Gå til innhold

Store kjønnsforskjeller på elitestudiene. På jussen er nå over 70 prosent kvinner.

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/vgK9XB/kjoennsbalansen-ved-elitestudier-jentene-tar-over

Sakte, men sikkert blir «elitestudiene» overtatt av kvinner. Også typiske mannsdominerte studier ser samme trend.

Nå er nok feministene fornøyde. Kjønsvotering og kjønnspoeng i en slik situasjon er absolutt ikke noe de vil ha.

Feministene de siste 20 åra har ikke jobbet for likestilling, de vil ha fordeler over menn, men KALLER det for likestilling.

Den moderne feminismen ikke lenger kjemper for reell likestilling, men for tiltak som gir kvinner fortrinn, samtidig som det omtales som likestilling. Den tydelige kjønnsforskjellen innen høyere utdanning bør føre til en kritisk vurdering av utdanningssystemet, både i grunnskolen og videregående skole. Det er grunn til å spørre om dagens skole i tilstrekkelig grad motiverer og engasjerer gutter – og om en mer guttetilpasset undervisning er nødvendig for å utjevne skjevhetene.

Anonymkode: 6f994...33a

Fortsetter under...

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/vgK9XB/kjoennsbalansen-ved-elitestudier-jentene-tar-over

Sakte, men sikkert blir «elitestudiene» overtatt av kvinner. Også typiske mannsdominerte studier ser samme trend.

Nå er nok feministene fornøyde. Kjønsvotering og kjønnspoeng i en slik situasjon er absolutt ikke noe de vil ha.

Feministene de siste 20 åra har ikke jobbet for likestilling, de vil ha fordeler over menn, men KALLER det for likestilling.

Den moderne feminismen ikke lenger kjemper for reell likestilling, men for tiltak som gir kvinner fortrinn, samtidig som det omtales som likestilling. Den tydelige kjønnsforskjellen innen høyere utdanning bør føre til en kritisk vurdering av utdanningssystemet, både i grunnskolen og videregående skole. Det er grunn til å spørre om dagens skole i tilstrekkelig grad motiverer og engasjerer gutter – og om en mer guttetilpasset undervisning er nødvendig for å utjevne skjevhetene.

Fra en med erfaring fra disse elitestudiene, så kan jeg trøste deg med at det fortsatt er fullt av mannssjåvinisme både der og i yrkeslivet. At antall kvinner på studiet har økt har ikke klart å fjerne diskriminering av kvinner.

Det som derimot blir konsekvensen av flere kvinner på f.eks. juss er at studier og yrker synker i status ute i samfunnet.

Det er i teorien lik adgang til disse studiene for menn og kvinner og noe av forskjellen skyldes nok også ulikheter i hva menn og kvinner søker på.

I og med at kvinnene forsvinner litt igjen i yrkeslivet ser jeg ikke behovet for å kvotere inn menn, bortsett fra på psykologi, der tenker jeg det kan være aktuelt å diskutere det, fordi jeg tror kjønnsmangfold i yrket er nødvendig for pasientene.

Jeg er for øvrig enig i at det er viktig at skolesystemet fungerer for både jenter og gutter og jeg er ikke så glad for den «Høyre-skolen» vi har gått i retning av de siste årene, med mer pugg og prøver og mindre lek og kreativitet. 

Jeg synes likevel det er viktig å få frem at de guttene som ikke har blitt drop-outs og deretter klarer seg gjennom studier, de tar igjen jentene så det suser når man først kommer inn i yrkesliv og familieliv. Diskriminering av kvinner lever dessverre i beste velgående, til tross for alt vi ble fortalt på vgs om at kvinner gjør det så mye bedre enn menn. Har masse førstehånds- og andrehåndserfaring med dette. 

2 hours ago, Sokk said:

Jeg synes likevel det er viktig å få frem at de guttene som ikke har blitt drop-outs og deretter klarer seg gjennom studier, de tar igjen jentene så det suser når man først kommer inn i yrkesliv og familieliv. Diskriminering av kvinner lever dessverre i beste velgående

På hvilken måte diskrimineres kvinner?

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På hvilken måte diskrimineres kvinner?

Det jeg har opplevd og observert i arbeidslivet innebærer bl.a. å bli behandlet annerledes i ansettelsesprosesser, at like egenskaper blir vurdert positivt hos menn og negativt hos kvinner, at menn blir valgt ut til oppgaver eller tenkt på som aktuelle til å løse en oppgave på bekostning av minst like dyktige kvinner, menn som tar «credit» for kvinners arbeid eller overkjører kvinner på teamet uten at det blir slått ned på i stor nok grad, at det er vanskeligere å få forfremmelser for kvinner, kvinner blir ikke sett på som en «kronprins» eller blir invitert med på hyttetur med sjefen. Jeg har sett en haug av kvinner bli brukt som arbeidsjern uten å få noe igjen for det av dem som gir dem oppgavene. Jeg har samtidig sett «rød løper» bli lagt ned for å skreddersy karriere og portefølje til mannlige kollegaer, mens kvinnelige kollegaer har blitt utnyttet, rett og slett.

Diskriminering skjer overalt, noen ganger er det opplagt, noen ganger er det mer subtilt. Det er nok lettere for en kvinne enn for en mann å oppdage dette fordi det er så utrolig irriterende og opprørende når man blir rammet av det selv, eller hvis man ser at det rammer noen man bryr seg om. Men jeg skulle ønske flere menn var opptatt av dette og i stand til å reagere når det skjer. Også fordi jeg tror menns ord har mer tyngde når de påpeker diskriminering (bl.a. fordi menns ord ofte blir tillagt mer tyngde generelt). 

38 minutes ago, nachnoo said:

Jentene er kort og godt flittigere på skolen. Dermed får de bedre karakterer som igjen gir studieplass der det er vanskeligst å komme inn.

Men når menn er flittigere på jobb og oppnår bedre stilling og høyere lønn, så er det galt (for feministene).

Anonymkode: df7b4...e28

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men når menn er flittigere på jobb og oppnår bedre stilling og høyere lønn, så er det galt (for feministene).

Anonymkode: df7b4...e28

Nei, når kvinner er flittigere på jobb, men menn oppnår bedre stilling og høyere lønn, så er det galt (for feministene). 

1 hour ago, nachnoo said:

Jentene er kort og godt flittigere på skolen. Dermed får de bedre karakterer som igjen gir studieplass der det er vanskeligst å komme inn.

Det er en myte. https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fem-myter-om-likestilling-1.14542055

– På de nyeste nasjonale prøvene gjør gutter det betydelig bedre enn jentene i regning. I lesing gjør jentene det bedre enn guttene, mens i engelsk presterer guttene best. Dette er med på å forsterke funnene som er gjort både i min forskning og i internasjonal forskning: at det er noen med lærerens vurderingspraksis, sier førsteamanuensis Ann Gustavsen.

18 minutes ago, Sokk said:

Nei, når kvinner er flittigere på jobb, men menn oppnår bedre stilling og høyere lønn, så er det galt (for feministene). 

Grunnen at menn er villige til å jobbe mer, villigere til å ta på seg lederstillinger, ta flere sjanger, og starter egne bedrifter.

• Kvinner er ikke like ambisiøse som menn når det kommer til karriere.
  • Kvinner foretrekker jobber med mindre ansvar.
  • Kvinner ønsker å bruke mer tid sammen med barn og familie enn menn.
  • Kvinner har mykere verdier enn menn, og ønsker å ta mindre risiko.

Og når det gjelder lønn, er det en mye at vi ikke har likelønn her i landet. «Når man sammenligner kvinners og menns lønn innenfor samme virksomhet, samme stilling og like personlige ressurser, finner vi små eller ingen lønnsforskjeller.»

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Grunnen at menn er villige til å jobbe mer, villigere til å ta på seg lederstillinger, ta flere sjanger, og starter egne bedrifter.

• Kvinner er ikke like ambisiøse som menn når det kommer til karriere.
  • Kvinner foretrekker jobber med mindre ansvar.
  • Kvinner ønsker å bruke mer tid sammen med barn og familie enn menn.
  • Kvinner har mykere verdier enn menn, og ønsker å ta mindre risiko.

Og når det gjelder lønn, er det en mye at vi ikke har likelønn her i landet. «Når man sammenligner kvinners og menns lønn innenfor samme virksomhet, samme stilling og like personlige ressurser, finner vi små eller ingen lønnsforskjeller.»

Du henviser ikke til noen kilde, men det kan godt hende at noen av de generelle trendene du peker på stemmer på gruppenivå. Det er imidlertid ganske brede generaliseringer du gjør, som ikke nødvendigvis gjør seg gjeldende for hver kvinne eller hver mann.

Det rettferdiggjør uansett ikke diskriminering og forskjellsbehandling av f.eks de kvinnene som faktisk er ambisiøse, villige til å jobbe og som ønsker seg lederstillinger. For barnløse kvinner er det f.eks neppe relevant at andre kvinner ønsker mer tid med barna sine?

Noen av punktene dine fremstår som stereotypier som nettopp kan bidra til direkte eller indirekte diskriminering av kvinner, f.eks når du skriver: «kvinner foretrekker jobber med mindre ansvar», for dette kan føre til at man ikke ansetter en kvinne eller ikke gir henne muligheter, fordi man bevisst eller ubevisst tror at hun ikke er interessert.

Jeg sier ikke at alle kvinner blir diskriminert, jeg hevder derimot at diskriminering skjer, og det vet jeg fordi jeg har sett masse av det, og jeg mener vi bør fortsette å arbeide for at det ikke skal skje. Men du har kanskje jobbet i absolutt alle bedrifter og kan slå fast at det umulig kan forekomme?

Menn starter flere bedrifter, det er fint, for det er mye lettere for menn å få finansiering - fordi de er menn. 

Hvis jeg skulle rekruttert til en lederstilling ville jeg forresten sett det som positivt om lederen også hadde «myke» verdier og hadde et fornuftig forhold til risiko, så det er ikke sånn at egenskapene du lister opp utelukkende sier at menn er bra og kvinner er dårlige, selv om du tilsynelatende har det synet.

Det er kanskje vanskelig å forstå dette med diskriminering hvis man aldri har opplevd det selv?

Annonse

Sokk skrev (17 minutter siden):

Du henviser ikke til noen kilde, men det kan godt hende at noen av de generelle trendene du peker på stemmer på gruppenivå. Det er imidlertid ganske brede generaliseringer du gjør, som ikke nødvendigvis gjør seg gjeldende for hver kvinne eller hver mann.

Det rettferdiggjør uansett ikke diskriminering og forskjellsbehandling av f.eks de kvinnene som faktisk er ambisiøse, villige til å jobbe og som ønsker seg lederstillinger. For barnløse kvinner er det f.eks neppe relevant at andre kvinner ønsker mer tid med barna sine?

Noen av punktene dine fremstår som stereotypier som nettopp kan bidra til direkte eller indirekte diskriminering av kvinner, f.eks når du skriver: «kvinner foretrekker jobber med mindre ansvar», for dette kan føre til at man ikke ansetter en kvinne eller ikke gir henne muligheter, fordi man bevisst eller ubevisst tror at hun ikke er interessert.

Jeg sier ikke at alle kvinner blir diskriminert, jeg hevder derimot at diskriminering skjer, og det vet jeg fordi jeg har sett masse av det, og jeg mener vi bør fortsette å arbeide for at det ikke skal skje. Men du har kanskje jobbet i absolutt alle bedrifter og kan slå fast at det umulig kan forekomme?

Menn starter flere bedrifter, det er fint, for det er mye lettere for menn å få finansiering - fordi de er menn. 

Hvis jeg skulle rekruttert til en lederstilling ville jeg forresten sett det som positivt om lederen også hadde «myke» verdier og hadde et fornuftig forhold til risiko, så det er ikke sånn at egenskapene du lister opp utelukkende sier at menn er bra og kvinner er dårlige, selv om du tilsynelatende har det synet.

Det er kanskje vanskelig å forstå dette med diskriminering hvis man aldri har opplevd det selv?

Det ser mer ut som om menn blir diskriminert i yrkeslivet i dag:

https://www.forskning.no/arbeidsliv/na-er-det-menn-som-kjonnsdiskrimineres-nar-de-soker-jobb/2294971

Jeg tror det sitter dypt i folk at de skal heie frem kvinner. Da kan det fort ende med "omvendt diskriminering"

49 minutes ago, Sokk said:

Når man peker på kjønnsforskjeller som er godt dokumentert i både forskning og statistikk, kommer det ofte en ryggmargsrefleks om at dette er «stereotypier» eller at man «bidrar til diskriminering». Men å nekte for at det finnes mønstre på gruppenivå – som for eksempel ulike yrkespreferanser, risikovilje eller prioritering av jobb vs. fritid – hjelper verken likestillingen eller realitetsforståelsen.

Selvsagt finnes det ambisiøse, kompetente kvinner som vil opp og fram – det har ingen benektet. Men det er ikke diskriminering å påpeke at de ikke nødvendigvis utgjør flertallet, like lite som det er «mannsdiskriminerende» å si at flere menn sitter i fengsel. Ulike utfall har ofte flere forklaringer enn «noen ble holdt utenfor».

At du «har sett masse diskriminering» er fint, men anekdoter erstatter ikke data. Jeg påstår ikke å ha jobbet i alle bedrifter – men jeg forholder meg til trender som går igjen i både offentlig statistikk og seriøs forskning. Det burde du også gjøre, hvis målet er faktisk likestilling og ikke bare moralsk posering.

Når det gjelder finansiering, er det interessant at du tar for gitt at menn får mer fordi de er menn – ikke fordi de kanskje oftere pitcher risikoprosjekter, søker i større skala eller har bygget relevante nettverk. Kanskje er det lettere å rope «diskriminering» enn å undersøke hvorfor forskjellene oppstår?

Grendel skrev (12 minutter siden):

Det ser mer ut som om menn blir diskriminert i yrkeslivet i dag:

https://www.forskning.no/arbeidsliv/na-er-det-menn-som-kjonnsdiskrimineres-nar-de-soker-jobb/2294971

Jeg tror det sitter dypt i folk at de skal heie frem kvinner. Da kan det fort ende med "omvendt diskriminering"

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når man peker på kjønnsforskjeller som er godt dokumentert i både forskning og statistikk, kommer det ofte en ryggmargsrefleks om at dette er «stereotypier» eller at man «bidrar til diskriminering». Men å nekte for at det finnes mønstre på gruppenivå – som for eksempel ulike yrkespreferanser, risikovilje eller prioritering av jobb vs. fritid – hjelper verken likestillingen eller realitetsforståelsen.

Selvsagt finnes det ambisiøse, kompetente kvinner som vil opp og fram – det har ingen benektet. Men det er ikke diskriminering å påpeke at de ikke nødvendigvis utgjør flertallet, like lite som det er «mannsdiskriminerende» å si at flere menn sitter i fengsel. Ulike utfall har ofte flere forklaringer enn «noen ble holdt utenfor».

At du «har sett masse diskriminering» er fint, men anekdoter erstatter ikke data. Jeg påstår ikke å ha jobbet i alle bedrifter – men jeg forholder meg til trender som går igjen i både offentlig statistikk og seriøs forskning. Det burde du også gjøre, hvis målet er faktisk likestilling og ikke bare moralsk posering.

Når det gjelder finansiering, er det interessant at du tar for gitt at menn får mer fordi de er menn – ikke fordi de kanskje oftere pitcher risikoprosjekter, søker i større skala eller har bygget relevante nettverk. Kanskje er det lettere å rope «diskriminering» enn å undersøke hvorfor forskjellene oppstår?

Jeg tror problemet blir at dere tilsynelatende løfter det opp til et spørsmål om «menn» eller «kvinner».

Jeg går ikke med på at «alle tall viser at» det er fullstendig likestilling i dag, for det stemmer ikke med virkeligheten. Nå har jeg mine datapunkter fra flere ulike mannsdominerte bransjer, som nok ikke kan generaliseres til absolutt alle bransjer i hele Norge. Men tråden startet med «elitestudier» og da er det relevant å snakke om ulike bransjer som rekrutterer fra «elitstudier». 

Jeg synes det er fascinerende at dere hardnakket hevder at diskriminering av kvinner ikke forekommer. Jeg skulle ønske det ble brukt mer tid på å endre holdninger og adferd, snarere enn å argumentere for at problemet ikke eksisterer.

Om menn blir negativt forskjellsbehandlet pga kjønn er det selvsagt et like stort problem. Jeg har ikke et behov for å heie frem kvinner. Dette er virkelig ikke det ene kjønnet mot det andre, men et ønske om å fjerne en ukultur som sitter godt fast flere steder. Jeg skjønner ikke hva du mener med «moralsk posering» bare fordi jeg hevder at kjønnsdiskriminering forekommer i arbeidslivet i Norge i dag? Jeg bryr meg fordi jeg vil slippe å oppleve det igjen og jeg vil slippe at andre skal oppleve det.

Vi har kommet langt i Norge i dag og da jeg vokste opp ble jeg servert en slags illusjon om at likestilling var oppnådd. Jeg syntes feminisme var tullete og usexy. Men virkeligheten har virkelig slått meg i trynet så utrolig mange ganger (ikke bare anekdotisk også i statistikk, men jeg gidder ikke søke opp det om natten til folk som åpenbart ikke er interessert, dere finner lett motargumenter mot deres egne tall om dere vil lete).

Nå er jeg desto mer bekymret over utviklingen i USA og om deres anti-DEI vil klare å påvirke andre land. Derfor synes jeg det er ekstra viktig å si fra og kjempe videre for at vi skal være likestilt også her i Norge. Det fremstår for meg absurd å skulle bli møtt med at forskjellsbehandling av kvinner rett og slett ikke foregår. En fornektelse av problemet er en del av problemet. 

Sokk skrev (33 minutter siden):

Jeg tror problemet blir at dere tilsynelatende løfter det opp til et spørsmål om «menn» eller «kvinner».

Denne setningen ga kanskje ikke så mye mening alene. Det jeg mener er at dere generaliserer veldig, og får det til å høres ut som ett enkelt spørsmål: blir kvinner diskriminert? Og at ethvert datapunkt som taler for at vi har det noenlunde likestilt, dermed motbeviser at kvinner blir diskriminert. Men virkeligheten er jo mer nyansert. Ulike indikatorer vil gi ulike svar på hvordan det ligger an med likestillingen og det varierer nok stort mellom ulike bransjer, og kanskje i geografi og kanskje i alder og livssituasjon også, i hvor stor grad det forekommer diskriminering.

Jeg avslutter min deltagelse i denne tråden nå. 

18 hours ago, Sokk said:

Jeg går ikke med på at «alle tall viser at» det er fullstendig likestilling i dag, for det stemmer ikke med virkeligheten. Nå har jeg mine datapunkter fra flere ulike mannsdominerte bransjer, som nok ikke kan generaliseres til absolutt alle bransjer i hele Norge. Men tråden startet med «elitestudier» og da er det relevant å snakke om ulike bransjer som rekrutterer fra «elitstudier». 

Jeg synes det er fascinerende at dere hardnakket hevder at diskriminering av kvinner ikke forekommer. Jeg skulle ønske det ble brukt mer tid på å endre holdninger og adferd, snarere enn å argumentere for at problemet ikke eksisterer.

Om menn blir negativt forskjellsbehandlet pga kjønn er det selvsagt et like stort problem. Jeg har ikke et behov for å heie frem kvinner. Dette er virkelig ikke det ene kjønnet mot det andre, men et ønske om å fjerne en ukultur som sitter godt fast flere steder. Jeg skjønner ikke hva du mener med «moralsk posering» bare fordi jeg hevder at kjønnsdiskriminering forekommer i arbeidslivet i Norge i dag? Jeg bryr meg fordi jeg vil slippe å oppleve det igjen og jeg vil slippe at andre skal oppleve det.

Vi har kommet langt i Norge i dag og da jeg vokste opp ble jeg servert en slags illusjon om at likestilling var oppnådd. Jeg syntes feminisme var tullete og usexy. Men virkeligheten har virkelig slått meg i trynet så utrolig mange ganger (ikke bare anekdotisk også i statistikk, men jeg gidder ikke søke opp det om natten til folk som åpenbart ikke er interessert, dere finner lett motargumenter mot deres egne tall om dere vil lete).

Nå er jeg desto mer bekymret over utviklingen i USA og om deres anti-DEI vil klare å påvirke andre land. Derfor synes jeg det er ekstra viktig å si fra og kjempe videre for at vi skal være likestilt også her i Norge. Det fremstår for meg absurd å skulle bli møtt med at forskjellsbehandling av kvinner rett og slett ikke foregår. En fornektelse av problemet er en del av problemet. 

Du skriver at dette ikke handler om «menn mot kvinner», men likevel er det nøyaktig den fortellingen du stadig vender tilbake til: kvinner som systematisk diskrimineres, menn som har det lettere – og alle som er uenige, er enten naive, moralsk avstumpede eller rett og slett for trøtte til å google statistikk.

La oss være ærlige: det er blitt en posisjon å si «jeg har opplevd diskriminering, derfor finnes det», og samtidig avvise ethvert forsøk på å nyansere bildet som «fornektelse» eller «bagatellisering». Det er ikke en samtale, det er en trosbekjennelse.

Ingen her har sagt at diskriminering aldri forekommer. Det vi problematiserer, er det intellektuelt slappe grepet med å forklare alle ulikheter med diskriminering, og å avvise biologiske, kulturelle og sosiale forskjeller som irrelevante eller farlige å nevne. Når menn og kvinner på gruppenivå gjør ulike valg så må det være lov å si det uten å bli stemplet som mistenkelig motivert.

Du hevder du har statistikk, men gidder ikke finne den – samtidig krever du at vi tar påstanden på alvor. Det er nesten som om virkeligheten først og fremst skal føles rett, ikke bevises. Det er nettopp denne typen argumentasjon som gjør det vanskelig å diskutere likestilling saklig: man får følelsesbaserte erklæringer som svar på faktabaserte innvendinger.

Du sier du vil «endre holdninger og adferd». Flott. Men kanskje første steg er å tåle at virkeligheten er mer sammensatt enn din egen opplevelse – og at uenighet ikke alltid er et uttrykk for at folk «ikke bryr seg».

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...