Gå til innhold

Fastlege med negativ omtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sjekket opp fastlegen min på legelisten nå og ser han har fått ganske mange negative omtaler, blant annet at han begynte å skjære før bedøvelsen virket og at han fremstår nedlatende og ikke bryr seg. Jeg har vært hos han 2-3 ganger selv og kan kjenne igjen det som skrives men samtidig svarer han raskt hvis det er noe og det er lett å få time raskt. Andre fastleger som er mulig å bytte til mangler det. Hva bør jeg gjøre? Bytte?

Anonymkode: c7646...739

Skrevet

Det spørs jo om du er fornøyd med ham eller ikke. Hva andre mener spiller mindre rolle.

Skrevet
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Det spørs jo om du er fornøyd med ham eller ikke. Hva andre mener spiller mindre rolle.

Han er vel helt ok. Er i alle fall det inntrykket jeg har fått hittil. Skulle gjerne hatt en bedre en, men bytter man vet man jo ikke hva man får, men man vet hva man har.

Skrevet

Nå måtte jeg inn å sjekke. Jeg har en fastlege med høy rating, men også på vedkommende er det noen negative omtaler av ymse slag. De er vel mennesker de og.

Skrevet
Ekstra skrev (1 minutt siden):

Nå måtte jeg inn å sjekke. Jeg har en fastlege med høy rating, men også på vedkommende er det noen negative omtaler av ymse slag. De er vel mennesker de og.

Ja, er vel sjeldent man finner en lege med bare positive omtaler, men jeg føler at f.eks det å skjære uten ordentlig bedøvelse mens pasienten hyler er ganske alvorlig? Var også en annen som skrev at h*n ville advare andre mot denne legen med en god forklaring på hvorfor og jeg ble litt rystet av å lese hvordan h*n hadde blitt behandlet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, er vel sjeldent man finner en lege med bare positive omtaler, men jeg føler at f.eks det å skjære uten ordentlig bedøvelse mens pasienten hyler er ganske alvorlig? Var også en annen som skrev at h*n ville advare andre mot denne legen med en god forklaring på hvorfor og jeg ble litt rystet av å lese hvordan h*n hadde blitt behandlet.

Jeg var storfornøyd med fastlegen jeg hadde før jeg flyttet, han har fått gode omtaler på nett, men også noen mindre gode og noen jeg vet om liker ham ikke. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hva bør jeg gjøre? Bytte?

Jeg syns det høres tullete ut å skulle bytte lege fordi  a n d r e  du ikke kjenner ikke er fornøyd. Jeg tenker at dette tyder på at du bør øve deg på å stole på dine egne erfaringer og opplevelser, og ikke være så andre-styrt.

Endret av Kayia
Skrevet
Kayia skrev (7 minutter siden):

Jeg syns det høres tullete ut å skulle bytte lege fordi  a n d r e  du ikke kjenner ikke er fornøyd. Jeg tenker at dette tyder på at du bør øve deg på å stole på dine egne erfaringer og opplevelser, og ikke være så andre-styrt.

Enig!

Husker da jeg fikk førstemann, og fødselen dro veldig ut, kom det inn ei myndig dame mot slutten, som var gynekolog. Hun var tydelig, trygg og akkurat den jeg trengte. Fikk høre etterpå at mange ikke likte henne fordi hun virket streng og lite imøtekommende. Jeg opplevde henne absolutt ikke slik. Har tenkt i mange år på at jeg hadde hatt lyst til å kontakte henne og fortelle hvor dyktig og trygg hun var underbakkurat min fødsel - for 26 år siden 😮😅 Men det har ikke blitt noe.

Skrevet (endret)
påskelilje skrev (4 minutter siden):

Enig!

Husker da jeg fikk førstemann, og fødselen dro veldig ut, kom det inn ei myndig dame mot slutten, som var gynekolog. Hun var tydelig, trygg og akkurat den jeg trengte. Fikk høre etterpå at mange ikke likte henne fordi hun virket streng og lite imøtekommende. Jeg opplevde henne absolutt ikke slik. Har tenkt i mange år på at jeg hadde hatt lyst til å kontakte henne og fortelle hvor dyktig og trygg hun var underbakkurat min fødsel - for 26 år siden 😮😅 Men det har ikke blitt noe.

Det hadde hun nok bare blitt glad for å høre :) Jeg fikk sagt "takk for at du har vært så fin med mamma - og meg også da jeg var liten " til fastlegen hjembyfamilie har hatt i alle de år før han nå nylig gikk av med pensjon. Han ble skikkelig glad kunne jeg se :) 

Endret av Kayia
Skrevet
Kayia skrev (19 minutter siden):

Det hadde hun nok bare blitt glad for å høre :) Jeg fikk sagt "takk for at du har vært så fin med mamma - og meg også da jeg var liten " til fastlegen hjembyfamilie har hatt i alle de år før han nå nylig gikk av med pensjon. Han ble skikkelig glad kunne jeg se :) 

Ja, jeg har veldig lyst til å si det til henne. Men treffer aldri på henne. Kan jo ikke akkurat ringe henne og si det...? Kjenner henne jo ikke. Men vet at hun fremdeles bor her og er aktiv i diverse ting. Er pensjonist nå.

Skrevet
påskelilje skrev (17 minutter siden):

Ja, jeg har veldig lyst til å si det til henne. Men treffer aldri på henne. Kan jo ikke akkurat ringe henne og si det...? Kjenner henne jo ikke. Men vet at hun fremdeles bor her og er aktiv i diverse ting. Er pensjonist nå.

Nei ser den. Jeg hadde nok heller ikke sagt noe om det ikke var fordi jeg var med mamma på hennes siste time med han som lege. Hun har hatt en bratt vår, så dette var vel legebesøk nr tre etter påske jeg fulgte henne på, og det var først på den siste timen jeg tok sats og lot det stå til :) 

Skrevet
Lillemus skrev (1 time siden):

Jeg var storfornøyd med fastlegen jeg hadde før jeg flyttet, han har fått gode omtaler på nett, men også noen mindre gode og noen jeg vet om liker ham ikke. 

Det er vel alltid noen som ikke liker en samme hvem man er, kanskje? Godt poeng egentlig.

Kayia skrev (58 minutter siden):

Ja, det er tullete. Men du har helt rett, jeg er en sånn person som ikke stoler på meg selv og som bryr meg veldig om hva andre mener. Jobber med saken da men er ikke så lett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er tullete. Men du har helt rett, jeg er en sånn person som ikke stoler på meg selv og som bryr meg veldig om hva andre mener. Jobber med saken da men er ikke så lett.

Nei det er ikke lett, men det er en fint utgangspunkt å være klar over det. Det neste du kan øve på er å ikke vie oppmerksomhet mot noe du selv syns funker. Øv deg på å stole på at det du tenker eller opplever stemmer, og rett heller bevisstheten mot argumentene du har for dine opplevelse framfor å tvile, og deretter sjekke med andre om opplevelsene dine virkelig stemmer. Gradvis vil du bli mer bevisst på hva du selv tenker :) 

Skrevet
Ekstra skrev (2 timer siden):

Ja, og ikke minst er jo de som rater også bare mennesker, med sine feil og mangler. Jeg sjekket min fastlege nå, og med ett unntak har hun bare svært positive tilbakemeldinger, at hun er dyktig, tillitvekkende, blid, lyttende, empatisk mm. Men det var én som ga negativ rating og sa at legen ikke hadde trodd på det pasienten fortalte. Vi vet jo ikke hva slags story noen pasienter kommer med, og hva slags forventninger de har til hva legen kan løse. Kanskje var det en hypokonder som ikke oppnådde å få resept for noe de bare innbilte at de trengte? 

Kayia skrev (1 time siden):

Enig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.6.2025 den 22.18):

Jeg sjekket opp fastlegen min på legelisten nå og ser han har fått ganske mange negative omtaler, blant annet at han begynte å skjære før bedøvelsen virket og at han fremstår nedlatende og ikke bryr seg. Jeg har vært hos han 2-3 ganger selv og kan kjenne igjen det som skrives men samtidig svarer han raskt hvis det er noe og det er lett å få time raskt. Andre fastleger som er mulig å bytte til mangler det. Hva bør jeg gjøre? Bytte?

Du vil neppe finne en fastlege uten små riper i lakken, enten disse er synlige eller ikke. Tenk også på at det er mange pasienter som kan ha negative erfaringer uten å gidde å skrive om det på legelisten. Som andre sier, er det din egen opplevelse som teller, ikke andres.

Jeg har selv fått en fastlege som omtrent får stående applaus på legelisten. Selv synes jeg hun virker OK, men ikke mer. 

Skrevet

Min forrige fastlege fikk mye pepper på legelisten, men jeg var strålende fornøyd med han. Tror det må være den beste fastlegen jeg har hatt. Dessverre så sluttet han som fastlege.  Nå skal det sies at denne fastlegen tok over etter en lege som tydeligvis hadde vært litt slepphent med å gi ut b-preparater, så da den nye fastlegen strammet inn, så kom klagene. Må også si at jeg fikk det jeg trengte av b-preparater, så jeg opplevde han ikke som streng på det området.  Men nå er jeg veldig forsiktig med å ta slike tabletter da.

Skrevet

Nå ble jeg nysgjerrig og slo opp min fastlege. Han har 23 anmeldelser, hvorav 22 er særdeles positive.

Må si meg enig, jeg er heldig som har ham som fastlege. Har hatt ham siden jeg var tenåring og fastlegeordningen ble innført, så jeg gruer meg til han skal gå av med pensjon.

Skrevet
Babette skrev (2 timer siden):

Du vil neppe finne en fastlege uten små riper i lakken, enten disse er synlige eller ikke. Tenk også på at det er mange pasienter som kan ha negative erfaringer uten å gidde å skrive om det på legelisten. Som andre sier, er det din egen opplevelse som teller, ikke andres.

Jeg har selv fått en fastlege som omtrent får stående applaus på legelisten. Selv synes jeg hun virker OK, men ikke mer. 

Min forrige fastlege hadde jeg en kort stund for jeg var overhodet ikke fornøyd med ham, følte at han var faglig dyktig, men helt elendig på å møte pasienten og lytte til det pasienten sier. Nå måtte jeg jo sjekke om han har noen omtaler på legelisten og det hadde han - av storfornøyde pasienter som synes han er helt topp, flink til å lytte og tar pasienten på alvor. Så forskjellige kan man altså være. :) 

Skrevet
Lillemus skrev (34 minutter siden):

Min forrige fastlege hadde jeg en kort stund for jeg var overhodet ikke fornøyd med ham, følte at han var faglig dyktig, men helt elendig på å møte pasienten og lytte til det pasienten sier. Nå måtte jeg jo sjekke om han har noen omtaler på legelisten og det hadde han - av storfornøyde pasienter som synes han er helt topp, flink til å lytte og tar pasienten på alvor. Så forskjellige kan man altså være. :) 

Ja det kan absolutt variere begge veier. Jeg var veldig glad i - ikke min forrige, han traff jeg aldri - men han før der igjen, som var min fastlege i mange år. Han hadde en fabelaktig intuisjon, var trygg og sikker, men tok samtidig ingen sjanser i forhold til å rekvirere videre undersøkelser. Likevel vet jeg om flere som ikke likte ham, blant annet ei med store ryggproblemer. Han sa rett ut til henne at hun måtte begynne å trene og gå ned i vekt (og tilbød hjelp og støtte til dette), men hun ble dødelig fornærmet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...