Gå til innhold

Hvorfor sier så mange "hate på"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare meg, eller har "hate på" blitt en slags uting i språket vårt? Stadig oftere hører jeg folk si ting som "han hater på meg" eller "de hater på det nye designet". Det skjærer i ørene. Hva skjedde med godt gammeldags "han hater meg" eller "de misliker det"?

Det virker som en direkte oversettelse av det engelske uttrykket "to hate on someone/something", men det høres helt malplassert ut på norsk. "Hate på" er verken grammatisk naturlig eller særlig elegant.

Greit nok at språk utvikler seg, og at ungdommer (og andre) plukker opp uttrykk fra internett og populærkultur. Men skal vi virkelig begynne å trykke engelske uttrykk direkte inn i norsk slik?

Noen som har tanker om hvorfor dette sprer seg så fort? Er det bare en midlertidig trend, eller er det noe vi må forberede oss på å leve med i språket fremover?

Anonymkode: a4272...fe5

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet

Det sprer seg fort siden alle sitter på sosiale medier. Ungdommene plukker det opp og derfra sprer det seg som ild i tørt gress.

Anonymkode: 33698...8ed

AnonymBruker
Skrevet

Det sies ikke rundt der jeg fsrter. Så et nok dialekt

Anonymkode: ed694...fe2

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Greit nok at språk utvikler seg, og at ungdommer (og andre) plukker opp uttrykk fra internett og populærkultur. Men skal vi virkelig begynne å trykke engelske uttrykk direkte inn i norsk slik?

Noen som har tanker om hvorfor dette sprer seg så fort?

De som "bor" på sosiale medier og/eller på en spillplattform, bruker engelske uttrykk hele tiden. Enten ren engelsk, som "attitude" og "basically", selv når det finnes utmerkede norske ord, eller direkte oversettelser, som "når det kommer til" og "hate på" og "hatere". 

Jeg synes det er tragisk, men jeg er en gammel røy. Spesielt ille synes jeg det blir når det brukes ord som finnes på norsk fra før, men betyr noe helt annet. F.eks. skal ikke "formula" alltid oversettes med "formel", i hvert fall ikke med "formulering",  "originally" bør ofte  oversettes med "opprinnelig", ikke "originalt", osv.

Dette kommer til å bli verre ved økt bruk av KI. Snart mister vi nok klinkekulene våre alle sammen 😟

Skrevet

Tipper «hate på» er dialekt, på samme måte som «gjøre på», som lyder feil i mine ører.  

For øvrig er ikke engelske «hate on» synonymt med «hate», det betyr vel heller å kritisere.

Annonse

Skrevet
Ekstra skrev (37 minutter siden):

For øvrig er ikke engelske «hate on» synonymt med «hate», det betyr vel heller å kritisere.

Nettopp - og dermed blir det ofte til at all uenighet og alle motargumenter på nett defineres som "hat", som er noe mye sterkere på norsk.

stjernestøv
Skrevet

Syns mange unge snakker mye engelsk i dag, det er vel en trend. Jan Thomas og gjør jo det innimellom. 

stjernestøv
Skrevet
Ekstra skrev (39 minutter siden):

«gjøre på»

Vi sa "Ka skal vi gjøra på" når vi var små. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hørt om det uttrykket før. Men er ei gammel røy på 50.

Anonymkode: fbb37...f15

Skrevet

Det er en vederstyggelighet som jeg hører stadig oftere.

Det gir ikke mening på engelsk heller.

Skrevet

Jeg har ikke lagt merke til at folk sier «hate på». Men eksempler som nevnes i tråden  her med bruk av mange engelske ord kjenner jeg jo til. Jeg bruker også selv mer engelske ord i dagligtalen nå enn for .. tja.. la oss si 30 år siden, men tross alt/heldigvis ikke engang i nærheten av det man kan høre fra unge influensere ol. 

Skrevet
laban skrev (17 timer siden):

Jeg synes det er tragisk, men jeg er en gammel røy. Spesielt ille synes jeg det blir når det brukes ord som finnes på norsk fra før, men betyr noe helt annet. F.eks. skal ikke "formula" alltid oversettes med "formel", i hvert fall ikke med "formulering",  "originally" bør ofte  oversettes med "opprinnelig", ikke "originalt", osv.

En klassiker er også at ting er laget på ny og bedre resept! 😅

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...