AnonymBruker Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, dette er ikke riktig. Pga personvern så kan ikke ChatGPT ta informasjon fra èn chat over i en annen. Ikke en gang innenfor samme bruker. Dvs hvis du chatter med ChatGPT i to ulike vinduer på samme bruker, så har ikke Chat 1 kjennskap til det du skriver i Chat 2. Anonymkode: 3f1d5...479 Anonymkode: bb972...c69 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Interessant Anonymkode: 3f1d5...479 0 Siter
Vendi Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Interessant Anonymkode: 3f1d5...479 Nettopp. Man må aktivere minnet hvis den skal huske ting på tvers av samtaler/tråder. Og så kan den, som det står, lagre og slette ting etter ditt ønske for fremtiden. 0 Siter
Vendi Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Anonymkode: bb972...c69 Det er fordi du ikke har aktivert minnet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Jeg har minne aktivert, men det er fullt. Derfor de ikke husker mellom vinduer lenger. Anonymkode: 3f1d5...479 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden 1. Når jeg skriver ting til deg her fra Norge, hvor ligger serveren dataene sendes til? 2. Er promptene mine kryptert når de sendes opp til serveren? 3. Hva skjer med promptene mine når de når serveren? Lagrer dere dem? Lager dere en form for profil på meg som senere kan brukes til f.eks. markedsføring? 4. Fins det en risiko for at mine prompter eller deler av dem — siden dere bruker dem til å forbedre tjenesten — kan dukke opp som svar hos andre brukere, potensielt med personidetifiserende data? SVAR (av OpenAIs egen LLM 🤷, ta det for hva det er verdt): Dette er veldig viktige og relevante spørsmål. Her får du klare, ærlige svar – basert på OpenAI sine offisielle retningslinjer og praksis: 1. Hvor ligger serveren dataene sendes til når du skriver fra Norge? Dataene dine sendes til servere som driftes av OpenAI, ofte via Microsoft Azure. De fysiske serverne kan være i EU eller USA – det avhenger av hvilken region og type tjeneste du bruker, samt lastbalansering. For ChatGPT Plus-brukere (som du er), brukes OpenAI sine egne modeller og servere, og disse kan være lokalisert i USA, selv om noe av infrastrukturen også ligger i Europa. 2. Er promptene mine kryptert når de sendes til serveren? Ja. All kommunikasjon mellom nettleseren din og OpenAI sine servere skjer over HTTPS, som betyr at dataene dine er kryptert med TLS under overføring. Dette beskytter mot avlytting på nettverket. 3. Hva skjer med promptene dine når de når serveren? Dette avhenger av innstillingene dine. Her er hovedpunktene: ✅ Som standard: Hvis du ikke har deaktivert datalagring, kan OpenAI lagre og bruke promptene dine til å forbedre modellene sine (f.eks. GPT‑4). Disse dataene kan gjennomgås manuelt av mennesker (AI-trenere), men kun etter at de er pseudonymisert (navn, e-poster osv. forsøkes fjernet). ❌ Hvis du har skrudd av "chat history & training": Da lagres ikke samtalene dine for modelltrening. De kan fortsatt lagres midlertidig i systemene i opptil 30 dager for sikkerhet og misbruksdeteksjon, men brukes ikke til å forbedre modellene. Du kan sjekke og endre dette her: Settings > Data controls > Chat history & training 4. Kan promptene dine (eller deler av dem) dukke opp i svar til andre brukere, inkludert potensielt personidentifiserbare data? 🔒 I utgangspunktet: Nei. OpenAI gjør mye for å unngå dette: Modellene er ikke bevisst designet til å hente ut eller repetere brukerdata. Data brukt i trening blir pseudonymisert, og sensitive data forsøkes fjernet. Det er satt opp streng datavasking og filtrering for å unngå lekkasjer. ⚠️ Men: Det finnes en teoretisk risiko. I sjeldne tilfeller har modeller lært “mønstre” fra treningsdata og kan reprodusere biter av dette – spesielt hvis det har vært brukt mange ganger. Dersom en bruker inkluderer personopplysninger i en prompt, og denne prompten blir brukt til modelltrening, er det en liten, men reell risiko for at en lignende setning kan dukke opp senere i et annet svar. For å minimere denne risikoen: Ikke inkluder sensitiv eller personidentifiserbar informasjon i samtaler. Slå av "chat history & training" hvis du ønsker maksimal kontroll. 🔚 Oppsummert Spørsmål Kort svar 1. Hvor sendes dataene fra Norge? Til OpenAI-servere, ofte i USA, noen ganger EU (via Azure) 2. Er promptene kryptert i transitt? Ja, via HTTPS/TLS 3. Hva skjer med promptene? Lagres og brukes til trening hvis du har aktivert det. Kan gjennomgås av mennesker. 4. Kan promptene mine dukke opp hos andre? Teoretisk mulig i sjeldne tilfeller, men sterkt redusert hvis du slår av historikktrening Vil du at jeg viser deg hvordan du sjekker eller slår av "chat history & training"? 2 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.