Gå til innhold

Redd øreflipp sykdom som da kan vøre hjertesykdom. (Bilde)

Anbefalte innlegg

Leste en artikkel idag at man må gå til legen å fø undersøkt hjertet om man har strek på øreflippen. Ref (Google øreflipp sykdom) så kommer det opp. 

Se bildet mitt. Har jeg strek eller ikke? Jeg har øredobber til vanlig. Snapchat-1138678302.thumb.jpg.89ac524b9851bef048a456534a1713c5.jpg

Anonymkode: 6a2cf...9a8

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har jeg strek eller ikke?

Du har ikke en dyp fold som ser ut som en rynke, som det refereres til i artikkelen.

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har litt helseangst.

Hvis du ellers er frisk og ikke har andre symptomer (som brystsmerter eller tung pust), er det ingen grunn til bekymring. Tabloide medier er ofte unyanserte når de omtaler forskning.

laban skrev (19 minutter siden):

Du har ikke en dyp fold som ser ut som en rynke, som det refereres til i artikkelen.

Hvis du ellers er frisk og ikke har andre symptomer (som brystsmerter eller tung pust), er det ingen grunn til bekymring. Tabloide medier er ofte unyanserte når de omtaler forskning.

Okei takk. Men er det virkelig satt det denne har forsket på ? Jeg har en liten strek. Men tenker jeg er psyk somm henger meg opp i dette. 

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ser ikke noen strek på øreflippen din. Hvor var sickbait artikkelen? Dassbladet eller nettfarsen?

Anonymkode: efe07...f48

Nei Google Øreflipp sykdom og bilder. Så kommer en eldre kjendis opp som et av eksempler. 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Et bedre bilde av meg 

Snapchat-111878314.jpg

Jeg leste db artikkelen, og jeg synes ikke øret ditt ligner noe særlig.

Dessuten...det er kanskje ikke direkte svada-forskning, men man har vel bedre metoder for å se om noen er utsatt for hjertesykdom? Kolesterol? Blodtrykk?

Grendel skrev (37 minutter siden):

Jeg leste db artikkelen, og jeg synes ikke øret ditt ligner noe særlig.

Dessuten...det er kanskje ikke direkte svada-forskning, men man har vel bedre metoder for å se om noen er utsatt for hjertesykdom? Kolesterol? Blodtrykk?

Mulig 😊 

Nei når jeg ser i speilet ser det ut som en strek men ikke på bildene. Jeg må kanskje ikke overtenke. 

Har greit blodtrykk, er 36. Pinlig å gå til lege med dette. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men er det virkelig sant det denne har forsket på ?

Det stemmer nok at de har funnet ut at mange med hjertesykdom (kjent eller med typiske symptomer) også har fold på øreflippen. 

Men jeg tviler på at de har vært ute i befolkningen og samlet inn mange med krøll på ørene, undersøkt dem og funnet ut at disse også hadde (stort sett uoppdaget) hjertesykdom. Den sammenhengen kommer nok ikke til å ligge på over 70%, det er altfor mange med rare ører til at en stor andel av dem kan ha skjulte sykdommer. Noen av dem vil sikkert få et eller annet med tiden, men det vil mange av de med glatte øreflipper også få. 

Hvis du ikke røyker, ikke har diabetes og ikke kommer fra en familie med påfallende mye hjertesykdom, kan du la øreflippene leve sitt eget liv til du kommer i en alder da slik sykdom er vanligst (> 60). La fastlegen din måle det hen synes er nødvendig å måle når du er innom, så får du forebyggende medisiner hvis det noen gang blir nødvendig. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er så teit når det står livsfarlig.

Tabloidene lever av klikk, og de bruker store ord i sine ofte forenklede og/eller misforståtte sammendrag av forskning. Et vanlig eksempel er at statistiske sammenhenger framstilles/omtales som om de er årsak og virkning. 

Her er litt om status i Norge fra en seriøs kilde: https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/ikke-smittsomme/Hjerte-kar/?term=

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg må kanskje ikke overtenke. 

Det er nesten alltid et godt utgangspunkt å unngå det.

Annonse

laban skrev (58 minutter siden):

Det stemmer nok at de har funnet ut at mange med hjertesykdom (kjent eller med typiske symptomer) også har fold på øreflippen. 

Men jeg tviler på at de har vært ute i befolkningen og samlet inn mange med krøll på ørene, undersøkt dem og funnet ut at disse også hadde (stort sett uoppdaget) hjertesykdom. Den sammenhengen kommer nok ikke til å ligge på over 70%, det er altfor mange med rare ører til at en stor andel av dem kan ha skjulte sykdommer. Noen av dem vil sikkert få et eller annet med tiden, men det vil mange av de med glatte øreflipper også få. 

Hvis du ikke røyker, ikke har diabetes og ikke kommer fra en familie med påfallende mye hjertesykdom, kan du la øreflippene leve sitt eget liv til du kommer i en alder da slik sykdom er vanligst (> 60). La fastlegen din måle det hen synes er nødvendig å måle når du er innom, så får du forebyggende medisiner hvis det noen gang blir nødvendig. 

Tabloidene lever av klikk, og de bruker store ord i sine ofte forenklede og/eller misforståtte sammendrag av forskning. Et vanlig eksempel er at statistiske sammenhenger framstilles/omtales som om de er årsak og virkning. 

Her er litt om status i Norge fra en seriøs kilde: https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/ikke-smittsomme/Hjerte-kar/?term=

Det er nesten alltid et godt utgangspunkt å unngå det.

Takk for urfyllende svar. Jeg begynte å tenke om det kanskje kunne være underliggende hjertefeil eller sånt. Men nå har ikke jeg den dype gropen heller vel? 

. De vil skremme deg til å ville kjøpe pluss abonnement. Dyp uetisk måte å lure folk på.

Dagbladet og Nettavisen er søppel. I stedet for journalistikk kjører de sickbait. For å tjene penger. Ikke les smøreriet, bruk heller vg.no eller Aftenposten. De er ikke så spekulative. Nettsiden til nrk og tv2 er også bra nyhetskilder. Helt uten sånn helseterrorisme.

Anonymkode: efe07...f48

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...