Gå til innhold

For noen kan det være attraktivt å være syk og innlagt i psykiatrien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

https://subjekt.no/2024/06/05/for-noen-kan-det-vaere-attraktivt-a-vaere-syk-og-innlagt-i-psykiatrien/

"Rollen som syk kan gi privilegier og fordeler, som omsorg, oppmerksomhet, goder og fritid. Derfor bør helsevesenet være på vakt mot simulering av psykisk sykdom, skriver Kathrine Larsen.

Noen ganger er gevinsten ved lidelse så stor for enkelte mennesker at det er mer behagelig å forbli syk enn å prøve å bli frisk.

Enkelte kan ha skjulte motiver for å innta rollen som den syke, mens andre igjen later som om de er syke uten åpenbar grunn. Sykdom er derfor ikke bare en ulempe, men kan gi oss sekundærgevinster i form av omsorg, oppmerksomhet, goder og fritid.

Trøst og oppmerksomhet føles godt. Noen mennesker har lært at det bare er ved sykdom de får oppleve dette, og lever derfor av og for sin lidelse. Tilfriskningen kan da bli plagens rival (23). Noen ganger kan det gå så langt at sykdom blir vårt eneste våpen i kampen for å hevde oss i livet.

Simulering av lidelse, også kjent som Münchausens syndrom, eksisterer i beste velgående og er et kjent fenomen (2,6,7,8,26). Forskning viser at mellom 6 og 13 prosent av pasienter som er innlagt i psykiatrien, enten overdriver eller simulerer sine lidelser (8,25)."

Anonymkode: f36d1...6f6

Fortsetter under...

De fleste som jeg har opplevd, beskriver plagene som verre enn det det er god grunn til å tro de er.

Men må understreke at dette ikke er et stort problem.

Endret av nachnoo
AnonymBruker
1 minute ago, nachnoo said:

De fleste som jeg har opplevd, beskriver plagene som verre enn det det er god grunn til å tro de er.

Men må understreke at dette ikke er et stort problem.

Hvordan vet du hvordan folk har det inni seg/hjemme? 

Anonymkode: f36d1...6f6

Annonse

Everybody skrev (10 timer siden):

Hvordan livsførsel må man ha for at man overdriver sine plager?

Hvis livsførselen ikke samsvarer med det en forteller om egen sykdom. Om en forteller om depresjon så sterk at en stort sett ligger på sofaen og/eller angst så sterkt at en knapt kommer seg ut av huset, men personen stadig observeres i skiløypa, på treningsstudio eller på sydenturer, kan det tyde på at en overdriver plagene.

nachnoo skrev (36 minutter siden):

Hvis livsførselen ikke samsvarer med det en forteller om egen sykdom. Om en forteller om depresjon så sterk at en stort sett ligger på sofaen og/eller angst så sterkt at en knapt kommer seg ut av huset, men personen stadig observeres i skiløypa, på treningsstudio eller på sydenturer, kan det tyde på at en overdriver plagene.

Varme og sol forminsker angst og depresjoner. Så dra til syden er bra for den psykiske helse. 

Jeg er faktisk en roligere og gladere utgave av meg selv i syden, så for å holde meg oppegående, reiser jeg så ofte jeg kan.

AnonymBruker

Denne psyk sykepleieren kunne heller bare skrevet «pasienter med borderline tar opp for mye plass i psykiatrien, det er så mye styr med dem, og jeg er drit lei av denne pasientgruppen». 

Anonymkode: ee859...446

Adeie skrev (36 minutter siden):

Varme og sol forminsker angst og depresjoner. Så dra til syden er bra for den psykiske helse. 

Jeg er faktisk en roligere og gladere utgave av meg selv i syden, så for å holde meg oppegående, reiser jeg så ofte jeg kan.

Har du lest hva denne tråden handler om?

Annonse

nachnoo skrev (1 time siden):

Jeg går på treningsstudio med god samvittighet selv om jeg får AAP. Legen har sagt at jeg skal gjøre det. 

AnonymBruker

Synes dette var en nyansert og godt skrevet tekst. Begynte å lese med en forutinntatthet om at det skulle være et angrep på en viss pasientgruppe. Men hun tydeliggjør jo at de som simulerer har det vondt og lider, at de har en sykdom, men antakeligvis en annen enn den de simulerer. Det å simulere sykdom er jo et sykdomstegn i seg selv. Det var vel her ikke snakk om simulering av depresjon og angst, men mer alvorlige tilstander som did, ptsd osv..  Og hun skriver at det er viktig at disse pasientene blir trygget på at de skal få hjelp selvom de ikke simulerer. 

Anonymkode: 3fc54...83a

GT1 skrev (49 minutter siden):

Jeg går på treningsstudio med god samvittighet selv om jeg får AAP. Legen har sagt at jeg skal gjøre det. 

Selvsagt skal du gjøre det.

Det jeg skrev om er når det er et stort gap mellom pasientens beskrivelse av sin sykdom og det pasienten faktisk gjør,

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så da er jeg en ekte svekling som bare sitter hjemme i sofaen med angst og paranoia?

Personer har ulik alvorlighetsgrad av sykdom noe som gjør at de har helt ulike muligheter for funksjon/aktivitet.

AnonymBruker
nachnoo skrev (4 timer siden):

Hva om man gjør det til tross for kraftig angst..

Anonymkode: 63518...35f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...