AnonymBruker Skrevet 25. april Skrevet 25. april er ocd en slags hjerneskade? virker hjernen til folk med ocd annerledes enn andre folk? Anonymkode: fe606...7eb 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. april Skrevet 25. april Alle hjerner virker forskjellig Anonymkode: 1acf9...8e8 0 Siter
nachnoo Skrevet 26. april Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 22.36): er ocd en slags hjerneskade? virker hjernen til folk med ocd annerledes enn andre folk? Anonymkode: fe606...7eb Ekspander Ja, vi vet nøyaktig hvor i hjernen feilen er. Sykdommen kan behandles med hjernekirurgi. 0 Siter
Everybody Skrevet 26. april Skrevet 26. april nachnoo skrev (På 26.4.2025 den 1.16): Ja, vi vet nøyaktig hvor i hjernen feilen er. Sykdommen kan behandles med hjernekirurgi. Ekspander Ironi? 0 Siter
Everybody Skrevet 26. april Skrevet 26. april nachnoo skrev (På 26.4.2025 den 1.16): Ja, vi vet nøyaktig hvor i hjernen feilen er. Sykdommen kan behandles med hjernekirurgi. Ekspander Åja, det finnes men det brukes ikke ofte. Det er et kirurgisk inngrep som ødelegger områder i cingulate gyrus, en del av hjernen som er involvert i emosjoner og beslutningstaking. 0 Siter
Everybody Skrevet 26. april Skrevet 26. april Det er også en mye mer moderne og reversibel metode kalt "Deep Brain Stimulation." Elektroder opereres inn i bestemte hjerneområder (som nucleus accumbens), og gir elektrisk stimulering. Det er godkjent i flere land som en siste utvei behandling og har vist lovende resultater. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. april Skrevet 26. april det er sammenheng med ocd og nevrodivergens, kanskje ocd er et tillegssymptom om du har autisme, adhd og tilsvarende? Anonymkode: 05b1f...b63 0 Siter
nachnoo Skrevet 26. april Skrevet 26. april Everybody skrev (På 26.4.2025 den 1.26): Ironi? Ekspander Nei. Fakta. 0 Siter
nachnoo Skrevet 26. april Skrevet 26. april Litt om OCD Ved hjelp av billeddiagnostikk kan en finne nøyaktig sted i hjernen som er utgangspunkt for sykdommen. OCD finnes også hos dyr, blant annet hos Golden Retriever. Ved OCD får en aldri placeboeffekt. Personer med OCD får sjelden kraftige bivirkninger av SSRI selv om dosene ofte er dobbelt så store som ved depresjon. For de aller alvorligste tilfeller kan det være aktuelt å behandle med såkalt stereotaktisk kirurgi. Da går en inn med en tynn elektrode akkurat der problemet er lokalisert. Så "svir" en dette vha varme. For å få slik behandling må det dokumentere at pasienten er invalidisert i sin tvang tross all mulig behandling. Pasienten søkes så til et eget nasjonalt vurderingsteam, og om disse godkjenner det, bli pasienten operert på Karolinska i Stockholm. (med forbehold om at dette kan være endret de siste 3-5 år) 1 Siter
nachnoo Skrevet 26. april Skrevet 26. april (endret) knas skrev (På 26.4.2025 den 13.10): Hvor i hjernen sitter problemet? Hva heter området? Ekspander Fremre del av capsula interna. https://sml.snl.no/capsula_interna Endret 26. april av nachnoo 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 26. april Skrevet 26. april nachnoo skrev (På 26.4.2025 den 7.54): Litt om OCD Ved hjelp av billeddiagnostikk kan en finne nøyaktig sted i hjernen som er utgangspunkt for sykdommen. OCD finnes også hos dyr, blant annet hos Golden Retriever. Ved OCD får en aldri placeboeffekt. Personer med OCD får sjelden kraftige bivirkninger av SSRI selv om dosene ofte er dobbelt så store som ved depresjon. For de aller alvorligste tilfeller kan det være aktuelt å behandle med såkalt stereotaktisk kirurgi. Da går en inn med en tynn elektrode akkurat der problemet er lokalisert. Så "svir" en dette vha varme. For å få slik behandling må det dokumentere at pasienten er invalidisert i sin tvang tross all mulig behandling. Pasienten søkes så til et eget nasjonalt vurderingsteam, og om disse godkjenner det, bli pasienten operert på Karolinska i Stockholm. (med forbehold om at dette kan være endret de siste 3-5 år) Ekspander Er det medfødt det med ocd hjerne? Anonymkode: fe606...7eb 0 Siter
nachnoo Skrevet 26. april Skrevet 26. april AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 16.25): Er det medfødt det med ocd hjerne? Anonymkode: fe606...7eb Ekspander Hos voksne mener man at 30-50% kan forklares av gener. Resten er man usikker på. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. april Skrevet 29. april nachnoo skrev (På 26.4.2025 den 7.54): Litt om OCD Ved hjelp av billeddiagnostikk kan en finne nøyaktig sted i hjernen som er utgangspunkt for sykdommen. OCD finnes også hos dyr, blant annet hos Golden Retriever. Ved OCD får en aldri placeboeffekt. Personer med OCD får sjelden kraftige bivirkninger av SSRI selv om dosene ofte er dobbelt så store som ved depresjon. For de aller alvorligste tilfeller kan det være aktuelt å behandle med såkalt stereotaktisk kirurgi. Da går en inn med en tynn elektrode akkurat der problemet er lokalisert. Så "svir" en dette vha varme. For å få slik behandling må det dokumentere at pasienten er invalidisert i sin tvang tross all mulig behandling. Pasienten søkes så til et eget nasjonalt vurderingsteam, og om disse godkjenner det, bli pasienten operert på Karolinska i Stockholm. (med forbehold om at dette kan være endret de siste 3-5 år) Ekspander Jøss. Hvorfor virker medisiner på ocd da? og hvorfor brukes ikke bildediagnostikk for å bekrefte/utelukke evt denne tilstanden? kan man ha noe lignende ocd som en del av andre lidelser uten at det er ocd med denne typen påviselig feil? Anonymkode: d9b0f...a9f 0 Siter
Eva Sofie Skrevet onsdag kl 13:29 Skrevet onsdag kl 13:29 nachnoo skrev (På 26.4.2025 den 7.54): OCD finnes også hos dyr, blant annet hos Golden Retriever. Ekspander Nå så jeg for meg min første hund. Hun hadde et tvangsmessig forhold til å bære steiner. Å dukke under vann og dra de opp på land, kaste de fra seg og løpe ut i vannet for å dra opp en ny... Hun kunne trolig ha holdt på i flere timer om jeg ikke avbrøt henne. Umulig å aktivisere henne med noe annet så lenge det fantes stein der. En gang kostet steinbæringen henne nesten livet. Har man foretatt bildediagnostikk på Golden også, eller kun antakelser pga. adferd? 0 Siter
nachnoo Skrevet onsdag kl 18:14 Skrevet onsdag kl 18:14 AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 16.08): 1. Hvorfor virker medisiner på ocd da? og 2. hvorfor brukes ikke bildediagnostikk for å bekrefte/utelukke evt denne tilstanden? 3. kan man ha noe lignende ocd som en del av andre lidelser uten at det er ocd med denne typen påviselig feil? Anonymkode: d9b0f...a9f Ekspander 1, Hvorfor medisiner virker vet jeg ikke. 2. Fordi det er symptomene som er avgjørende for diagnosen. Vanligvis ikke en vanskelig diagnose å bekrefte eller avkrefte. 3. Her skjønner jeg ikke spørsmålet - usikker på hva som menes. 0 Siter
nachnoo Skrevet onsdag kl 18:16 Skrevet onsdag kl 18:16 Eva Sofie skrev (På 30.4.2025 den 13.29): Har man foretatt bildediagnostikk på Golden også, eller kun antakelser pga. adferd? Ekspander Det kjenner jeg ikke til, men det vil jeg anta. Det mest nevnte symptomet et tvangsmessig slikking av forbena slik at hud og muskler skades og bena/knoklene blottlegges. Det kureres med SSRI. 0 Siter
Thebutterfly Skrevet onsdag kl 18:53 Skrevet onsdag kl 18:53 AnonymBruker skrev (På 29.4.2025 den 16.08): Jøss. Hvorfor virker medisiner på ocd da? og hvorfor brukes ikke bildediagnostikk for å bekrefte/utelukke evt denne tilstanden? kan man ha noe lignende ocd som en del av andre lidelser uten at det er ocd med denne typen påviselig feil? Anonymkode: d9b0f...a9f Ekspander Hvis OCD kan finnes på bilder av hjernen så hadde det vært bra om de kunne bruke verktøyet for å bekrefte diagnosen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:19 Skrevet torsdag kl 06:19 nachnoo skrev (På 30.4.2025 den 18.14): 1, Hvorfor medisiner virker vet jeg ikke. 2. Fordi det er symptomene som er avgjørende for diagnosen. Vanligvis ikke en vanskelig diagnose å bekrefte eller avkrefte. 3. Her skjønner jeg ikke spørsmålet - usikker på hva som menes. Ekspander Ang nr 3. kan man ha ocd lignende symptomer som en del av feks angst. Uten at man har ocd lidelse som beskrevet med denne hjernefeilen Anonymkode: d9b0f...a9f 0 Siter
nachnoo Skrevet torsdag kl 10:15 Skrevet torsdag kl 10:15 AnonymBruker skrev (På 1.5.2025 den 6.19): Ang nr 3. kan man ha ocd lignende symptomer som en del av feks angst. Uten at man har ocd lidelse som beskrevet med denne hjernefeilen Anonymkode: d9b0f...a9f Ekspander Jeg kjenner ikke til om det er undersøkt om "subterskel"-ocd har tilsvarene forandringer og om dette er undersøkt. Dette er foreløpig kun klinisk relevant ved de aller alvorligste tilfellene av ocd. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.