Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror ikke de investerer så mye følelser inn i relasjonen, vi er bare et oppdrag for dem. De gjør bare en jobb. 

Anonymkode: dd9c4...411

En sannhet med modifikasjoner.

Har opplevd flere ganger at behandler har helt tydelig brydd seg og at jeg har rørt noe i dem. Mens andre behandlere har det derimot vært helt nøytralt hvor behandler neppe har brukt mye tid på å tenke på meg mellom timene. 

Everybody

Vel, man kan oppføre seg ganske ulikt med tanke på hvor syk man er og hvordan man har det psykisk. Så en behandler skal ikke like eller ikke like, men hjelpe pasienten til å få det bedre.

Man kan bli en utrolig kjedelig person når man er deprimert og ikke klarer å holde en samtale og bli en drittsekk når man er psykotisk. Skal da behandleren ikke like deg på grunn av det?

Annonse

AnonymBruker

Jeg er helt sikker på at min behandler over 1,5 år har gjort seg opp en mening om hun liker meg eller ikke, har følelser rundt det, og bruker det for det det er verdt i behandlingen. Hva slags følelser det er, har jeg derimot ikke peiling på. Men det er bare helt umulig at det ikke er "noe" der. 

Anonymkode: b5fef...edc

AnonymBruker
Everybody skrev (12 timer siden):

Men gir du beskjed til behandler hvis du ikke liker han/henne?

Jeg ville nok gjort det om det var tilfelle. Jeg vil ikke gå i behandling hos en en person som ikke liker meg eller får negative følelser av og/eller for meg. 

Anonymkode: 5dccf...c7b

51 minutes ago, Stormwind said:

Jeg tror faktisk at en forutsetning for at han eller hun skal kunne hjelpe deg er at for at de liker deg noe i hvert fall.

Det tror ikke jeg egentlig. Kjenner en som jobber som miljøterapeut ved sikkerhetsavdelingen på Sandviken i Bergen. Der er det omtrent daglig trusler, aggresjon eller forsøk på voldelige angrep osv. Han jeg kjenner der har opplevd svært stygge karakteristikker av seg selv, beskrivelser av hvordan en pasient ville voldtatt samboeren hans osv. Da var det unødvendig å si at det ikke er alle pasienter han liker, men likevel har han, sammen med psykologer og psykiatere, greid å yte hjelp der i flere år. All ære til dem står i en sånn jobb, jeg hadde aldri taklet det. 

Det er et ekstremt eksempel, men prinsippet er det samme. Rollen man trer inn i på jobb og maktubalansen som oppstår mellom tjenesteyter og tjenestemottaker gjør mer med relasjonen enn man skulle tro. 

Annonse

Everybody
Stormwind skrev (3 timer siden):

Jeg tror faktisk at en forutsetning for at han eller hun skal kunne hjelpe deg er at for at de liker deg noe i hvert fall.

Så hvis man er så syk at man oppfører seg på en måte så man ikke blir likt så skal man ikke få god behandling?

Everybody skrev (6 minutter siden):

Så hvis man er så syk at man oppfører seg på en måte så man ikke blir likt så skal man ikke få god behandling?

Når en ser hele mennesket og kjenner dens bakgrunn og nåværende situasjon, liker en oftest også de som oppfører seg negativt i blant 😀

Slik er det for meg, og slik tror jeg det er for de fleste. 
Man må kunne skille mellom det å like personen og det å mislike enkelte negative handlinger. 

Everybody
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Når en ser hele mennesket og kjenner dens bakgrunn og nåværende situasjon, liker en oftest også de som oppfører seg negativt i blant 😀

Slik er det for meg, og slik tror jeg det er for de fleste. 
Man må kunne skille mellom det å like personen og det å mislike enkelte negative handlinger. 

Bare handlinger eller måten man snakker på og er som person?

Stormwind
Everybody skrev (23 minutter siden):

Hvis det er et sykdomsbilde/diagnose hos pasienten som skaper den negative adferden , så klarer behandleren å se bakenfor denne adferden. Man ser mennesket bak diagnosen. 

Everybody
Stormwind skrev (30 minutter siden):

Hvis det er et sykdomsbilde/diagnose hos pasienten som skaper den negative adferden , så klarer behandleren å se bakenfor denne adferden. Man ser mennesket bak diagnosen. 

Er du sikker på at alle som jobber i psykiatrien klarer det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...