Gå til innhold

Stadig flere studenter har mer enn én million i studiegjeld – Tone Lise føler at hun har blitt lurt

Anbefalte innlegg

Dette melder nrk.no.

Man tar opp et lån, uten å tenke, og blir forfjamest når det skal betales tilbake? Tone Lise er en voksen kvinne med tilstrekkelige leseferdigheter til å gjennomføre høyere utdanning. Hun signerte en låneavtale med klare betingelser. Både Lånekassen og utdanningsinstitusjonen tilbyr gratis veiledning ved behov. Man bør forvente at voksne folk tar ansvar for egne handlinger.

https://www.nrk.no/buskerud/stadig-flere-studenter-har-mer-enn-en-million-i-studiegjeld-_-tone-lise-foler-at-hun-har-blitt-lurt-1.17359461 

Tone Lise Opsahl har Lånekassen-angst.

– Jeg blir nesten litt kvalm når jeg tenker på det, faktisk. Jeg synes det er ordentlig ubehagelig, sier Tone Lise, som i dag puster en million kroner studiegjeld i nakken.

Hun startet med fullt studielån da hun tok to år voksenopplæring for å komme inn i sykepleien. Etter ett år i sykepleien føltes studiet feil, så hun gikk over til lærerstudiet.

Men Tone Lise hadde ingen anelse om hvor dyre valgene hennes var. For etter det femte året med studielån, kom den harde realitetssjekken.

– Jeg hadde en venninne på besøk, og vi snakket om gjeld. Bare om huslån og sånt. Så spurte hun meg hva jeg hadde i gjeld i Lånekassen. Jeg hadde jo egentlig ikke tenkt over at det var en del av vanlig gjeld, av en eller annen grunn.

Da Tone Lise begynte å studere i 2018, ble hun fortalt at studielånet var det beste lånet å ha.

Og når hun kikket rundt seg, var jo det noe «alle» hadde. Cirka sju av ti studenter er kunder av Lånekassen.

Så ved noen raske tastetrykk på Lånekassens hjemmesider, var det gjort.

– Det er et ekstremt enkelt lån å få. Kanskje for lett, undrer Tone Lise.

– Jeg synes det er ganske sykt hvordan det reklameres. Det romantiseres jo som noe smått lommerusk du betaler i måneden når du er ferdig med studiene.

På dette tidspunktet vet ikke Tone Lise hvor mye penger det er snakk om.

– Fy fader. Det er veldig mye penger ... Og med alt annet som også er så dyrt nå.

Tone Lise stotrer med ordene.

– Jeg føler meg lurt.

Tone Lise ber andre tenke seg nøye om før en tar opp studielån.

– Jeg skal ikke rosemale det, slik det ble gjort for meg. Et lån er et lån. Og det er et dumt lån. Fordi du får ikke de pengene tilbake igjen, som du i det minste gjør med et boliglån.

Anonymkode: 6c295...811

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette melder nrk.no.

Man tar opp et lån, uten å tenke, og blir forfjamest når det skal betales tilbake? Tone Lise er en voksen kvinne med tilstrekkelige leseferdigheter til å gjennomføre høyere utdanning. Hun signerte en låneavtale med klare betingelser. Både Lånekassen og utdanningsinstitusjonen tilbyr gratis veiledning ved behov. Man bør forvente at voksne folk tar ansvar for egne handlinger.

https://www.nrk.no/buskerud/stadig-flere-studenter-har-mer-enn-en-million-i-studiegjeld-_-tone-lise-foler-at-hun-har-blitt-lurt-1.17359461 

Tone Lise Opsahl har Lånekassen-angst.

– Jeg blir nesten litt kvalm når jeg tenker på det, faktisk. Jeg synes det er ordentlig ubehagelig, sier Tone Lise, som i dag puster en million kroner studiegjeld i nakken.

Hun startet med fullt studielån da hun tok to år voksenopplæring for å komme inn i sykepleien. Etter ett år i sykepleien føltes studiet feil, så hun gikk over til lærerstudiet.

Men Tone Lise hadde ingen anelse om hvor dyre valgene hennes var. For etter det femte året med studielån, kom den harde realitetssjekken.

– Jeg hadde en venninne på besøk, og vi snakket om gjeld. Bare om huslån og sånt. Så spurte hun meg hva jeg hadde i gjeld i Lånekassen. Jeg hadde jo egentlig ikke tenkt over at det var en del av vanlig gjeld, av en eller annen grunn.

Da Tone Lise begynte å studere i 2018, ble hun fortalt at studielånet var det beste lånet å ha.

Og når hun kikket rundt seg, var jo det noe «alle» hadde. Cirka sju av ti studenter er kunder av Lånekassen.

Så ved noen raske tastetrykk på Lånekassens hjemmesider, var det gjort.

– Det er et ekstremt enkelt lån å få. Kanskje for lett, undrer Tone Lise.

– Jeg synes det er ganske sykt hvordan det reklameres. Det romantiseres jo som noe smått lommerusk du betaler i måneden når du er ferdig med studiene.

På dette tidspunktet vet ikke Tone Lise hvor mye penger det er snakk om.

– Fy fader. Det er veldig mye penger ... Og med alt annet som også er så dyrt nå.

Tone Lise stotrer med ordene.

– Jeg føler meg lurt.

Tone Lise ber andre tenke seg nøye om før en tar opp studielån.

– Jeg skal ikke rosemale det, slik det ble gjort for meg. Et lån er et lån. Og det er et dumt lån. Fordi du får ikke de pengene tilbake igjen, som du i det minste gjør med et boliglån.

Anonymkode: 6c295...811

Jeg synes Tone Lise er sutrete. 

Anonymkode: d8390...8ef

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...