Gå til innhold

Tenk om jeg ikke blir frisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uff, jeg teller bare ned dager til behandling, og nå også til avtale på DPS. Vet ikke hvorfor.  Det er kanskje noe trygt ved det. Hvilket liv er det når det blir det viktigste? Blir jeg tatt for godt vare på? 

Jeg har hele dager til rådighet, og jeg teller ned timer til jeg kan sove. 

Til vanlig med hele dager til rådighet ville jeg gått lange turer, alene eller med venner, ordna litt i huset, og lest. Kunne nesten reist på ferie aleine og hatt det fint bare jeg hadde bøker og turterreng.  Nå orker jeg bare korte turer og det er både vanskelig å forstå hva jeg leser, og uinteressant.

Det har vært sånn før, og jeg har blitt meg selv igjen.  Men tenk om jeg ikke blir meg selv igjen denne gangen?

Anonymkode: cf6d3...9df

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hva du spør om her. Hvordan syk er du? Hva er diagnosen? 

Anonymkode: fee88...110

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 15.19):

Vet ikke helt hva du spør om her. Hvordan syk er du? Hva er diagnosen? 

Ekspander  

Vet ikke heller. Er deprimert. Gått fra alvorlig til moderat. Likevel redd det stopper her. 

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 15.27):

Vet ikke heller. Er deprimert. Gått fra alvorlig til moderat. Likevel redd det stopper her. 

Ekspander  

Hvorfor er du deprimert? Hva har du gjort for å bli bedre? 

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 17.02):

Hvorfor er du deprimert? Hva har du gjort for å bli bedre? 

Ekspander  

Vet ikke hvorfor.  Ja, gjør en del.

Skrevet (endret)

Tror jeg skjønner hva du mener. Vanskelig å vite om en kan bli bedre. Uavhengig av innsats. 

Endret av Glitter

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 17.44):

Vet ikke hvorfor.  Ja, gjør en del.

Ekspander  

Javel da er det jo lett å hjelpe deg. 

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 19.02):

Javel da er det jo lett å hjelpe deg. 

Ekspander  

?

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 14.07):

Uff, jeg teller bare ned dager til behandling, og nå også til avtale på DPS. Vet ikke hvorfor.  Det er kanskje noe trygt ved det. Hvilket liv er det når det blir det viktigste? Blir jeg tatt for godt vare på? 

Jeg har hele dager til rådighet, og jeg teller ned timer til jeg kan sove. 

Til vanlig med hele dager til rådighet ville jeg gått lange turer, alene eller med venner, ordna litt i huset, og lest. Kunne nesten reist på ferie aleine og hatt det fint bare jeg hadde bøker og turterreng.  Nå orker jeg bare korte turer og det er både vanskelig å forstå hva jeg leser, og uinteressant.

Det har vært sånn før, og jeg har blitt meg selv igjen.  Men tenk om jeg ikke blir meg selv igjen denne gangen?

Ekspander  

Hvis du har blitt frisk igjen tidligere, så blir du høyst sannsynlig det denne gangen også. Prøv om du kan huske hva som hjalp deg forrige gang, og gjør mest mulig av det:-)

AnonymBruker
Skrevet

Oss som har aspergers blir aldri friske. Det må man bare lære seg å leve med.

Anonymkode: 6ab57...82c

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 21.56):

Ekspander  

Viktig å være sikker på diagnosen da. Jeg hadde asperger, men da jeg fikk psykoselidelse i stedet så ble asperger tatt vekk. Tror de tenkte symptomene jeg hadde på as kunne forklares med psykoselidelsen. Og jeg var jo mildt rammet av asperger. Men uansett så har jeg symptomer man kan få av asperger og det er vanskelig å komme noen vei sosialt sett. 

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 14.07):

Ekspander  

Det er en vanlig ting å tenke, tror jeg. I alle fall er det sånn for meg. Når jeg er midt oppi det med begge beina, så er det lett å tro at jeg aldri vil bli bra igjen. Jeg kan også miste av syne at jeg har hatt bedre dager før. Men da må man bare forsøke å bruke fornuften med bakgrunn i tidligere erfaringer, og gjenta for seg selv at det vil gå over og at det vil bli bedre igjen. Også denne gangen. Sannsynligheten for det er jo stor. God bedring!

AnonymBruker
Skrevet
  frosken skrev (På 17.4.2025 den 20.07):

Hvis du har blitt frisk igjen tidligere, så blir du høyst sannsynlig det denne gangen også. Prøv om du kan huske hva som hjalp deg forrige gang, og gjør mest mulig av det:-)

Ekspander  

Ja, mest sannsynlig, og jeg er en del bedre etter jeg starta på behandling,  men det er fortsatt så langt igjen, og er redd bedringen stopper her, og det er fortsatt ikke et liv jeg vil leve ( ikke suicidal nå, vil bare ikke leve sånn i en evighet) Gjør det samme som forrige gang

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
  Vendi skrev (På 17.4.2025 den 22.03):

Det er en vanlig ting å tenke, tror jeg. I alle fall er det sånn for meg. Når jeg er midt oppi det med begge beina, så er det lett å tro at jeg aldri vil bli bra igjen. Jeg kan også miste av syne at jeg har hatt bedre dager før. Men da må man bare forsøke å bruke fornuften med bakgrunn i tidligere erfaringer, og gjenta for seg selv at det vil gå over og at det vil bli bedre igjen. Også denne gangen. Sannsynligheten for det er jo stor. God bedring!

Ekspander  

På det dårligste tenkte jeg på tidligere erfaringer og bevarte håpet. Nå er jeg egentlig noe bedre, men det har vart i to måneder, og blir nok mer og mer motløs ettersom tiden går.Føler kanskje bedringen har stoppa litt opp. Det pleier kanskje gå litt i rykk og napp. Jeg husker ikke, er det vanlig?

Takk!

AnonymBruker
Skrevet
  Glitter skrev (På 17.4.2025 den 22.03):

Viktig å være sikker på diagnosen da. Jeg hadde asperger, men da jeg fikk psykoselidelse i stedet så ble asperger tatt vekk. Tror de tenkte symptomene jeg hadde på as kunne forklares med psykoselidelsen. Og jeg var jo mildt rammet av asperger. Men uansett så har jeg symptomer man kan få av asperger og det er vanskelig å komme noen vei sosialt sett. 

Ekspander  

Diagnosen er sikker. Og det gjør det vanskelig å komme noen vei sosialt sett, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke aspergers.  Ikke det som er problemet nå uansett. Da er vel det en del av "meg selv" i såfall,  og jeg vil bli meg selv igjen. Tror min diagnose er ganske sikker

Skrevet

Man forandrer seg gjennom hele livet. Er vanlig å forandre seg etter en lang sykdomsperiode. Det blir ikke mer negativt enn du gjør det til selv.

psykedeliker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 21.56):

Ekspander  

AS er ikke en sykdom, men et syndrom.

AnonymBruker
Skrevet
  psykedeliker skrev (På 18.4.2025 den 9.52):

AS er ikke en sykdom, men et syndrom.

Ekspander  

Blir aldri normalt velfungerende samfunnsborger som bidrar da.

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 10.09):

Blir aldri normalt velfungerende samfunnsborger som bidrar da.

Ekspander  

Jo, er mange med asbergers som jobber. 

Anonymkode: 4d6dd...cc5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...