Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jordmor!

Hadde for noen år tilbake et svangerskap der jeg ble utsatt for mye psykisk stress og der svangerskapet endte i en sen ufullstendig fosterdød. (Årsaken ble ikke klarlagt, men man antok at jeg hadde hatt en infeksjon gående lenge)

Nå ønsker jeg å stifte familie med min samboer, men jeg kvier meg for svangerskapet. Er redd for at jeg kommer til å "huske" litt for godt hvordan det var forrige gang. Jeg har også andre begrensete angstproblemer, som jeg får hjelp med, men er redd for at jeg kan komme til å få mer angst under et svangerskap og på toppen av det hele bekymre meg for hvordan alt stresset påvirker barnet. (Hormonene gjør jo at alle følelser blir "overdrevet")

Hva kan jeg gjøre for å forberede meg best mulig selv?

Kan jeg be om ekstra oppfølging, eller har jeg ikke "god nok grunn" til å be om det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49321-kan-jeg-be-om-ekstra-oppf%C3%B8lging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag förstår att du både glädjer dig och kvier dig för en graviditet. Utgår ändå ifrån att du nu har en bättre och stabilare miljö runt dig, denna gången. Den psykiska stressen som du hade runt dig, är antagligen borta nu?! En graviditet är aldrig helt lik en annan, men givetvis kommer det säkert stunder då du jämnför och tänker på den du tidigare varit med om. Vid inskrivningen av din nästa graviditet, skall du ta upp dina tidigare upplevelser och höra efter om du behöver extra uppföljning. Ni kommer då i samråd att lägga upp en plan för dina kommande kontroller och undersökningar. Dina ångets problem får du också prata med din doktor om. Det är inte säkert att dessa förvärras under graviditeten utan kanske blir bättre. Det som du kan göra för att förbereda dig bäst möjligt, är antagligen att se till att du mår så bra som möjligt, både fysiskt och psykiskt. Var öppen inför din sambo om dina tidigare upplevelser för att han skall kunna ge dig bäst stöd och förståelse. Lycka till!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...