Gå til innhold

Hvilket tema har du brukt mest tid på i terapi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er det depresjonsmestring (kognitiv terapi).

Anonymkode: c0c56...11a

AnonymBruker
Skrevet

Suicidalitet.

Anonymkode: 42ec6...02c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Suicidalitet.

Vil du si noe om tilnærmingen? Hi

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil du si noe om tilnærmingen? Hi

Skjønner ikke helt hva du mener med det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva du mener med det?

Beklager. Hvordan dere har jobbet med det liksom? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Beklager. Hvordan dere har jobbet med det liksom? 

Skulle gjerne svart på det, men blir litt langt og omfattende å skrive alt her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skulle gjerne svart på det, men blir litt langt og omfattende å skrive alt her. 

Synd, du kan skrive noen stikkord om du vil. Men respekterer svaret ditt. Jeg er deprimert med suicidalitet. Vi har jobbet med at jeg må gjøre ting som gir meg glede og energi.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Synd, du kan skrive noen stikkord om du vil. Men respekterer svaret ditt. Jeg er deprimert med suicidalitet. Vi har jobbet med at jeg må gjøre ting som gir meg glede og energi.

Kan si en ting vi jobbet med da. Det var at jeg skulle skrive ned hver gang jeg hadde suicidale tanker, skrive situasjonen og hva jeg tenkte og følte osv. Jeg kan si at det hjalp meg ikke i det hele tatt. Det som faktisk har hjulpet meg er minst mulig fokus på det. Men det er sikkert individuelt da hva som hjelper og ikke.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutes ago, AnonymBruker said:

Kan si en ting vi jobbet med da. Det var at jeg skulle skrive ned hver gang jeg hadde suicidale tanker, skrive situasjonen og hva jeg tenkte og følte osv. Jeg kan si at det hjalp meg ikke i det hele tatt. Det som faktisk har hjulpet meg er minst mulig fokus på det. Men det er sikkert individuelt da hva som hjelper og ikke.

Er ikke bra om hver eneste time dere hadde handlet om suicidalitet. Dere burde heller fokusert på det underliggende. La meg gjette: du er fortsatt like dårlig idag som da du begynte på dps. 

Anonymkode: d71ad...aa0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke bra om hver eneste time dere hadde handlet om suicidalitet. Dere burde heller fokusert på det underliggende. La meg gjette: du er fortsatt like dårlig idag som da du begynte på dps. 

Anonymkode: d71ad...aa0

Du gjettet feil. Som jeg skrev så var det som hjalp meg å ha minst mulig fokus på suicidaliteten, det vil si: Når jeg kom til en behandler der andre ting ble hovedfokus og jeg da etterhvert skiftet fokus, så mer utover, fikk meg fast jobb og innhold i livet så ble suicidaliteten mer som bakgrunnsstøy. Med det mener jeg at fortsatt kan få suicidale tanker er jeg deprimert, men jeg føler i større grad kontroll og føler ikke lenger behov for innleggelse for å takle det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du gjettet feil. Som jeg skrev så var det som hjalp meg å ha minst mulig fokus på suicidaliteten, det vil si: Når jeg kom til en behandler der andre ting ble hovedfokus og jeg da etterhvert skiftet fokus, så mer utover, fikk meg fast jobb og innhold i livet så ble suicidaliteten mer som bakgrunnsstøy. Med det mener jeg at fortsatt kan få suicidale tanker er jeg deprimert, men jeg føler i større grad kontroll og føler ikke lenger behov for innleggelse for å takle det.

Så bra at du fikk en behandler som jobbet annerledes enn den første og du ble bedre! Hi

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som jeg skrev så var det som hjalp meg å ha minst mulig fokus på suicidaliteten, det vil si: Når jeg kom til en behandler der andre ting ble hovedfokus og jeg da etterhvert skiftet fokus, så mer utover, fikk meg fast jobb og innhold i livet så ble suicidaliteten mer som bakgrunnsstøy.

Godt at det hjalp for deg å bytte terapeut. Var det du som ønsket å bytte terapeut eller ble det bytte av andre årsaker? Det å fylle hverdagen med innhold, er viktig uansett terapiform. Min erfaring er at jeg automatisk får flere verktøy når verden/hverdagen blir tung.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønte du selv under den første behandlingen at fokuset på suicidalitet ble for stort?

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Godt at det hjalp for deg å bytte terapeut. Var det du som ønsket å bytte terapeut eller ble det bytte av andre årsaker? Det å fylle hverdagen med innhold, er viktig uansett terapiform. Min erfaring er at jeg automatisk får flere verktøy når verden/hverdagen blir tung.

Byttet var av andre årsaker, jeg var egentlig veldig fornøyd med behandler og så ikke selv alt fokuset på suicidalitet som ett problem for jeg innså ikke hvor ødeleggende det var for meg før i ettertid. Og ja, det å fylle hverdagen med innhold er helt avgjørende.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønte du selv under den første behandlingen at fokuset på suicidalitet ble for stort?

Nei, ikke før nå i ettertid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Byttet var av andre årsaker, jeg var egentlig veldig fornøyd med behandler og så ikke selv alt fokuset på suicidalitet som ett problem for jeg innså ikke hvor ødeleggende det var for meg før i ettertid. Og ja, det å fylle hverdagen med innhold er helt avgjørende.

Nei, ikke før nå i ettertid.

Hvor lenge gikk du til denne behandleren?

Skrevet

Vet ikke helt. Mye depresjon og suicidalitet. Så en del om å håndtere bipolare og psykotiske symptomer. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (5 minutter siden):

Vet ikke helt. Mye depresjon og suicidalitet. Så en del om å håndtere bipolare og psykotiske symptomer. 

Når dere har jobbet med depresjon; hva har vært fokus?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når dere har jobbet med depresjon; hva har vært fokus?

Husker egentlig ikke annet enn å prate og det og prate om hva jeg kan finne på som å gå turer og trene. 

psykedeliker
Skrevet

Jeg har brukt mest tid i terapi på grøtrundtgåing.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutes ago, psykedeliker said:

Jeg har brukt mest tid i terapi på grøtrundtgåing.

Og ikke på noe tidspunkt ila de 10 (?) årene du gikk der tok du noe ansvar for å skyve terapien i den retningen du mente var riktig. Fascinerende. 

Anonymkode: 012af...ad2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...