Gå til innhold

Motenavn og navnetradisjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lillemus skrev (1 minutt siden):

Sol var vanlige lenge før Isfolket, husker en Sol fra jeg var barn. Hun var noe eldre enn meg, antagelig født rundt 1965.

Det var flere Isfolket-navn som var vanlige før serien, f.eks. Nataniel, Tancred, Dan og Sølve som @morsan nevner, men også Viljar og Tarjei. Her snakker vi vel mer om hvilke navn som fikk et oppsving etter serien.

Apropos oppsving, de 20 som heter YNWA er mest sannsynlig unnfanget samme natt som Liverpool slo Milan i CL i Istanbul i 2005. I Liverpool ble rekordmange barn født i februar 2006, og svært mange av dem heter YNWA 😀

Skrevet (endret)
laban skrev (20 minutter siden):

Det er lettere å tro på babyboomen enn navnet 🤭

Vet ikke om de fører navnestatistikk i UK slik vi gjør, men det gjør de sikkert. Du får google litt, og evt lese denne før du evt jakter videre på sannheten 🥳 https://www.nieuhetene.no/2018/02/15/ssb-na-ynwa-vanligste-jentenavnet-norge/#:~:text=En nasjon av Liverpool-supportere At alt for,supportersang You'll Never Walk Alone%2C red anm.)

Endret av Kayia
Skrevet
Kayia skrev (1 time siden):

Jeg kjenner flere trønderske Anders’er og de heter alle Ánders. Med trykk på a’en og tydelig d.  

Jeg tror ikke det går an å uttale Anders med trykk på annet enn første stavelse. Dette med trykk på første eller andre stavelse i ulike dialekter kom opp da jeg nevnte navn som Terese, Marita, Synnøve og Margrete. Som kan ha trykk på første stavelse mange steder på Østlandet. Muligens også i Trøndelagen? Jeg tenkte kanskje at Terese Johaug egentlig heter Terrese, men har ikke hørt at familien hennes uttaler det slik.

Skrevet
Kayia skrev (11 minutter siden):

Vet ikke om de fører navnestatistikk i UK slik vi gjør, men det gjør de sikkert. Du får google litt, og evt lese denne før du evt jakter videre på sannheten 🥳 https://www.nieuhetene.no/2018/02/15/ssb-na-ynwa-vanligste-jentenavnet-norge/#:~:text=En nasjon av Liverpool-supportere At alt for,supportersang You'll Never Walk Alone%2C red anm.)

Kansje ikke heeelt sant, men litt sant. Det er visst noen Ynwa i Norge. 😅

Skrevet
Babette skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke det går an å uttale Anders med trykk på annet enn første stavelse. Dette med trykk på første eller andre stavelse i ulike dialekter kom opp da jeg nevnte navn som Terese, Marita, Synnøve og Margrete. Som kan ha trykk på første stavelse mange steder på Østlandet. Muligens også i Trøndelagen? Jeg tenkte kanskje at Terese Johaug egentlig heter Terrese, men har ikke hørt at familien hennes uttaler det slik.

Trykk er kanskje feil ord for å beskrive ulikheten i uttale, det er mer melodien i uttale jeg sikter til. I mine trønderkretser starter man lavt på A’en, og går opp, mens den andre varianten ligger høyere gjennom hele uttalen.   

Skrevet
Grendel skrev (2 minutter siden):

Ja 20, men de er født i senere år. 

Skrevet
Kayia skrev (6 minutter siden):

Fint og autentisk intervju med språkeksperten 😁

Grendel skrev (1 minutt siden):

Ja, det vet jeg at det er. 

Skrevet
Babette skrev (2 minutter siden):

I det meste av landet uttales vel Anders med samme tonefall som "drosje". Trykk på begge stavelsene 

I Trøndelag uttales Anders som "Taxi". Trykk kun på den første stavelsen.

Skrevet
Grendel skrev (1 minutt siden):

I det meste av landet uttales vel Anders med samme tonefall som "drosje". Trykk på begge stavelsene 

Takk for en mye bedre forklaring enn det jeg greide 😃

Skrevet
laban skrev (5 minutter siden):

Fint og autentisk intervju med språkeksperten 😁

Ja, det vet jeg at det er. 

1. Jeg flirte godt :D

2. Eneste Ynwa jeg «vet om» personlig, en bissevov som innimellom dukker opp i Facebook-feedeb min. ;) Hun er dog (!) neppe i SSB-statistikken

Skrevet
Grendel skrev (16 minutter siden):

Jeg klarer ikke å høre forskjell på drosje og taxi når det gjelder trykk på stavelser, men de har ulikt tonelag. Slik sett kunne man tenke seg Anders uttalt som Anna, men det har jeg aldri hørt. Anders er som Anne.

Skrevet
Babette skrev (13 minutter siden):

Jeg klarer ikke å høre forskjell på drosje og taxi når det gjelder trykk på stavelser, men de har ulikt tonelag. Slik sett kunne man tenke seg Anders uttalt som Anna, men det har jeg aldri hørt. Anders er som Anne.

Det er akkurat sånn det er i Trøndelag. Du har nok bare ikke hørt det eller tenkt over det. Anders uttales med tonefall som Anna. Ikke som Anne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...