Gå til innhold

Har folk ikke lenger ostehøvel, eller har de rett og slett blitt late?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

12 hours ago, Frigg said:

Revet ost har den laveste kiloprisen. 

Da er det ikke ekte ost.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2024/07/06/196012122/oste-ekspert-det-er-ikke-ost-pa-noen-mate

Størrelsen på oste stykkene har mye å si for prisen.  Jeg vet ikke hvorfor det irriterer deg hva andre gjør når du kan velge selv.  Jeg river gjerne ned rester av ost fordi det er en gammel vane.  Det er også en vane å ha et stykke ost i kjøleskapet, men jeg kjøper gjerne oppskåret ost når jeg vil ha noe forskjellig, og de er ikke 50% dyrere.

Ikke alle oster er 50% dyrere, noen er kun 25-30% dyrere.

Anonymkode: 4188d...064

Jeg kjøper hele oster selv om jeg er alene. Rekker som regel å spise den før den blir muggete. Det varierer om jeg rasper osten selv eller om jeg kjøper ferdig raspet. Raspet er en raspefjøl som legges som er lokk på en oval plastskål så kommer all osten i skålen. Mye bedre enn disse typiske rasperene. Kjøpes på IKEA. 

Brød skjærer jeg opp i brødmaskinen på butikken og rett i fryseren når jeg kommer hjem. Men jeg spiser sjeldent vanlig brød. Foretrekker å varme et rundstykke. Lager jo ikke matpakke slik de som jobber gjør da. 

Her er raspen

https://www.ikea.com/no/no/p/uppfylld-rivjern-med-beholder-4-deler-flere-farger-90529389/

Endret av Glitter
Worriesome Plenty 2

Har ikke lyst til å bruke brødskjære-maskin lenger da det er uhygienisk. Har sett folk med luftveisinfeksjon o.l stå å bruke de uten å vaske eller sprite hendene først. Jeg har sett folk slikke på fingeren sin for å få åpning på posen osv. nei takk!!! 

Worriesome Plenty 2 skrev (Akkurat nå):

Har ikke lyst til å bruke brødskjære-maskin lenger da det er uhygienisk. Har sett folk med luftveisinfeksjon o.l stå å bruke de uten å vaske eller sprite hendene først. Jeg har sett folk slikke på fingeren sin for å få åpning på posen osv. nei takk!!! 

Jeg tror immunforsvaret mitt er så sterkt som det er pga eksponering av bakterier både her og der. Min mor som ifølge meg selv vasker alt for mye og hun blir mye mer syk enn meg.

En anekdote da. Jeg sitter ikke med en fasit, bare en hypotese. 

At man kan bli så renslig at immunforsvaret ikke får trent seg opp til når det kommer ordentlig sykdom. Og samme med at eksponeres man mer av bakterier og virus så blir det mer trening for immunforsvaret og derfor sterkere når det gjelder. 

Min mor ble skikkelig syk av covid. Jeg var symptomfri første gang, oppdaget fordi jeg lå på sykehuset for noe annet. Andre gang følte jeg meg lett forkjøla og hadde 38 i feber i to-tre timer. Jeg har normal temperatur på 36,5 grader. Så jeg merker godt 38 i feber, selv om det bare er sånn 0,3 over det som regnes som feber. Mener det var fra 37,7 som regnes som feber. 

Annonse

Worriesome Plenty 2
Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg tror immunforsvaret mitt er så sterkt som det er pga eksponering av bakterier både her og der. Min mor som ifølge meg selv vasker alt for mye og hun blir mye mer syk enn meg.

En anekdote da. Jeg sitter ikke med en fasit, bare en hypotese. 

At man kan bli så renslig at immunforsvaret ikke får trent seg opp til når det kommer ordentlig sykdom. Og samme med at eksponeres man mer av bakterier og virus så blir det mer trening for immunforsvaret og derfor sterkere når det gjelder. 

Min mor ble skikkelig syk av covid. Jeg var symptomfri første gang, oppdaget fordi jeg lå på sykehuset for noe annet. Andre gang følte jeg meg lett forkjøla og hadde 38 i feber i to-tre timer. Jeg har normal temperatur på 36,5 grader. Så jeg merker godt 38 i feber, selv om det bare er sånn 0,3 over det som regnes som feber. Mener det var fra 37,7 som regnes som feber. 

Jeg har altid hatt smitteangst, og som voksen har jeg gått på immundempende middel grunnet en autoimmun sykdom. Så jeg passer litt ekstra på.

Jeg synes ny-høvlet ost smaker bedre enn ferdigskivet ost. Likeså synes jeg brød holder seg bedre når det ikke er skåret opp, og det gjelder i særdeleshet dersom man skal fryse brødet. Men det hender seg jeg kjøper revet ost, og da oftest «spesialtyper» som jeg fx skal bruke på pizza eller gratinerte retter (som f eks cheddar, mozzarella, blandede ostetyper) 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man vet hva man kjøper. Står det kun revet så er det ikke ost. De det står revet ost på er ost.

Anonymkode: 386fe...87e

Worriesome Plenty 2 skrev (7 timer siden):

Det er jo testet det der, det ble ikke funnet mer bakterier og virus på oppskjærsmaskinene i butikken enn tillatt. Antagelig har man mer på brødfjøla hjemme, tipper jeg. 😉

AnonymBruker
7 minutes ago, Lillemus said:

Det er jo testet det der, det ble ikke funnet mer bakterier og virus på oppskjærsmaskinene i butikken enn tillatt. Antagelig har man mer på brødfjøla hjemme, tipper jeg. 😉

Tviler jeg på. Den vaskes godt hver dag. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Av hensyn til miljøet og bærekraft. 

Da spiser man ikke ost hvis man skal ta hensyn til miljø pg bærekraft. Ingenting prosessert er hverken miljøvennlig eller bærekraftig. 

Annonse

AnonymBruker
7 minutes ago, Trinity80 said:

Da spiser man ikke ost hvis man skal ta hensyn til miljø pg bærekraft. Ingenting prosessert er hverken miljøvennlig eller bærekraftig. 

Det går an å holde platforbruket på et minimum.

AnonymBruker
8 minutes ago, Trinity80 said:

Mat trenger vi. Men det går an å holde plastforbruket på et minimum.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mat trenger vi. Men det går an å holde plastforbruket på et minimum.

Da er det bedre å kaste mat da altså?

Når man spiser kanskje 10 osteskiver på 14 dager, så velger man bort matsvinn. Det blir billigere å kjøpe skivet da.

Anonymkode: 386fe...87e

Lillemus skrev (2 timer siden):

Angående det at man trolig har mere hjemme, enten det gjelder brødfjøla eller do eller andre steder: Ja, bør være rent hjemme også, men jeg er nok ikke alene om å synes at tanken på «eget» skitt/bakterier er bedre enn «fremmed». 😁

psykedeliker
Trinity80 skrev (13 timer siden):

Hvorfor skal jeg bruke livet på å høvle ost??

Du forbedrer øye-hånd koordinasjonen og øver opp den matematisk-geometriske forståelsen av forholdet mellom osten, høvelen og høvleteknikken. Blant annet.

Worriesome Plenty 2 skrev (10 timer siden):

Jeg har altid hatt smitteangst, og som voksen har jeg gått på immundempende middel grunnet en autoimmun sykdom. Så jeg passer litt ekstra på.

Ja det er jo forståelig. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...