Gå til innhold

Motenavn og navnetradisjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lillemus skrev (4 timer siden):

Det vandrer også rundt noen som var småjenter på 80-tallet og heter Krystel vet jeg... ;) 

Og Diana. I dag er det over 2000 i Norge som heter det, og ikke uventet var navnet på sitt mest populære rundt 1980. Hun og Charles giftet seg så vidt jeg husker i 1981, men hun rakk vel å bli kjent en stund før.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ingen har referert til romanen foruten min mor som oppkalt meg etter den. Ble litt lei meg da jeg leste den og fant ut jeg er oppkalt etter en narkoman. I ung alder er man følsom for det meste😅

Anonymkode: f451e...4a1

Line er da et nydelig navn. Jeg tipper det finnes romanfigurer - eller virkelige personer -  det kan knyttes noe negativt til for de fleste navn. 

AnonymBruker
Skrevet
Babette skrev (19 minutter siden):

Line er da et nydelig navn. Jeg tipper det finnes romanfigurer - eller virkelige personer -  det kan knyttes noe negativt til for de fleste navn. 

Tror faktisk veldig mange går igjennom periode i livet sitt de misliker navnet sitt. Fra 7 år til 13 år skulle jeg ønske jeg het noe annet, så kom ungdomskolen og jeg ble den eneste Line. Det gjorde ting litt bedre.  

For meg var det viktig å gi barna mine navn som ikke var på topplisten, men heller ikke unike. Skille seg litt ut er greit. Men er nok ikke greit å være barnet til Musk heller.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tror faktisk veldig mange går igjennom periode i livet sitt de misliker navnet sitt. Fra 7 år til 13 år skulle jeg ønske jeg het noe annet, så kom ungdomskolen og jeg ble den eneste Line. Det gjorde ting litt bedre.  

For meg var det viktig å gi barna mine navn som ikke var på topplisten, men heller ikke unike. Skille seg litt ut er greit. Men er nok ikke greit å være barnet til Musk heller.

Absolutt, det er veldig vanlig å mislike navnet sitt i oppveksten. Jeg var også en av fire i klassen med samme navn, det var på ungdomsskolen og jeg syntes bare det var morsomt. 

Skrevet

Apropos hva som er vanlige navn til ulike tider osv. Husker da sønnen min var ca 5 år og for første gang traff på en mann som het Bjørn. Dette synes junior var skikkelig artig – «heter du Bjørn? Hehe» Omtrent som om mannen skulle sagt han het Rev eller Torsk eller noe i den dur. Men guttungen hadde ikke hørt det før, selv om det var svært vanlig i min generasjon. Samtidig var han vant til navn fra barnehagen som var svært uvanlige, for ikke å si ukjente, under min oppvekst. 

Skrevet
morsan skrev (5 minutter siden):

Apropos hva som er vanlige navn til ulike tider osv. Husker da sønnen min var ca 5 år og for første gang traff på en mann som het Bjørn. Dette synes junior var skikkelig artig – «heter du Bjørn? Hehe» Omtrent som om mannen skulle sagt han het Rev eller Torsk eller noe i den dur. Men guttungen hadde ikke hørt det før, selv om det var svært vanlig i min generasjon. Samtidig var han vant til navn fra barnehagen som var svært uvanlige, for ikke å si ukjente, under min oppvekst. 

Hehe, jeg forstår ham godt. Bjørn er jo veldig vanlig, men andre dyr er også representert: Elg, Ulv, Varg, Ørn osv. Når det gjelder Bjørn, har vi også Asbjørn, Vebjørn og Torbjørn. Men dessverre ikke Isbjørn. Jeg synes det hadde vært et fint navn.

Skrevet

Tok forresten navnesøk på Kyrstle på ssb, og der var svaret ingen eller iallfall under 4, så eventuelle Krystle'er var få eller så har de byttet navn. :D Samme med Alexis (som jentenavn). Kanskje det bare var et rykte om at det fantes småjenter med slike navn? ;) 

Men jeg sjekket dette med Sagaen om isfolket, som jeg ikke har lest, og derfor ikke kan navnene. Jeg googlet og kom over denne diskusjonstråden fra 2009: Hva synes dere om navn fra isfolket ?(guttenavn) - Navnedebatten - Foreldreforum

Hvor startinnlegget nevner en rekke navn som visstnok skal være fra bokserien. Jeg har satt de inn under og tallene bak er antall bærere iht SSB, og så har jeg slengt på M for mannsnavn, K for kvinnenavn. Jeg vet ikke hvilke av disse navnene som Sandemo eventuelt laget selv. Vendel og Ulvhedin fremstår for meg som nye konstruksjoner, mens Nataniel, Tancred, Dan, Sølve m.fl. har eksistert fra før av.

Tengel 41 M

Heike 87 K

Nathaniel 1033 M

Vendel 41 K

Dan 2546 M

Ulvhedin, Koldgrim, færre enn fire eller ingen

Viljar 1506 M

Tristian 5 M

Tarald 324 M

Tancred 16 M

Kaleb 123 M

Tarjei 1068 M

Sølve 593 M

Olov, 34 M

Ulvar 40 M

Dominic 242 M

Alv 283 M

Skrevet
Babette skrev (15 minutter siden):

Hehe, jeg forstår ham godt. Bjørn er jo veldig vanlig, men andre dyr er også representert: Elg, Ulv, Varg, Ørn osv. Når det gjelder Bjørn, har vi også Asbjørn, Vebjørn og Torbjørn. Men dessverre ikke Isbjørn. Jeg synes det hadde vært et fint navn.

Det endrer seg jo over tid hvor "normale" man synes navnene er på folk, både dyrenavn og andre navn som også før var kjent fra litteratur eller lignende. Ta Mikkel for eksempel. Da jeg vokste opp var det bare Mikkel Rev som het det. Nå er det et helt vanlig navn og jeg tenker ikke over det når folk heter det, men som barn ville jeg nok syntes det var litt komisk. Husker også jeg stusset første gang jeg hørte at Lukas var blitt på moten - det er jo hesten til Emil i Lønneberget! Men nå har det navnet forlengst havnet i kategorien "helt normalt" for meg. Man må ofte venne seg til det.

Skrevet
morsan skrev (1 minutt siden):

Det endrer seg jo over tid hvor "normale" man synes navnene er på folk, både dyrenavn og andre navn som også før var kjent fra litteratur eller lignende. Ta Mikkel for eksempel. Da jeg vokste opp var det bare Mikkel Rev som het det. Nå er det et helt vanlig navn og jeg tenker ikke over det når folk heter det, men som barn ville jeg nok syntes det var litt komisk. Husker også jeg stusset første gang jeg hørte at Lukas var blitt på moten - det er jo hesten til Emil i Lønneberget! Men nå har det navnet forlengst havnet i kategorien "helt normalt" for meg. Man må ofte venne seg til det.

Ja det krever tilvenning, og den kommer som regel ganske raskt. Men jeg synes fortsatt at Mons er et kattenavn, selv om det forekommer som guttenavn. Kanskje mer vanlig i Sverige enn her, da skriver de vel ofte Måns.

Ikke uventet har Anders falt i bruk de siste 15 årene. I 2010 var det 105 barn som fikk navnet. I 2024 var antallet 14.

Jeg synes det er et fint navn, særlig når man uttaler d' en, slik man gjør på Vestlandet og nordpå. På Østlandet blir det ofte Anners. Enn i Trøndelagen?

Tilsvarende dialektforskjell i uttale kan det ofte bli for navn som Marita, Terese, Margrete. Med trykk på første stavelse høres navnene annerledes ut. 

AnonymBruker
Skrevet
morsan skrev (17 minutter siden):

Tok forresten navnesøk på Kyrstle på ssb, og der var svaret ingen eller iallfall under 4, så eventuelle Krystle'er var få eller så har de byttet navn. :D Samme med Alexis (som jentenavn). Kanskje det bare var et rykte om at det fantes småjenter med slike navn? ;) 

Men jeg sjekket dette med Sagaen om isfolket, som jeg ikke har lest, og derfor ikke kan navnene. Jeg googlet og kom over denne diskusjonstråden fra 2009: Hva synes dere om navn fra isfolket ?(guttenavn) - Navnedebatten - Foreldreforum

Hvor startinnlegget nevner en rekke navn som visstnok skal være fra bokserien. Jeg har satt de inn under og tallene bak er antall bærere iht SSB, og så har jeg slengt på M for mannsnavn, K for kvinnenavn. Jeg vet ikke hvilke av disse navnene som Sandemo eventuelt laget selv. Vendel og Ulvhedin fremstår for meg som nye konstruksjoner, mens Nataniel, Tancred, Dan, Sølve m.fl. har eksistert fra før av.

Tengel 41 M

Heike 87 K

Nathaniel 1033 M

Vendel 41 K

Dan 2546 M

Viljar 1506 M

Tristian 5 M

Tarald 324 M

Tancred 16 M

Kaleb 123 M

Tarjei 1068 M

Sølve 593 M

Olov, 34 M

Ulvar 40 M

Dominic 242 M

Alv 283 M

Du glemte Villemo. Var 141 av de.

Skrevet
morsan skrev (3 timer siden):

Tengel 41 M

Heike 87 K

Nathaniel 1033 M

Vendel 41 K

Dan 2546 M

Viljar 1506 M

Tristian 5 M

Tarald 324 M

Tancred 16 M

Kaleb 123 M

Tarjei 1068 M

Sølve 593 M

Olov, 34 M

Ulvar 40 M

Dominic 242 M

Alv 283 M

Jeg vet med sikkerhet om en Krystel fra 80-tallet i alle fall. 😀

Skrevet
Lillemus skrev (10 minutter siden):

Men ingen Blake? Blake fra Bleik. Det hadde vært noe.

Skrevet
Babette skrev (3 timer siden):

Ja det krever tilvenning, og den kommer som regel ganske raskt. Men jeg synes fortsatt at Mons er et kattenavn, selv om det forekommer som guttenavn. Kanskje mer vanlig i Sverige enn her, da skriver de vel ofte Måns.

Ikke uventet har Anders falt i bruk de siste 15 årene. I 2010 var det 105 barn som fikk navnet. I 2024 var antallet 14.

Jeg synes det er et fint navn, særlig når man uttaler d' en, slik man gjør på Vestlandet og nordpå. På Østlandet blir det ofte Anners. Enn i Trøndelagen?

Tilsvarende dialektforskjell i uttale kan det ofte bli for navn som Marita, Terese, Margrete. Med trykk på første stavelse høres navnene annerledes ut. 

Koblingen mellom Mons og katter er ikke så sterk hos meg, så jeg har ikke tenkt så mye på det. 

Jeg har vokst opp med at d’en i Anders ikke uttales. Og trykket på første stavelse, så klart. :) Mer «ainners». Jeg var bevisst på slike uttaleforskjeller da jeg selv ventet barn – jeg ville navnet skulle uttale likt der og her. 

Skrevet
Lillemus skrev (41 minutter siden):

Jeg søkte opp Kryst-LE, men heller ikke med -EL får vi treff – i dag. Men staver man det Chrystel er det faktisk 4 treff! 😆 

Skrevet
Babette skrev (53 minutter siden):

Men ingen Blake? Blake fra Bleik. Det hadde vært noe.

Nope, ingen Blake. 😂

Skrevet
morsan skrev (21 minutter siden):

Jeg søkte opp Kryst-LE, men heller ikke med -EL får vi treff – i dag. Men staver man det Chrystel er det faktisk 4 treff! 😆 

Det er mulig hun jeg tenker på skriver det med Ch ja, det vet jeg faktisk ikke, hun var en venninne av barna til ei jeg kjente for 30 år siden. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...