Gå til innhold

Får dere også vondt?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Det er det mange som tror, men det heter altså trilogi. :) 

Ok :) 

Fortsetter under...

Skrevet

Vondt og vondt. I så fall synes jeg "di" i stedet for "de" også rager høyt. Andre har nevnt et og ett, som dessverre er en svært utbredt skrivefeil. Den forekommer også i diverse publikasjoner.

Det samme med overdreven bruk av stor forbokstav. Det er stort sett bare selve navnet på folk, byer, steder, kommuner etc. som skal skrives med stor. Ordene skole, kommune, barnehage, sykehus, fylke osv. med liten.

En del aviser har så dårlig språk at det er til å gråte av.

psykedeliker
Skrevet
Lillemus skrev (1 time siden):

Jeg hadde en gang en kvinne på besøk i biblioteket, hun lirte av seg en masse negativt om språkutviklingen hos dagens ungdom, understreket at hun var norsklærer så hun kunne dette med språk og sånt, for i neste øyeblikk å spørre om jeg hadde en bestemt triologi... Jeg klarte å la være å kommentere det, men det var bare så vidt!

Kanskje hun var dyselektriker? 🤨

Skrevet
psykedeliker skrev (14 minutter siden):

Kanskje hun var dyselektriker? 🤨

😂

Skrevet

Forholdismen er i hvert fall til å bli gal av! Dessuten smitter det. Har dessverre tatt meg i å bruke det feil selv etter et dagsseminar der det ble snakket om å ha et bredt fokus i forhold til alternativkostnader 🤪

Skrevet

Stavekontroll og utfylling/ordforslag som kommer automatisk, er med på å spre feil. Stavekontroll med røtter i engelsk tåler ikke lange, sammensatte ord som vi bruker på norsk, dette fører til at ord som "behandlingstilbud" deles i to. Da tilfredsstilles kontrollfunksjonen, men resultatet blir feil.  

Intetkjønn er en annen utfordring. Siden både et og ett er "gyldige" ord, blir bruken av dem tilfeldig. Tilsvarende for bestemt form i intetkjønnsord - ordet finnes jo i ubestemt form, uten t til slutt, så det passerer kontrollen. Lurer på hvor mange ganger jeg har sett "Artikkelen fortsetter under bilde" på nettsider. Både stum t og forskjellen mellom "å" og "og" kommer kanskje til å dø ut, men jeg lever trolig enda kortere. 

Det som gjør meg aldeles rasende, er engelsk eller google-"norsk" i tekster som er ment for offentligheten. Spesielt synes jeg det er forferdelig når det brukes ord som faktisk betyr noe helt annet på norsk, f.eks. når en hårbalsam har fått "ny formulering", når "originalt" brukes der man burde valgt "opprinnelig", eller når noen insisterer på å "tikke en boks" i stedet for å "krysse av i en rute". Reklamebransjen er en viktig synder her, og KI vil nok bare gjøre det verre. I likhet med hovedpersonen i boka "Vi er ikke her for å ha det morsomt" av Nina Lykke, får jeg lyst til å brøle når folk bruker uttrykket "når det kommer til" i stedet for "når det gjelder" i annenhver setning. 

Til slutt vil jeg minne om at det er lov å bruke "dem" (objektsform) og "enda" (om grad, ikke om tid), selv om disse ordene kjemper en tapt kamp mot "de" og "ennå".  

Annonse

Skrevet
Lillemus skrev (4 timer siden):

Jeg får lyst til å slå når jeg hører "legimitasjon" og "triologi"... 

Jeg kan være litt kritisk når det gjelder mange skrivefeil, men ikke helt sikker på om jeg ville fanget opp triologi.

Skrevet
Ekstra skrev (11 minutter siden):

Jeg kan være litt kritisk når det gjelder mange skrivefeil, men ikke helt sikker på om jeg ville fanget opp triologi.

Akkurat disse to opplever jeg mest i muntlig tale da - og da merkes de godt. Vi har forhåndsvalg annet hvert år og på dag 3 får jeg lyst til å slå når jeg hører ordet "legimitasjon" f.eks., det er mange flere enn man tror som sier det. Triologi har jeg nærmest gitt opp, jeg har ikke for vane å korrigere dem heller, det skal sies. Men ungene min eeeeelsker å erte meg ved å si triologi med vilje, selvfølgelig.

stjernestøv
Skrevet
Lillemus skrev (7 minutter siden):

legimitasjon

Hva heter det egentlig da? 

AnonymBruker
Skrevet

Har kun en eneste skriftlig hangup. De som skriver hveranda og ikke veranda. Jo, de eksisterer.

Anonymkode: 81073...1a1

Skrevet
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Legitimasjon. Ordet har en sammenheng med "legitim", ikke med "imitasjon".

Skrevet
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Legitimasjon. :) 

stjernestøv
Skrevet
laban skrev (2 minutter siden):

Legitimasjon. Ordet har en sammenheng med "legitim", ikke med "imitasjon".

Ok blir forvirret 😮 

Annonse

stjernestøv
Skrevet
Lillemus skrev (3 minutter siden):

Legitimasjon. :) 

Ok :) Jo selvfølgelig. Ble litt forvirret 😮 

Skrevet
Lillemus skrev (5 timer siden):

Jeg får lyst til å slå når jeg hører "legimitasjon" og "triologi"... 

Jeg får hetta av "statestikk".

Skrevet
Vhanja skrev (38 minutter siden):

Jeg får hetta av "statestikk".

Jaaa! Grøss!

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres jo helt grusomt ut.

Anonymkode: f245f...777

Skrevet
laban skrev (3 timer siden):

Det som gjør meg aldeles rasende, er engelsk eller google-"norsk" i tekster som er ment for offentligheten. Spesielt synes jeg det er forferdelig når det brukes ord som faktisk betyr noe helt annet på norsk, f.eks. når en hårbalsam har fått "ny formulering", når "originalt" brukes der man burde valgt "opprinnelig", eller når noen insisterer på å "tikke en boks" i stedet for å "krysse av i en rute".

Det du nevner her kan jo være ganske humoristisk. Som den gangen noen sa til meg "ta med deg døra", og jeg hektet den av hengslene og bar den inn i stua.

Ekstra skrev (3 timer siden):

Da har du ikke montert mange Trio-låser. Når det er 3 Trio-låser på samme dør har man en triologi. Evt. kan du ha 3 dører med én Trio-lås på hver, men da må alle dørene være til samme rom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...