AnonymBruker Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her har jeg en ordbok som er meget merkelig. Ser sjeldent på hva jeg skriver da jeg sjeldent skriver feil. Men ordboken endrer ord. Det samme tenker jeg om andre. Anonymkode: 81073...1a1 Tja, du har brukt "sjeldent" feil to ganger i innlegget ditt, så jeg vet ikke jeg ... Det skal være "sjelden". "Sjeldent" betyr spesielt, utenom det vanlige, eks. "Hun var sjeldent vakker". Anonymkode: ed514...5b8 0 Siter
knas Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (På 20.5.2025 den 17.52): Foresatte melder før hver trening om barna kommer eller ikke. Fra helnorske foreldre får jeg meldinger som dette: « Kari å Per kommer ikke i kveld». Anonymkode: 985d8...554 Ja, grøss. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai stjernestøv skrev (34 minutter siden): Når folk skriver aldrig, vi lærte jo på skolen "aldri g i aldri". Og veldi istedenfor veldig. Jeg lærte: Aldri to ll'er i aldri. Veldig skrives jo veldig. Ingen g som skal bort der. Anonymkode: ce9c4...18a 1 Siter
Glitter Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai (endret) Husker før en muntlig eksamen på sykepleien. Da måtte jeg pugge et ord som slo krøll på tunga. Acetylsalisylsyre. Men da jeg fikk det til å sitte så har det satt der selv om det er 9-10 år siden jeg var ferdig på sykepleieren og ikke har hatt noen naturlig setting å bruke ordet på. Tror jeg har brukt å si trilogi. Det er vel feil. Men tror jeg har og/å og et/ett sånn passe under kontroll. Hadde bare 4 i norsk tror jeg så er ingen mester. Jeg glemmer så sykt mye, mens enkelte ting bare fester seg. Slik som arterie temporalis, A carotis, A brakialis, A radialis, A femoralis, A poplitea og A dorsalis pedis. Altså de latinske navnene på kroppens arterier. Er veldig selektivt, eller ikke selektivt hva jeg husker og hva jeg glemmer. Endret 21. mai av Glitter 0 Siter
Babette Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai Glitter skrev (3 minutter siden): Husker før en muntlig eksamen på sykepleien. Da måtte jeg pugge et ord som slo krøll på tunga. Acetylsalisylsyre. Men da jeg fikk det til å sitte så har det satt der selv om det er 9-10 år siden jeg var ferdig på sykepleieren og ikke har hatt noen naturlig setting å bruke ordet på. Tror jeg har brukt å si trilogi. Det er vel feil. Men tror jeg har og/å og et/ett sånn passe under kontroll. Hadde bare 4 i norsk tror jeg så er ingen mester. Jeg glemmer så sykt mye, mens enkelte ting bare fester seg. Slik som arterie temporalis, A carotis, A brakialis, A radialis, A femoralis, A poplitea og A dorsalis pedis. Altså de latinske navnene på kroppens arterier. Er veldig selektivt, eller ikke selektivt hva jeg husker og hva jeg glemmer. Trilogi er helt riktig. 😃 0 Siter
Glitter Skrevet 21. mai Skrevet 21. mai (endret) Babette skrev (11 minutter siden): Trilogi er helt riktig. 😃 Åja, hehe. Det var nå bra da. 😅 Jeg kan irritere meg litt over bruken var/hvar, og verandre/hverandre. Endret 21. mai av Glitter 0 Siter
morsan Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai laban skrev (19 timer siden): Stavekontroll og utfylling/ordforslag som kommer automatisk, er med på å spre feil. Ja, og jeg irriterer meg over at måten stavekontrollen skjer på mobilen min har endret seg. Jeg må likevel ha den på, for jeg har vent meg til slurvete tasting så uten oppretting hadde det blitt mye rart (som fx under skriving av dette hadde skriving blitt med u). Jeg har derfor innimellom sendt meldinger der ordene deles opp, det blir feil form på ordet (som bilde/bildet) eller verb feilaktig blir skrevet i presens osv. Veldig irriterende at programvaren endres ut fra det jeg er vant til. Jeg leser jo over, men ikke alltid man rekker det eller ser feilen i farta i meldinger frem og tilbake. Annerledes på jobb, der jeg bruker PC. 0 Siter
morsan Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Lillemus skrev (19 timer siden): Men ungene min eeeeelsker å erte meg ved å si triologi med vilje, selvfølgelig. Ja, de rundt oss får jo med seg våre «Pet peeves», for å si det på «nynorsk». Min mann har fått med seg en av mine, at det heter østerriKsk, og ikke -risk. Så hver gang han sier det, sier han det ikke feil med vilje slik som dine barn, men han passer på å gjøre et stort nummer ut av at han har med k’en! 🤣 1 Siter
laban Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai Lillemus skrev (19 timer siden): Men ungene min eeeeelsker å erte meg ved å si triologi med vilje, selvfølgelig. Jeg vet du jobber på bibliotek, men er likevel imponert over at barna dine klarer å få brukt dette ordet ofte nok til at det blir erting 🤭 1 Siter
Lillemus Skrevet 22. mai Skrevet 22. mai laban skrev (9 timer siden): Jeg vet du jobber på bibliotek, men er likevel imponert over at barna dine klarer å få brukt dette ordet ofte nok til at det blir erting 🤭 De terger meg med det så fort de har muligheten - det kalles trilogi når det gjelder film også, vet du. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.