AnonymBruker Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Fødselstallene går ned, og flere av oss ønsker ikke å få barn i det hele tatt. For Charlotte skal det mye til for at hun skal endre mening. Én ting er friheten det gir å ikke ha barn. – At man liker å være alene, det er herlig å slappe av, man kan ha «easy mornings» i helgene, reise når man vil, dra ut av huset når man vil ... Alt det der. Men det økonomiske aspektet spiller også en viktig rolle for valget hennes. – Det handler om å gjøre det billigere, rett og slett. Om vi skulle brukt mye penger på et barn, måtte jo veldig mye annet blitt nedprioritert. Jeg jobber tredelt turnus, som passer dårlig med et småbarnsliv. Det hadde kanskje vært mer optimalt å jobbe deltid, men det er helt urealistisk økonomisk sett. https://www.nrk.no/trondelag/fodselstala-gar-ned-i-noreg_-charlotte-vil-ikkje-ha-barn-1.17407921 Er folk blitt for egoistiske og selvsentrerte? Anonymkode: 05c05...17c 0 Siter
Vhanja Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Hvis man ønsker seg barn og dermed skaffer seg barn, så er det egoistisk. Hvis man ikke ønsker seg barn og dermed ikke skaffer seg barn, så er det egoistsk. Det å gjøre det man selv ønsker i livet kan man si er egoistisk enten det er å få barn eller ikke få. Uten at jeg ser noe negativt i en slik egoisme. 4 Siter
Worriesome Plenty 2 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Skjønner at folk ikke vil ha barn. Men det er dårlig nytt for Europa. Noe er galt med samfunnet, forfallet har kommet langt. 0 Siter
laban Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Sitat fra artikkelen: "Og særleg to faktorar er viktige for ønsket om barn, viser studien." Hvilke to faktorer er dette? Jeg ser hvilke to faktorer Charlotte trekker fram, men ikke de to hovedfaktorene studien har funnet. Heller ikke når jeg skumleser rapporten fra studien, finner jeg hvilke to som er spesielt viktige. Siden den handler mye om antall barn man ønsker seg, er ikke de to faktorene innlysende. Hvis virkelig studien viser at det er to faktorer som er spesielt viktige, burde ikke de vært nevnt i sammendraget? Noen som tolker dette bedre enn meg? Ellers er jo følgende et soleklart poeng: "Det er fleire i den yngre aldersgruppa som oppgir at dei ønsker seg null barn. Det kan også handle om livsfasen dei er i, står det i studien." Selvsagt handler det om livsfasen man er i. Et ganske viktig moment i den sammenhengen er at potensielle barnefedre ikke er spesielt ivrige etter å starte den livsfasen som handler om tidlige morgener, barnehagerutiner, dugnader, foreldremøter og andre forpliktelser med lav underholdningsverdi, før de har levd voksenlivet ganske lenge. Kvinner har som kjent en biologisk faktor som gjør at de har dårligere tid. Det kan også være en faktor at man gis inntrykk av at alt må være perfekt før man får barn. Ikke bare må man ha en jobb som gir permisjonsrettigheter, man må også ha en svær, oppusset bolig i et trygt miljø, dyrt utstyr, fine ferier og overskudd til å stille opp for barna absolutt hele tiden når de ikke er i barnehagen eller på skolen, ellers tar de skade. Jeg forstår godt at dette ikke virker så fristende akkurat når man endelig er ferdig med utdannelsen, har kommet inn i arbeidslivet og kanskje pådratt seg boliglån. Det er ikke egoisme å innse at man ikke klarer å oppfylle slike idealer. Endret 7 timer siden av laban 3 Siter
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Mine barn ønsker ikke egne barn. De sier de liker å være barna i familien selv. De liker livey sitt som det er. For meg var det viktig å få barn. Jeg trengte noen å elske. Mine barn føler de har nok kjærlighet. Anonymkode: fdd92...dcc 0 Siter
psykedeliker Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Worriesome Plenty 2 skrev (56 minutter siden): Men det er dårlig nytt for Europa. Hvordan da? 0 Siter
Babette Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Vhanja skrev (2 timer siden): Hvis man ønsker seg barn og dermed skaffer seg barn, så er det egoistisk. Hvis man ikke ønsker seg barn og dermed ikke skaffer seg barn, så er det egoistsk. Det å gjøre det man selv ønsker i livet kan man si er egoistisk enten det er å få barn eller ikke få. Uten at jeg ser noe negativt i en slik egoisme. Hvordan er det egoistisk å få barn? Da må man jo sette barna foran seg selv i mange år. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Babette skrev (18 minutter siden): Hvordan er det egoistisk å få barn? Hvordan er det ikke egoistisk å lage kopier av seg selv, når det allerede er mer enn nok mennesker på kloden? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Babette skrev (25 minutter siden): Hvordan er det egoistisk å få barn? Da må man jo sette barna foran seg selv i mange år. Barnet ber ikke om å bli født. Mange ønsker de ikke ble født i heletatt. Og akkurat hvordan det barnet du gir liv vil tenke om det får du aldri vite. Barn får man fordi man vil elske noe ubetinget og bli elsket ubetinget. Anonymkode: fdd92...dcc 0 Siter
Grendel Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden psykedeliker skrev (1 time siden): Hvordan da? Det blir en eldretsunami som kan kvele økonomien. Det vil være behov for 2-3 ganger så mange innen helse og omsorg. Det er ikke en bølge som går over heller- Det blir en permanent situasjon så lenge fødselstallene er som i dag. En annen sak er at en del formuer går tapt når befolkningen halveres. Mange boliger og andre eiendommer blir verdiløse. De som har fulgt med vet kanskje at det å adoptere fra utlandet er i ferd med å bli omtrent umulig. Det er heller ikke enkelt å løse det med innvandring. Det krever en viss mental omstilling siden de problemene jeg beskriver er motsatt av hva vi er vant til. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Grendel skrev (13 minutter siden): Det blir en eldretsunami som kan kvele økonomien. Dersom vi skal opprettholde det økonomiske systemet vi har i dag, ja. Men det må vi ikke. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden 6 minutes ago, psykedeliker said: Dersom vi skal opprettholde det økonomiske systemet vi har i dag, ja. Men det må vi ikke. Hva skal økonomisk system skal vi ha i steden? Anonymkode: 05c05...17c 0 Siter
Vhanja Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Babette skrev (1 time siden): Hvordan er det egoistisk å få barn? Da må man jo sette barna foran seg selv i mange år. Vel, logikken er jo at det å ikke få barn er egoistisk fordi man gjør det man ønsker. Men de som velger å få barn, velger jo å gjøre det forid de ønsker barn (håper jeg). Ergo gjør både de med og uten barn valg i livet basert på hva de ønsker, ergo er de begge like mye (eller lite) egoistiske. 2 Siter
psykedeliker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva skal økonomisk system skal vi ha i steden? Vi trenger et system som skiller mellom real- og fiktivøkonomi, altså mellom mengden av verdier som til en hver tid blir skapt og mengden av verdier som allerede er skapt og bare sirkulerer rundt. Så lenge det ikke skilles mellom disse to er det umulig å sette opp noe pålitelig samfunnsregnskap. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 15 minutes ago, psykedeliker said: Vi trenger et system som skiller mellom real- og fiktivøkonomi, altså mellom mengden av verdier som til en hver tid blir skapt og mengden av verdier som allerede er skapt og bare sirkulerer rundt. Så lenge det ikke skilles mellom disse to er det umulig å sette opp noe pålitelig samfunnsregnskap. Hva med helse og omsorg, er det real- eller fiktivøkonomi? Anonymkode: 05c05...17c 0 Siter
psykedeliker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med helse og omsorg, er det real- eller fiktivøkonomi? Helse og omsorg er realutgifter, og må settes opp mot realinntekter. 0 Siter
Babette Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Vhanja skrev (25 minutter siden): Vel, logikken er jo at det å ikke få barn er egoistisk fordi man gjør det man ønsker. Men de som velger å få barn, velger jo å gjøre det forid de ønsker barn (håper jeg). Ergo gjør både de med og uten barn valg i livet basert på hva de ønsker, ergo er de begge like mye (eller lite) egoistiske. Ja, men å ønske barn er ikke som å ønske seg ny bil. De som ønsker barn sier ja til hele pakka, som også innebærer å nedprioritere egne behov. Med barn blir det mindre egentid, mindre penger å bruke på seg selv, ferier må tilpasses hva som passer for barna osv. For øvrig trenger det ikke å være egoistisk å ikke få barn. Kan hende har man verken helse eller øvrige ressurser til å ta seg av et barn selv om man egentlig har lyst. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Babette skrev (2 minutter siden): Ja, men å ønske barn er ikke som å ønske seg ny bil. De som ønsker barn sier ja til hele pakka, som også innebærer å nedprioritere egne behov. Med barn blir det mindre egentid, mindre penger å bruke på seg selv, ferier må tilpasses hva som passer for barna osv. For øvrig trenger det ikke å være egoistisk å ikke få barn. Kan hende har man verken helse eller øvrige ressurser til å ta seg av et barn selv om man egentlig har lyst. Du har et poeng. 0 Siter
Babette Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fødselstallene går ned, og flere av oss ønsker ikke å få barn i det hele tatt. For Charlotte skal det mye til for at hun skal endre mening. Én ting er friheten det gir å ikke ha barn. – At man liker å være alene, det er herlig å slappe av, man kan ha «easy mornings» i helgene, reise når man vil, dra ut av huset når man vil ... Alt det der. Men det økonomiske aspektet spiller også en viktig rolle for valget hennes. – Det handler om å gjøre det billigere, rett og slett. Om vi skulle brukt mye penger på et barn, måtte jo veldig mye annet blitt nedprioritert. Jeg jobber tredelt turnus, som passer dårlig med et småbarnsliv. Det hadde kanskje vært mer optimalt å jobbe deltid, men det er helt urealistisk økonomisk sett. https://www.nrk.no/trondelag/fodselstala-gar-ned-i-noreg_-charlotte-vil-ikkje-ha-barn-1.17407921 Er folk blitt for egoistiske og selvsentrerte? Anonymkode: 05c05...17c Jeg tror en av de anonyme er inne på noe vesentlig, hun som sier at hennes barn vil være barna i familien. Dagens unge blir sent voksne. Mange definerer seg som ungdom til 40-års alderen. Da er det forståelig at de ikke er opptatt av å få barn selv. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Babette skrev (9 minutter siden): De som ønsker barn sier ja til hele pakka, som også innebærer å nedprioritere egne behov. Ja, det gjelder sikkert deg og din omgangskrets, men er ingen universell sannhet. I tillegg kommer belastningen på natur og miljø når det skapes flere forbrukere. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.