Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men spørsmålet var jo mer om terapi i seg selv kan ha en egenverdi. Uten aktiv «endring av tankemønstre med mer», all den tid man ikke er blitt syk pga man har feil tankemønstre.

Anonymkode: 45f76...1fc

Da må jo premisset være: Hvilken sykdom/tilstand blir ikke tankemønster (og ev. handling) endret så lite at det trenger justering? Jeg har vanskeligheter med å forstå hvilken. Jeg går i en av de kroppsorienterte terapimodellene som @Drømmeautomat nevner - og det krever definitivt endring og innsats om man vil ha resultater.

Kroppsorienterte terapimetoder er en bottom-up terapimodell, mens f.eks. kognitive og metakognitive terapier er en top-down terapimodell. Om du er interessert i om de ulike terapimetodene har ulike resultater, ville jeg ha sett nærmere på de to kategoriene. De har to vidt forskjellige måter å jobbe på, og de egner seg til ulike pasienter.

Om du vil fordype deg, var det en artikkelserie om dette temaet rundt november 2024/januar 2025 i Psykologtidssskriftet, om jeg ikke husker helt feil.

Fortsetter under...

Skrevet
Eva Sofie skrev (17 timer siden):

Da må jo premisset være: Hvilken sykdom/tilstand blir ikke tankemønster (og ev. handling) endret så lite at det trenger justering? Jeg har vanskeligheter med å forstå hvilken. Jeg går i en av de kroppsorienterte terapimodellene som @Drømmeautomat nevner - og det krever definitivt endring og innsats om man vil ha resultater.

Kroppsorienterte terapimetoder er en bottom-up terapimodell, mens f.eks. kognitive og metakognitive terapier er en top-down terapimodell. Om du er interessert i om de ulike terapimetodene har ulike resultater, ville jeg ha sett nærmere på de to kategoriene. De har to vidt forskjellige måter å jobbe på, og de egner seg til ulike pasienter.

Om du vil fordype deg, var det en artikkelserie om dette temaet rundt november 2024/januar 2025 i Psykologtidssskriftet, om jeg ikke husker helt feil.

Hvordan endring/innsats er det du må gjøre ift de kroppsorienterte terapiene? Som skiller seg fra kogntniv terapi?

Skrevet

Tillegg til svaret mitt til eva Sofie over her. Nå hørtes det ut som jeg ikke vil gjøre innsats. Men det er ikke det. Det er mer bare det at kognntiv teknikker ikke funker og det føles ikke som det er tankemønstre som er problemet.

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mer bare det at kognntiv teknikker ikke funker og det føles ikke som det er tankemønstre som er problemet.

Dette. Kognitive teknikker har jeg opplevd at har gjort det lettere å håndtere sosiale settinger og en del reaksjonsmønstre, men jeg tror jeg sliter med dype vrangforestillinger. Lurer på om det er noe for eksponeringsterapi?

Anonymkode: e4afe...ceb

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette. Kognitive teknikker har jeg opplevd at har gjort det lettere å håndtere sosiale settinger og en del reaksjonsmønstre, men jeg tror jeg sliter med dype vrangforestillinger. Lurer på om det er noe for eksponeringsterapi?

Anonymkode: e4afe...ceb

Ja det kan nok hjelpe for å hpndtere sosiale settinger og sosial angst feks.

Men med mer traume reaksjoner eller vonde vanskelige følelser og kriser og høyt symptomtrykk og funksjonsfall opplever jeg ikke det er pga tankemønster. Og trenger en annen type hjelp/terapi 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

og det føles ikke som det er tankemønstre som er problemet.

Ikke bare tankemønster, men så definitivt også handlingsmønster.

Annonse

Skrevet
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Ikke bare tankemønster, men så definitivt også handlingsmønster.

Ja det er sant.

Kunne du fortalt hvordan du måtte «gjøre» en innsats med de bottom up terapiene? Hvos det ikke innebærer så mye kogntivt 

Skrevet
Eva Sofie skrev (På 16.5.2025 den 17.38):

Jeg er ikke den du siterer, men jeg kunne tenke meg å lese artikkelen. Men klarte ikke finne den?

Skrevet

Det jeg kanskje mener, som jeg ikke fikk frem helt, er at om terapien i seg selv kan gjøre at tankemønstre eller annet «svitsjer» og kan endre seg mer ubevisst eller «av seg selv» ved hjelp av selve terapien og metodene psykologen bruker. Ikke at man bevisst må «endre» tankene..

om noen skjønner. For hvis jeg hadde kunnet endre tankene så hadde jeg jo ikke trengt «terapi».

Kan jo verktøy og metoder for det Men er så dårlig at ikke får det til. Og da skal jo poenget med terapi være noe mer enn en slags «tips og råd» tjeneste…?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jeg kanskje mener, som jeg ikke fikk frem helt, er at om terapien i seg selv kan gjøre at tankemønstre eller annet «svitsjer» og kan endre seg mer ubevisst eller «av seg selv» ved hjelp av selve terapien og metodene psykologen bruker. Ikke at man bevisst må «endre» tankene..

om noen skjønner. For hvis jeg hadde kunnet endre tankene så hadde jeg jo ikke trengt «terapi».

Kan jo verktøy og metoder for det Men er så dårlig at ikke får det til. Og da skal jo poenget med terapi være noe mer enn en slags «tips og råd» tjeneste…?

Dy må jo jobbe med det dere snakker om i timene.

Du klarer vel å tenke en så liten tanke som at, dette vil bli bedre? Bare det å tenke den tanken flere ganger daglig vil etterhvert manifestere seg slik det blir litt bedre.

Anonymkode: 4a56b...a6b

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dy må jo jobbe med det dere snakker om i timene.

Du klarer vel å tenke en så liten tanke som at, dette vil bli bedre? Bare det å tenke den tanken flere ganger daglig vil etterhvert manifestere seg slik det blir litt bedre.

Vil det? 
Ja kan prøve tenke det, men tror jo ikke på det eller Klarer «endre» mindset på ekte 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vil det? 
Ja kan prøve tenke det, men tror jo ikke på det eller Klarer «endre» mindset på ekte 

Sier man noe legen nok vil man til slutt tro på det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sier man noe legen nok vil man til slutt tro på det.

Ja det er nok delvis sant

Det er vel det som delvis skjer når man er fanget i tankekjør og slikt og

Men ikke enkelt!

Annonse

Skrevet

Det er stor forskjell på å tenke at dette kommer jeg til å glemme enn dette kommer jeg til å huske.

Dette klarer jeg ikke eller dette vil jeg få til.

Innstilling er alfa og omega. Tenker/forventer du at det blir for vanskelig, gjør du det for vanskelig for deg selv. Se på det som en mulighet til å prøve.

Hva sier man ofte til barn som sier at "det klarer jeg ikke"?

Skrevet
Eva Sofie skrev (24 minutter siden):

Det er stor forskjell på å tenke at dette kommer jeg til å glemme enn dette kommer jeg til å huske.

Dette klarer jeg ikke eller dette vil jeg få til.

Innstilling er alfa og omega. Tenker/forventer du at det blir for vanskelig, gjør du det for vanskelig for deg selv. Se på det som en mulighet til å prøve.

Hva sier man ofte til barn som sier at "det klarer jeg ikke"?

Helt sant. Vanskelig i praksis da! Når man er langt nede innsausa.

Men mener fortsatt og lurer på om ikke terapi i seg selv bør ha en funksjon. Hvis ikke trenger man jo ikke terapeuten 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Helt sant. Vanskelig i praksis da! Når man er langt nede innsausa.

Men mener fortsatt og lurer på om ikke terapi i seg selv bør ha en funksjon. Hvis ikke trenger man jo ikke terapeuten 

Du spør og spør, og får råd og får råd. Og avfeier alt med "men det er så vanskelig!" Og spør heller bare enda mer.

Ønsker du oppriktig å bli bedre eller foretrekker du å være "innsause" og gruble deg enda lenger ned i myra slik at du kan spørre og grave og leve og dyrke i det? 

Anonymkode: f3551...ed4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du spør og spør, og får råd og får råd. Og avfeier alt med "men det er så vanskelig!" Og spør heller bare enda mer.

Ønsker du oppriktig å bli bedre eller foretrekker du å være "innsause" og gruble deg enda lenger ned i myra slik at du kan spørre og grave og leve og dyrke i det? 

Det var ikke avfeiing, jeg bare skrev der er lett i teorien men vanskelig i praksis.

Spurte heller ikke om råd. Jeg åpna en diskusjon omrking meningen og effekten av terapi 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette er jo et interessant fenomen. Generelt. Når man har vært syk lenge blir jo «sykdomstilstanden» det trygge på et vis og det kan være mye (underbevisst) motstand mot å komme ut av det. Ikke fordi man ønsker å være der, men fordi der har fastna i det sporet. Og det er vel nettopp det som gjør det utfordrende å bryte ut, fordi hjernen er oppriktig redd, kjemisk deprimert eller hva enn.

Skrevet

Terapi virker ikke ved osmose. Man må være villig til å arbeide hardt, og terapeuten kan ikke gjøre jobben for deg, bare gi deg teknikker og bidra til bevisstgjøring. Endring er vanskelig, men ikke umulig. Men det forutsetter jo at man ikke bruker all sin tankekapasitet på å insistere på at akkurat ens egen situasjon ikke lar seg endre. Hvor lang tid ga du metakognitiv terapi før du konkluderte med at det var nytteløst?

Skrevet
adhoc skrev (1 time siden):

Terapi virker ikke ved osmose. Man må være villig til å arbeide hardt, og terapeuten kan ikke gjøre jobben for deg, bare gi deg teknikker og bidra til bevisstgjøring. Endring er vanskelig, men ikke umulig. Men det forutsetter jo at man ikke bruker all sin tankekapasitet på å insistere på at akkurat ens egen situasjon ikke lar seg endre. Hvor lang tid ga du metakognitiv terapi før du konkluderte med at det var nytteløst?

Hadde det et år kanskje.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...