Gå til innhold

Har startet lamictal litt skremt av Steven Johnsens syndrom!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den forsvunne diamanten skrev (18 minutter siden):

Har startet på lamictal i dag 50mg. Er redd for å få Steven Johnsen. Jeg vet det er sjeldent, men hvor sjeldent er det🧐 

Ca 1/2500 pasienter

Er det noen god grunn til at du ikke starter på 25mg?

Endret av nachnoo
FjellOgDalar

Kan godt skjønne at tanken på det er skremmende...Men rent statistisk er det nok større risiko for at andre ting enn sjeldne bivirkninger skaper problemer, om noe ille skulle skje. ISW kommenterte på et innlegg jeg skrev om flyskrekk en gang at det kunne være til hjelp å ha aksept for at mye av det vi gjør, er forbundet med en viss risiko. Jeg synes det var et godt råd. 

I følge nevrolog som trappet meg opp for en del år siden (fikk det opprinnelig mot epilepsi) sa at den risikoen var veldig liten når man trappet opp meget sakte. Mener jeg og startet på 25mg, noe nevrologen beskrev som en homeopatisk dose. Tar adskillig mer nå for å si det sånn, men det er forskjellig hva slags dose man trenger for å oppnå ønsket serumkonsentrasjon. Kjenner folk som har samme serumkonsentrasjon som meg på halvparten av dosen jeg bruker. Viktig å følge med på under opptrapping. 

AnonymBruker

Min morfar fikk SJS, uten noen tydelig mistenkt medisin. Du kan få det av en enkel forkjølelse i følge en hudlege jeg snakket med, da jeg skulle starte på Metex og var bekymret. Det er ikke mange tilfeller av SJS i Norge i løpet av ett år.

Anonymkode: 8fd38...1a3

Annonse

Den forsvunne diamanten skrev (40 minutter siden):

Nei? Legen sa jeg skulle starte på 50… er det dårlig

Felleskatalogen sier:

Bipolar lidelse
Forebyggende behandling av depressive episoder ved bipolar I lidelse. Grunnet risiko for hudutslett bør startdose og videre doseøkning ikke overstiges. Hos pasienter som bruker legemidler hvor farmakokinetisk interaksjon med lamotrigin er ukjent, bør doseringsregime anbefalt for lamotrigin ved samtidig bruk av valproat anvendes. Voksne (>18 år): Anbefalt dosetitrering oppstart lamotrigin:

Uke 1-2

Uke 3-4

Uke 5

Vedlikeholdsdose (fra uke 6)3

Monoterapi med lamotrigin eller kombinasjonsbehandling uten valproat og uten legemidler som induserer lamotriginglukuronidering:

25 mg/dag
(i 1 dose)

50 mg/dag
(i 1 dose eller fordelt på 2 doser)

100 mg/dag
(i 1 dose eller fordelt på 2 doser)

Vanligvis 200 mg/dag (i 1 dose eller fordelt på 2 doser). Doseintervall 100-400 mg/dag

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...