pile Skrevet 19. april 2002 Del Skrevet 19. april 2002 Jeg er 22 aar gammel, og for 10 dager siden, den 8. april, ble det oppdaget at jeg var gravid utenfor livmoren, i den hoyre eggstokken. Fosteret var over to mnd gammelt. Legen sendte meg akutt til operasjon for aa fjerne det. De fjernet fosteret, og ogsaa egglederen og eggstokken paa denne siden. Etter operasjonen foler jeg at jeg har kommet meg bra. Operasjonssaaret har grodd, og jeg foler meg i god form. Jeg er enda litt hoven eller oppsvulmet i den nedre mageregionen, og jeg foler meg litt saar naar jeg presser forsiktig i dette omraadet. Er dette normalt? Er det normalt aa ta hormoner sien jeg mangler en eggstokk? Vi onsker fortsatt aa faa barn. Naar er det ansvarlig aa bli gravid igjen? Er det stor sansynlighet for at det er skader paa den andre egglederen? Jeg har aldri hatt klamydia, saa jeg vet ikke hva aarsaken til de eventuelle skadene paa den andre egglederen er. Hvilket prevensjonsmiddel vil dere anbefale hvis det er anbefalt aa vente en stund for neste forsok? Jeg brukte p-piller da jeg ble gravid, saa jeg lurer paa aa bruke p-sproyte. Kan dette gjore meg steril? Naar kan jeg og min partner vende tilbake til vaart normale sexliv? Er det mulig aa ha analsex som erstatning, eller kan dette skade paa noen maate? Jeg beklager at det er mange sporsmaal paa en gang. Problemet er at jeg bor i Sor-Amerika, og legesystemet fungerer ikke saa bra her. Jeg haaper jeg kan faa svar paa noen av sporsmaalene, saa jeg kan fole meg litt mer avslappet, og vite hva som skjer med meg. Paa forhand takk for all hjelp. pile 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49161-gravid-utenfor-livmoren-operert/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. april 2002 Del Skrevet 20. april 2002 Arret vil være hovent og ha en endret følsomhet i mange måneder, hos noen vil det bestandig være forandringer. Du kan forsøke å bli gravid igjen når du har hatt en normal menstruasjon. Den tilbakeværende eggstokk produserer nok hormon, det vil du se ved at du får mensen hver måned. Du kan bruke p-sprøyte, den er meget sikker, men det kan gå opp til et år før effekten er ute av kroppen så man kan bli gravid. Man blir ikke steril. Når blødningen er stoppet opp og du føler deg i form kan dere gjenoppta sexlivet. Analsex har ikke betydning i den sammenhang Jeg tror din søster har sendt spørsmål for deg. Jeg undret meg over at eggstokken var borte, men hvis graviditeten satt der er det forståelig, men det er sjelden. Be om en kopi av operasjonsbeskrivelsen så du kan ha den med hvis du kommer tilbake til Norge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49161-gravid-utenfor-livmoren-operert/#findComment-191189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.