Gå til innhold

Høyesterett fastslår i Storbritannia: Ordet «kvinne» betyr «biologisk kvinne»

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Merkelig verden vi lever i når man trenger høyesterett til å fastslå dette?

Britisk høyesterett har enstemmig avgjort at «kjønn» i britisk lovsammenheng, skal forstås som biologisk kjønn.

Dommen betyr at regler knyttet til for eksempel kvinneandel i styrer, kun skal gjelde biologiske kvinner eller at tilgang til kvinnefengsler kun gjelder for biologisk fødte kvinner

Når det gjelder deltakelse i kvinneidrett, har ikke biologiske menn som juridisk er kvinner lov til å delta.

https://www.nrk.no/nyheter/hoyesterett-fastslar-i-storbritannia_-ordet-_kvinne_-betyr-_biologisk-kvinne_-i-likestillingslov-1.17385371

Anonymkode: 06a1d...179

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

Det bør være en tredje kategori for trans. Merkelig hvor stort tilbakeslag dette med trans har hatt de siste årene. Det virket som om det var veldig i momentan for noen år siden. Nå har de tilbakegang over hele fjøla.

psykedeliker
Worriesome Plenty 2 skrev (2 minutter siden):

Merkelig hvor stort tilbakeslag dette med trans har hatt de siste årene.

Transbevegelsen kunne ha valgt en annen strategi, da ville de fått et annet resultat.

AnonymBruker

Jeg har sett mange har brukt argumentet med at jammen med har kunne sniket seg inn på toaletter ved å si de er kvinner og kle seg i kjole. 

Sånn loven er pr i dag etter dette så er det jo nå lettere for menn som absolutt vil ikke, for transmenn må jo nå bruke kvinnegarderober og kvinnetoalett. 

Anonymkode: 116d4...6c8

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har sett mange har brukt argumentet med at jammen med har kunne sniket seg inn på toaletter ved å si de er kvinner og kle seg i kjole. 

Sånn loven er pr i dag etter dette så er det jo nå lettere for menn som absolutt vil ikke, for transmenn må jo nå bruke kvinnegarderober og kvinnetoalett. 

Anonymkode: 116d4...6c8

Her har du nok misforstått 

Anonymkode: f1a96...2af

Annonse

Jeg forstår ikke oppstandelsen over dommen. En utenlandsk domstol har tatt stilling til hvordan ordet «kvinne» (woman) skal tolkes i én bestemt lov som gjelder i én jurisdiksjon (område).

De har ingen myndighet til å si hvordan ordet skal forstås generelt og dommen har ingen betydning utover tolkningen av den bestemte loven. Rent praktisk betyr det bare at det må en lovendring til dersom man vil gi transpersoner like gode rettigheter som biologiske kvinner. Så er det kanskje ikke «bare» fordi det raskt blir en betent politisk sak å fremme den loven.

Helt ærlig synes jeg det er fullstendig tullete å skulle gripe inn i hvilket toalett noen går på. Hvis du ser ut som en kvinne gir det da mest mening å benytte dametoalettet, og motsatt hvis du ser ut som en mann. Noe annet ville bare skapt massiv oppstandelse. De fleste fornuftige mennesker klarer å vurdere hvilket toalett man skal benytte, og jeg tenker sosiale koder og konsekvenser bør være den eneste reguleringen av bruk av «dametoalett».

Jeg må dessverre innrømme at jeg synes den veldig harde retorikken fra transforkjemperne er vanskelig å forholde seg til, sånn at jeg virkelig ikke tør å engasjere meg i diskusjoner med dem.

Samtidig synes jeg det er skikkelig smålig å bruke masse energi på å angripe en bitteliten minoritet, som transpersoner nettopp er. Det er også en sårbar minoritet, det er stort sett masse komorbide psykiske lidelser blant personer som har utfordringer med kjønnsidentiteten.

Jeg som kvinne opplever menn generelt som en mye større og skumlere trussel enn det at jeg kanskje én gang i livet risikerer å benytte toalettbås ved siden av en person som ble født mann men har valgt å uttrykke seg som kvinne av ulike grunner. Det går jo helt fint når jeg er på et unisextoalett…

Jeg synes vi bare skal la transpersoner være transpersoner, selv om man ikke nødvendigvis er enige i de mest radikale standpunktene rundt hva kjønn er og ikke er. Bare la dem få være i fred og ikke støtt en heksejakt på en minoritet.

psykedeliker
Sokk skrev (4 minutter siden):

En utenlandsk domstol har tatt stilling til hvordan ordet «kvinne» (woman) skal tolkes i én bestemt lov som gjelder i én jurisdiksjon (område).

Med forbehold om at jeg ikke har lest sakens dokumenter, forstår jeg det slik at "Britisk lovsammenheng" ikke bare refererer til én lov, men lovverket generelt (i tråd med den anglosaksiske lovtradisjon).

psykedeliker skrev (17 minutter siden):

Med forbehold om at jeg ikke har lest sakens dokumenter, forstår jeg det slik at "Britisk lovsammenheng" ikke bare refererer til én lov, men lovverket generelt (i tråd med den anglosaksiske lovtradisjon).

Nei, det er en bestemt lov. Likestillingsloven fra 2010. Det fremgår av konklusjonen at én annen lov vil få samme tolkning, men dommens rekkevidde strekker seg i utgangspunktet ikke utover dette. Ordet kvinne brukt i andre rettslige dokumenter og kilder må tolkes etter alminnelige tolkningsprinsipper. 

Retten sier også eksplisitt i innledningen at den ikke tar stilling til hvordan dette skal forstås i offentligheten og at retten ikke skal lage policy (det er jo lovgivers rolle).

Her er dommen i sin helhet:

https://supremecourt.uk/uploads/uksc_2024_0042_judgment_aea6c48cee.pdf

Saken ble nok anlagt for at smålige transmotstanderne skulle få en seier å feire, men realitetene endrer seg lite.

En domstol kan ikke definere hva en kvinne er (de kan bare bestemme hvordan ordet kvinne skal forstås i juridiske sammenhenger). Jeg tenker at spørsmålet om hva en kvinne er, er en blanding av et filosofisk, sosialantropologisk og biologisk spørsmål, og at svaret til en viss grad kanskje kan være relativt i forskjellige sammenhenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...