske. 

Hvis for eks du har et familie medlem som du har et problematisk forhold til , en bror som ruser seg og stadig havner i trøbbel. Da kan du kjenne på skam i ettertid fordi du snakket om din brors problemer. Du kan kjenne på skam fordi du har utlevert din bror.

Men like fullt så har du behov for å prate om dette  fordi det påvirker deg.  

Stormwind skrev (16 minutter siden):

Det kan være det, f. eks hvis du i timen snakket om et tema som du fra før av hadde lært at du ikke skulle snakke om. Hvis du brøt en "regel" om hva som var lov å si om et annet menneske. 

Hvis for eks du har et familie medlem som du har et problematisk forhold til , en bror som ruser seg og stadig havner i trøbbel. Da kan du kjenne på skam i ettertid fordi du snakket om din brors problemer. Du kan kjenne på skam fordi du har utlevert din bror.

Men like fullt så har du behov for å prate om dette  fordi det påvirker deg.  

Takk for klokt svar. Jeg tror det kan være noe i det. Jeg er "opplært" til å ikke snakke om noe. Så alt sitter veldig veldig dypt i meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...