Gå til innhold

skeptisk til medisiner nå.

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke med psykiateren?

Snakker ikke så ofte med han i grunn, det er hvis jeg føler behov for det. Og hva skal jeg si? 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ok. Ja skal det. Det er bare det at den sier ikke alt jeg vil høre, den vil jeg skal ha et annet kosthold pga helsen min. 

Når man leser hva du spiser, så vil nok de fleste sagt seg enig i det.

Men igjen, det styrer du.

Anonymkode: 1f51b...b88

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, medisiner kan gjøre ugang. Det må man godta.

Vil du være psykisk syk så velger du det selv. Regner med livet uten medisiner tar livet ditt før medisinene.

Du vet at alle vil få kreft hvis de lever øwnge nok?

Ok. Godta å være som nå? 

Vil ikke være psykisk syk nei. 

Vet at folk dør som fluer rundt meg, hvorfor det? 

stjernestøv
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når man leser hva du spiser, så vil nok de fleste sagt seg enig i det.

Men igjen, det styrer du.

Hva er det jeg spiser som er så galt? har gått ned over sju kilo på det jeg spiser nå. 

Endret av stjernestøv
psykedeliker
Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Drøft det med psykiateren, med utgangspunkt i kritisk tenkning.

stjernestøv
Skrevet

Drøft det med psykiateren, med utgangspunkt i kritisk tenkning.

Skal jeg si jeg vil snakke om kritisk tekning? 

psykedeliker
Skrevet
stjernestøv skrev (7 minutter siden):

Skal jeg si jeg vil snakke om kritisk tekning?

Ser ut som det er det som må til for å løse problemet ditt. Hvorfor er det så vanskelig for deg å bruke det?

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Ser ut som det er det som må til for å løse problemet ditt. Hvorfor er det så vanskelig for deg å bruke det?

Jeg vet ikke, har alltid vært litt naiv og godtroende. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (17 minutter siden):

Ok. Godta å være som nå? 

Vil ikke være psykisk syk nei. 

Du må godta å være slik du er nå ja.

Dwt er mange grunner til at folk dør. De aller fleste grunnene er ikke medisiner som er årsaken.

stjernestøv skrev (18 minutter siden):

Hva er det jeg spiser som er så galt? har gått ned over sju kilo på det jeg spiser nå. 

Mye mat som er ferdig fra før. Lite rene produkter.

Skrevet (endret)
stjernestøv skrev (20 minutter siden):

Jeg tror du hadde hatt nytte av mye mer grønnsaker/salat i kostholdet ditt, og kanskje litt mindre ferdigmat. Vi har diskutert dette før. Du sa du ikke likte det, jeg sa du kan tilberede det på mange spennende måter som kan gjøre grønnsaker godt. Du sa deg enig, også skjedde det ikke noe mer.

Kosthold og ernæring kan også henge sammen med hvordan du føler deg fysisk (og mentalt), samt energinivået ditt. Det handler ikke bare om å gå ned i vekt, men at du får i deg det du trenger i hverdagen.

Ellers sier ChatGBT det den tror du vil høre. Hvis du legger frem en mening eller bekyrimg, så vil ChatGBT som regel støtte deg, vise forståelse og si seg enig med deg.

Du kan teste det. Skriv først at er skeptisk til å gå på så mange medisiner med tanke på bivkrninger og at du har lyst å klare deg uten. ChatGBT vil svare med støtte og sympati. Så skriver du senere at du mener det er viktig å høre på helsepersonell og ta medisiner mot de lidelser du har. ChatGBT vil svare deg med støtte og sympati der også.

Endret av Vhanja
stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må godta å være slik du er nå ja.

Dwt er mange grunner til at folk dør. De aller fleste grunnene er ikke medisiner som er årsaken.

Mye mat som er ferdig fra før. Lite rene produkter.

Ok. 

Jeg vet ikke hvorfor de dør plutselig og uventet. 

Ja jeg spiser for lite grønnsaker. men spiser mindre mat. 

psykedeliker
Skrevet
stjernestøv skrev (11 minutter siden):

Jeg vet ikke, har alltid vært litt naiv og godtroende.

Da vet du i hvert fall hva problemet er. Hva vil du gjøre for å løse det?

stjernestøv
Skrevet
Vhanja skrev (2 minutter siden):

Jeg tror du hadde hatt nytte av mye mer grønnsaker/salat i kostholdet ditt, og kanskje litt mindre ferdigmat. Vi har diskutert dette før. Du sa du ikke likte det, jeg sa du kan tilberede det på mange spennende måter som kan gjøre grønnsaker godt. Du sa deg enig, også skjedde det ikke noe mer.

Kosthold og ernæring kan også henge sammen med hvordan du føler deg fysisk (og mentalt), samt energinivået ditt. Det handler ikke bare om å gå ned i vekt, men at du får i deg det du trenger i hverdagen.

Ellers sier ChatGBT det den tror du vil høre. Hvis du legger frem en mening eller bekyrimg, så vil ChatGBT som regel støtte deg, vise forståelse og si seg enig med deg.

Du kan teste det. Skriv først at er skeptisk til å gå på så mange medisiner med tanke på bivkrninger og at du har lyst å klare deg uten. ChatGBT vil svare med støtte og sympati. Så skriver du senere at du mener det er viktig å høre på helsepersonell og ta medisiner mot de lidelser du har. ChatGBT vil svare deg med støtte og sympati der også.

Ja jeg vet jeg trenger grønnsaker og sikkert er feilernært. Skal prøve å spise mer av det men tar jo vitaminer- 

Skal teste det der med chatcpt. 

stjernestøv
Skrevet

Da vet du i hvert fall hva problemet er. Hva vil du gjøre for å løse det?

Nei nå er jeg så sliten, må tenke på det. Sto opp tolv i natt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser ikke så sunt heller. Mye brød, karbohydrater og ultraprosessert, lite frukt og grønt. Har likevel bmi, og perfekte blodprøver. Så helse er mye flaks og uflaks også. 

Anonymkode: d68bd...e0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spiser ikke så sunt heller. Mye brød, karbohydrater og ultraprosessert, lite frukt og grønt. Har likevel bmi, og perfekte blodprøver. Så helse er mye flaks og uflaks også. 

Bmi på 20 skulle det stå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv om blodprøver erok og man har normalt bmi, så bør man ikke være sunn. Man får som regel tilbake for livsstilen når det kommer til antall år man lever og hvor man har god helse.

Skrevet

Chat GPT kommer til å bli smartere enn mennesker i løpet av dette året.

AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (5 minutter siden):

Chat GPT kommer til å bli smartere enn mennesker i løpet av dette året.

Jeg synes det er så ekkelt jeg. Det er akkurat som det sitter en varm og omsorgsfull person og sier alle de riktige tingene som jeg trenger å høre, og så er det datagenerert ...

Skrevet (endret)
stjernestøv skrev (2 timer siden):

jeg har brukt den mye og virker jo fornuftig. den sier den følger med. 

Ble bare redd av alle svarene jeg fikk av chatgpt, vet at flere her inne bruker den. 

Er reddere nå, chatcpt følger med på alt, er vel fordi jeg har skrevet om det. 

Chatgpt er et program som følger regler (algoritmer) ut fra hva brukeren skriver/spør om. Du har kanskje blitt utsatt for en chatbot når du har prøvd å få kontakt med kundeservice på en nettside: I stedet blir du bedt om å beskrive problemet, og så får du et ganske ubrukelig svar, hvis du ikke tilfeldigvis spør om åpningstider eller noe annet enkelt som ligger på nettsiden fra før.

Chatgpt er "bare" en veldig avansert chatbot som søker gjennom hele internett mye raskere enn det som var mulig for få år siden. Det ligger jo enorme mengder informasjon på nettet. Men i vanlige søkemotorer må man ha erfaring med f.eks. hvilke søkeord man skal bruke - og mange av dem er dårlige i norsk. Chatgpt er utviklet for å forbedre disse egenskapene: Den klarer å trekke ut de viktige begrepene av et spørsmål som er stilt på "dagligspråk", slik at den treffer godt på hva man søker etter, og den er god til å svare med ferdig/ryddig oppsummert informasjon i stedet for bare en haug med lenker. 

Chatgpt er ikke på noens parti, den bryr seg ikke noe mer om deg enn om folk du misliker, og den vet ikke noe hemmelig som ingen fagfolk vet. Algoritmene fanger opp hva du er ute etter og gir deg svar deretter. Tenk deg at du hver gang du tok av lokket på medisinboksen, fikk lest opp absolutt alt om de mulige bivirkningene som står i alle pakningsvedleggene, selv de som bare rammer noen ganske få, med høy stemme. Det er det samme som skjer hvis du stiller spørsmål som synliggjør at du er skeptisk og engstelig.

https://www.dagsavisen.no/debatt/chatgpt-er-ikke-vennen-din/5650093  (denne artikkelen går ikke veldig i dybden, men den går gjennom noe av det grunnleggende)

Dessuten vil den gjerne dreie "diskusjonen" over på noe som det er enklere å finne entydige svar på, hvis du spør om noe som er litt vanskelig å finne. F.eks. hvis du spør om resultater fra treningskamper i en idrett før sesongstart, vil den heller prakke på deg resultater fra forrige sesong. De ligger jo pent og ryddig på nettsider, mens treningskamper er gjemt i lagenes egne FB-grupper o.l. (På lavere nivåer altså, den finner nok treningskamper i fotball mellom eliteserie- og toppserielag.)

Dette er ikke noe revolusjonerende i seg selv, det er de samme mekanismene som gir deg "tilpasset" reklame og "feeds" ut fra hva du har klikket på og meldt deg inn i på f.eks. Facebook. Personlig er jeg inderlig kritisk og skeptisk til hva slike "feed"-algoritmer gjør med informasjonsflyten i samfunnet, folk burde få nyheter og kunnskap fra seriøse og redaktørstyrte kilder, ikke ut fra hva de har kjøpt eller heiet på tidligere. Men det er en litt annen diskusjon. 

Jeg studerte databehandling og andre realfag rundt 1980, før det fantes PCer og mens innleveringer måtte føres for hånd. Da tøyset vi med at vi skulle programmere en "svadagenerator" for å produsere innledning, drøfting og avslutning på rapporter vi måtte skrive etter f.eks. laboratorieforsøk i fysikk. Vi tenkte å gi denne generatoren noen stikkord, og så kunne den skrive ut de avsnittene som uansett skulle følge en fast struktur. Dermed kunne vi slippe unna med å skrive bare selve resultatet av forsøket. I dag antar jeg at Chatgpt kunne krevet hele labrapporten hvis vi hadde fortalt den noen fakta. 

Endret av laban

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...