Gå til innhold

preeclampsi og neste svangerskap

Anbefalte innlegg

Gjest kolibri

under mitt forrige svangerskap, begynnte blodtrykket å gå opp og jeg fikk proteiner i urinen allerede i uke 15. Blev sykemeldt fra uke 15 og frem til termin. Tre uker før termin blev fødselen satt igang pga jeg og barnet mådde alt dårligere. Dette endte med akutt kejsersnitt. Har ikke hatt problemer etterpå.

En jordmor mente at det kanskje var fordi jeg gått sykemeldt under svangerskapet og hatt muligheten til å ta alt i mitt tempo og hvile mye, som jeg klarte å holde barnet mitt i magen til tre uker før termin. Kan dette stemme?

Kommer jeg å få ekstra oppfølging under neste svangerskap? Hvor stor er risikoen for at samme sak vil komme til å skje igjen?

Tusen takk på forhånd fra meg som lurer på om det snart er tide for neste barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49280-preeclampsi-og-neste-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är mycket tidigt att få proteinuri och högt blodtryck, redan i vecka 15. Fint att höra att det ändå slutade bra. Det är alltid svårt att säga om detta berodde på att du tod det så med ro och var sjukskriven. Det är ivarjefall viktigt med vila, när man har svangerskapsforgiftning. Du har en ökad risk att få detta också i din nästa graviditet. Hur stor risk, vet jag inte. Jag utgår ifrån att du behöver extra uppföljning då och en sjukskrivning om blodtrycket börjar att stiga. Jag tycker att du skall vara beredd på att det kan bli som den förra, så får du hellre bli positivt överraskad om blodtrycket håller sig stabilt. Lycka till!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...