Gå til innhold

Amalie (23) advarer andre unge kvinner mot å ta taxi alene – og får støtte fra overgrepsmottak

Anbefalte innlegg

Andre som ikke våger ta taxi alene om kvelden/natten?

https://www.vg.no/nyheter/i/5EQdM1/amalie-23-advarer-mot-aa-ta-taxi-alene-jeg-var-saa-redd

Klokken 04.25 bestiller Amalie en Bolt og blir plukket opp ved Europarådets plass. Hun setter seg i baksetet.

Turen til Grorud skulle ta rundt 20 minutter. Men i rundt halvannen time kjører de rundt, blant annet til en parkeringsplass.

Etter taxituren ble sjåføren, en 33 år gammel mann, i januar dømt til åtte måneders fengsel for å ha skaffet seg seksuell omgang ved misbruk av stilling.

På et tidspunkt førte han fingeren inn i skjeden hennes, ifølge dommen.

– Jeg sa «nei» gjentatte ganger. Jeg dyttet vekk hånden hans. Men han presset den tilbake.

På et tidspunkt kjørte sjåføren til en parkeringsplass på Romsås, hvor han gikk ut av bilen og åpnet døren for Amalie. Der befølte han henne på brystene, kysset henne på halsen, dro ned buksene hennes og utførte oralsex, ifølge dommen.

OG DET VERSTE: Sjåføren ble frikjent for voldtekt!

– Han ble ikke dømt for det han gjorde mot meg, bare for at han gjorde noe han ikke hadde lov til i jobben sin, sier Amalie.

– Er du ung kvinne og tar taxi alene, er du ikke trygg, sier Benedicte Severinsen, lege og leder for overgrepsmottaket i Agder.

Anonymkode: e51fa...779

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

– Er du ung kvinne og tar taxi alene, er du ikke trygg, sier Benedicte Severinsen, lege og leder for overgrepsmottaket i Agder.

Når man henger ut en hel bransje på grunn av noen få enkeltindivider som ikke kan oppføre seg, må man være forberedt på å følge opp den debatten man da starter. Det gjenstår å se om Benedicte Severinsen er villig til det.

2 hours ago, psykedeliker said:

Når man henger ut en hel bransje på grunn av noen få enkeltindivider som ikke kan oppføre seg, må man være forberedt på å følge opp den debatten man da starter. Det gjenstår å se om Benedicte Severinsen er villig til det.

Det ville vært rasistisk å advare mot MENA-sjåfører.

Anonymkode: e51fa...779

Jeg vet om et annet overgrepsmottak som er skeptiske til å ta taxi selv på natterstid. Og dette er ca 15 år siden de fortalte meg. De har nok har for mange inne ofre inne hos seg til å føle seg trygge selv. 

Anonymkode: fbd83...7b7

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...