Gå til innhold

KI gir mer empatiske, presise og hjelpsomme svar enn leger.

Anbefalte innlegg

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/0VJK5o/fastlegen-kan-kunstig-intelligens-erstatte-leger

Det er kanskje ikke den første studien som viser noe i den retningen, men uansett. Kort oppsummert med mine ord:

1. Man plukket 200 spørmål og svar fra en nettside hvor man kan skrive iunn og svar av en lege.

2. Man lor en KI svare på de samme spørslålene.

3. Man lot 300 helsearbeidere vurdere svarene uten å vite hvilke som kom fra en maskin. Det var tre kriterier: Hvor empatiske er de? Hvor presise er de? Hvor hjelpsommer er de?

Maskinen vant med god margin på alle punktene.

Hvilke implikasjoner har dette? Hva må til for å erstatte en lege med en KI? Er det irrasjonelt å føle at man bør snakke med et menneske når maskiner gjør det best i en anopnym test? Handler det om at legen kan se på deg og vurdere deg? I såfall er det kanskje også bare et spørsmål om tid før en maskin er bedre på å vurdere ansiktuttrykk etc.

Jeg føler det er litt i slekt med å erstatte dommere med et ekspertsystem / KI  når man måler ut straff. Datamaskinen er mer rettferdig etter alle objektive kriterier, men ingen takler bli dømt av en datamaskin. 

Endret av Grendel

Fortsetter under...

Interessant. 

Jeg har erfart det samme selv. I mitt tilfelle er KI faktisk mer empatisk og forståelsesfull enn min egen lege. Den er også rask til å foreslå presise diagnoser og presis behandling. Neste skritt er vel at den også kan skrive ut resepter..

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skal leger være så veldig forståelsesfulle? De har 1000pasienter minst, de skal gjøre jobben sin. Høre på pasientene pg fi ne ut hva slags hjelp man trenger. 

Anonymkode: 1a304...da1

Forståelsesfull må jo en lege nødvendigvis være skal han kunne forstå en pasients symptomer og finne den beste hjelp denne trenger. 

Endret av Vendi
AnonymBruker
Vendi skrev (17 minutter siden):

Forståelsesfull må jo en lege nødvendigvis være skal han kunne forstå en pasients symptomer og finne den beste hjelp denne trenger. 

Da tenker jeg ikke forståelse er det viktige, men god innsikt i sykdommer. Være dyktig i faget sitt. 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da tenker jeg ikke forståelse er det viktige, men god innsikt i sykdommer. Være dyktig i faget sitt. 

Ja takk, begge deler. 

Anonymkode: 08a41...9d2

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...