Gå til innhold

Er dette teknisk sett hallusinasjoner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man får grafiske bilder og følelser om at gafler blir stikket ned i halsen og man kan kjenne teksturen i gaffelen og nesten Brekke seg?

Hvis man kjenner smittedråper komme fra TV?

Hvis man hører en indre stemme i hodet som er helt som en ond del av deg selv, som man føler er satt inn av satan. Hallusinasjoner eller tvang?

Anonymkode: 31137...ea3

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491939-er-dette-teknisk-sett-hallusinasjoner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men virker som om ts er klar over at dette ikke er normalt selv siden hen skriver inn her. Er det fremdeles psykose når hen er klar over det? 

Anonymkode: 57b67...bca

Dette er mange år siden. Jeg var ikke klar over det da. Jeg spurte for å vite om mine symptom var psykose eller nevrose. For å lære om min sykdom.

AnonymBruker

Om det er psykose eller ikke spørs ikke bare på innholdet, men også hvor mye du tror på det. Er man psykotisk så er man helt inni det og det vil påvirke den dagligdagse fungering veldig mye. Vi mennesker kan jo tenke og føle mye rart innimellom, men det er dette som skiller psykose fra bare vanlige rare tanker og ideer som folk flest har. Psykotiske klarer ikke å fungere. 

Det kan jo være tvangstanker også, men ocd er noe man har ofte resten av livet og daglig og ikke noe man kun får 1 eller noen få episoder av. 

Anonymkode: ce087...0b8

Annonse

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Den indre stemmen, uansett hva den sier, er beskyttet av tankefriheten og skal derfor ikke regnes som et symptom på psykose - uavhengig av hva leger og psykiatere mener.

Hvordan har du kommet på denne merkelige ide?

psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Hva er merkelig med å påpeke et grunnleggende prinsipp i demokratiske samfunn?

Hvor har du dette med tankefrihet fra? Ja, men kan tenke hva man vil, og det er heller ikke straffbart, men enkelte tanker er tross det symptomer på sykdom.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Om det er psykose eller ikke spørs ikke bare på innholdet, men også hvor mye du tror på det. Er man psykotisk så er man helt inni det og det vil påvirke den dagligdagse fungering veldig mye. Vi mennesker kan jo tenke og føle mye rart innimellom, men det er dette som skiller psykose fra bare vanlige rare tanker og ideer som folk flest har. Psykotiske klarer ikke å fungere. 

Det kan jo være tvangstanker også, men ocd er noe man har ofte resten av livet og daglig og ikke noe man kun får 1 eller noen få episoder av. 

Anonymkode: ce087...0b8

Nå hører jeg på psykiateren. Jeg vil ikke bruke tid på anonyme betraktninger. Jeg er klar over innsikt. Jeg orker ikke legge ut om den tiden da disse symptomene var. Men det dreide seg om det er schizofreni eller ocd hos schizotyp med svært elendig fungering.

psykedeliker
nachnoo skrev (14 minutter siden):

Hvor har du dette med tankefrihet fra? Ja, men kan tenke hva man vil, og det er heller ikke straffbart, men enkelte tanker er tross det symptomer på sykdom.

Hvem skal i så fall avgjøre hvilke tanker som defineres som sykdom, og på hvilket grunnlag skal avgjørelsen tas?

psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Hvem skal i så fall avgjøre hvilke tanker som defineres som sykdom, og på hvilket grunnlag skal avgjørelsen tas?

Psykiatere og psykologspesialister skal avgjøre basert på faglighet der symptomer, lidelsestrykk og funksjonsfall er de viktigste faktorer.

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Personen skrev at satanist hadde satt tankene der....  Da er det jo ikke en fri tanke.

Anonymkode: d5228...52e

Jeg ble vurdert som psykotisk da jeg selv hadde det som var plagsomme tanker. De spurte om jeg virkelig trodde helt og holdent på tankene. Da jeg sa ja og jeg fortsatte å snakke i de baner så satte de shizoaffektiv lidelse. Da ble jeg mye bedre, men pga bivirkninger så skal jeg bytte medisin til høsten. 

Men jeg har i alle fall lært at det er hvor mye en person tror på vrangforestillingene som avgjør om personen er psykotisk eller ikke. 

Jeg plagdes mye med mine ting lenge før det ble så ille at det kunne kalles psykotisk. Nærpsykotisk var det veldig mye man kunne tolke ut fra det jeg sa. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...