Gå til innhold

Ekstremt kontrollerende foreldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De er veldig kontrollerende og vil ha kontroll over stort sett alt jeg foretar meg. De vil vite hvem jeg er med, hvem jeg snakker med , når jeg kommer hjem fra jobb, hvem og hvor mange jeg snakket med på jobb og når jeg er ute ellers, for de har bestemt at når det er mørkt så får jeg ikke lov til å være ute. Jeg er jo ute noen ganger etter det er mørkt, men på denne tiden av året er det lenge lyst ute. Jeg kan heller ikke fortelle dem om folk på jobb da jeg har taushetsplikt, men de forstår det ikke. Nå er de også veldig opptatt av økonomien min og ville nok helst overvåket bankkontoene mine døgnet rundt om de kunne. Jeg har ingen problemer med økonomien, og jeg betaler regninger når de skal betales og setter opp budsjett. Men om jeg noen ganger kjøper meg noe nytt så må jeg gjemme det bort når de kommer på besøk ellers blir det ubehagelige spørsmål og dårlig stemning. Jeg har planer om å reise litt senere, London snart og New York når det igjen er ok å reise til USA. Jeg drar ikke før Trump har gått av. Jeg var dum og fortalte det. De nekter meg å dra noen steder. Gjør jeg det likevel skal de ringe politiet og sørge for at noen får meg hjem igjen, og at noen  passer på meg hver dag og de skal skaffe meg verge. De tror jeg roter meg bort på flyplassene, blir kidnappet eller ranet der og at jeg ikke klarer å komme meg hjem igjen. Mamma sier noen ganger at hun kan ringe vennene mine eller foreldrene deres for å kontrollere, og glemmer nok at vi ikke lenger er 15 år. Ja det høres helt idiotisk ut men foreldrene mine er sånn. Jeg har heller ingen diagnoser og jeg klarer meg helt selv. Ja, de er nok overbekymret. Men dette er jo ikke normalt. Jeg er også snart 40 år. Jeg er likevel litt redd for at de kan gjøre alvor ut av noen av truslene sine. Hva kan de gjøre? Og hva kan jeg gjøre med dette? Er det flere som har sånne foreldre?

Anonymkode: 896b9...1d2

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om det kan være lurt å begrense kontakten med dem, samt også begrense hva du forteller dem fra livet ditt. Ignorer deres forsøk på "kontroll" og ha mye mindre kontakt med dem. 

Anonymkode: eb8bd...2a6

AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke gjøre noe. Så fremst det ikke foreligger bevis på at du trenger verge.

Anonymkode: a48ab...7d6

AnonymBruker
Skrevet

Hadde svært kontrollerende foreldre fram til jeg var rundt 19år, så jeg vet litt om hvordan det er. Heldigvis så ga det verste seg da, men har et annet familiemedlem som innimellom vil styre litt for mye. Har bla åpnet posten min. Har bla vært redd for at vedkommende skulle bry seg for mye når jeg har vært innlagt på sykehus.  Så tok opp dette med fastlegen og fastlegen skrev i kjernejournalen at vedkommende overhode ikke skulle ha noen opplysninger om meg. Vet ikke om det hjelper noe, men har iallefall prøvd å begrense vedkommendes innsyn. Så jeg ville ha tatt opp problemstillingen med fastlegen.  Hvis foreldrene dine plutselig vil ønske at du fikk verge, så må de jo igjennom fastlegen din.  

Skjønner at dette er en vanskelig situasjon for deg og håper du kan få til en levelig løsning. 

Anonymkode: 08227...f2c

frosken
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De er veldig kontrollerende og vil ha kontroll over stort sett alt jeg foretar meg. De vil vite hvem jeg er med, hvem jeg snakker med , når jeg kommer hjem fra jobb, hvem og hvor mange jeg snakket med på jobb og når jeg er ute ellers, for de har bestemt at når det er mørkt så får jeg ikke lov til å være ute. Jeg er jo ute noen ganger etter det er mørkt, men på denne tiden av året er det lenge lyst ute. Jeg kan heller ikke fortelle dem om folk på jobb da jeg har taushetsplikt, men de forstår det ikke. Nå er de også veldig opptatt av økonomien min og ville nok helst overvåket bankkontoene mine døgnet rundt om de kunne. Jeg har ingen problemer med økonomien, og jeg betaler regninger når de skal betales og setter opp budsjett. Men om jeg noen ganger kjøper meg noe nytt så må jeg gjemme det bort når de kommer på besøk ellers blir det ubehagelige spørsmål og dårlig stemning. Jeg har planer om å reise litt senere, London snart og New York når det igjen er ok å reise til USA. Jeg drar ikke før Trump har gått av. Jeg var dum og fortalte det. De nekter meg å dra noen steder. Gjør jeg det likevel skal de ringe politiet og sørge for at noen får meg hjem igjen, og at noen  passer på meg hver dag og de skal skaffe meg verge. De tror jeg roter meg bort på flyplassene, blir kidnappet eller ranet der og at jeg ikke klarer å komme meg hjem igjen. Mamma sier noen ganger at hun kan ringe vennene mine eller foreldrene deres for å kontrollere, og glemmer nok at vi ikke lenger er 15 år. Ja det høres helt idiotisk ut men foreldrene mine er sånn. Jeg har heller ingen diagnoser og jeg klarer meg helt selv. Ja, de er nok overbekymret. Men dette er jo ikke normalt. Jeg er også snart 40 år. Jeg er likevel litt redd for at de kan gjøre alvor ut av noen av truslene sine. Hva kan de gjøre? Og hva kan jeg gjøre med dette? Er det flere som har sånne foreldre?

Jeg har uthevet noen setninger i teksten din, som jeg har lyst til å kommentere på. Foreldrene dine har ingen mulighet til å reelt sett nekte deg å leve ditt liv som du ønsker. Så lenge du ikke har en sykdom som gjør at du ikke er i stand til å gjøre vurderinger selv, så kan du reise dit du vil, bruke penger på hva du vil og være sammen med dem du vil. Foreslår at du ignorerer dine foreldres trusler og forsøk på kontroll. 

Jeg er litt overrasket over at du tror de kan gjøre alvor av truslene sine. Om de så forsøker å ringe dine venner eller deres foreldre, så er jo det dine foreldre som dummer seg ut. De kan ikke oppnå å få kontroll på deg på den måten. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (46 minutter siden):

Jeg har uthevet noen setninger i teksten din, som jeg har lyst til å kommentere på. Foreldrene dine har ingen mulighet til å reelt sett nekte deg å leve ditt liv som du ønsker. Så lenge du ikke har en sykdom som gjør at du ikke er i stand til å gjøre vurderinger selv, så kan du reise dit du vil, bruke penger på hva du vil og være sammen med dem du vil. Foreslår at du ignorerer dine foreldres trusler og forsøk på kontroll. 

Jeg er litt overrasket over at du tror de kan gjøre alvor av truslene sine. Om de så forsøker å ringe dine venner eller deres foreldre, så er jo det dine foreldre som dummer seg ut. De kan ikke oppnå å få kontroll på deg på den måten. 

Takk for et godt svar 😊👍

Jeg er litt redd for det fordi jeg føler de har såpass stor makt over meg. Jeg klarer ikke helt å stole på dem med tanke på hva de kan finne på. Men jeg skal prøve så godt jeg kan å ignorere truslene og ikke la dem bestemme og styre over meg. Ja du har vel rett i at det er de som dummer seg ut om gjør det.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...