Gå til innhold

Chat GPT er bedre å snakke med enn en psykolog

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, dette er ikke riktig. Pga personvern så kan ikke ChatGPT ta informasjon fra èn chat over i en annen. Ikke en gang innenfor samme bruker. 

Dvs hvis du chatter med ChatGPT i to ulike vinduer på samme bruker, så har ikke Chat 1 kjennskap til det du skriver i Chat 2.

Anonymkode: 3f1d5...479

Screenshot_20250708_195625_ChatGPT.thumb.jpg.20268ab0b975e6a3607fbace57a3afc8.jpg

Anonymkode: bb972...c69

AnonymBruker
Skrevet

Interessant

image.png.f811f0886bd6ac565ba6a70f8061ddc9.png

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Interessant

image.png.f811f0886bd6ac565ba6a70f8061ddc9.png

Nettopp. Man må aktivere minnet hvis den skal huske ting på tvers av samtaler/tråder. Og så kan den, som det står, lagre og slette ting etter ditt ønske for fremtiden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Screenshot_20250708_195625_ChatGPT.thumb.jpg.20268ab0b975e6a3607fbace57a3afc8.jpg

Anonymkode: bb972...c69

Det er fordi du ikke har aktivert minnet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har minne aktivert, men det er fullt. Derfor de ikke husker mellom vinduer lenger.

Drømmeautomat
Skrevet

1. Når jeg skriver ting til deg her fra Norge, hvor ligger serveren dataene sendes til?
2. Er promptene mine kryptert når de sendes opp til serveren?
3. Hva skjer med promptene mine når de når serveren? Lagrer dere dem? Lager dere en form for profil på meg som senere kan brukes til f.eks. markedsføring? 
4. Fins det en risiko for at mine prompter eller deler av dem — siden dere bruker dem til å forbedre tjenesten — kan dukke opp som svar hos andre brukere, potensielt med personidetifiserende data?

SVAR (av OpenAIs egen LLM 🤷, ta det for hva det er verdt):

Dette er veldig viktige og relevante spørsmål. Her får du klare, ærlige svar – basert på OpenAI sine offisielle retningslinjer og praksis:

1. Hvor ligger serveren dataene sendes til når du skriver fra Norge?

Dataene dine sendes til servere som driftes av OpenAI, ofte via Microsoft Azure. De fysiske serverne kan være i EU eller USA – det avhenger av hvilken region og type tjeneste du bruker, samt lastbalansering. For ChatGPT Plus-brukere (som du er), brukes OpenAI sine egne modeller og servere, og disse kan være lokalisert i USA, selv om noe av infrastrukturen også ligger i Europa.

2. Er promptene mine kryptert når de sendes til serveren?

Ja. All kommunikasjon mellom nettleseren din og OpenAI sine servere skjer over HTTPS, som betyr at dataene dine er kryptert med TLS under overføring. Dette beskytter mot avlytting på nettverket.

3. Hva skjer med promptene dine når de når serveren?

Dette avhenger av innstillingene dine. Her er hovedpunktene:

Som standard:

• Hvis du ikke har deaktivert datalagring, kan OpenAI lagre og bruke promptene dine til å forbedre modellene sine (f.eks. GPT‑4).

• Disse dataene kan gjennomgås manuelt av mennesker (AI-trenere), men kun etter at de er pseudonymisert (navn, e-poster osv. forsøkes fjernet).

Hvis du har skrudd av "chat history & training":

• Da lagres ikke samtalene dine for modelltrening.

• De kan fortsatt lagres midlertidig i systemene i opptil 30 dager for sikkerhet og misbruksdeteksjon, men brukes ikke til å forbedre modellene.

Du kan sjekke og endre dette her:
Settings > Data controls > Chat history & training

4. Kan promptene dine (eller deler av dem) dukke opp i svar til andre brukere, inkludert potensielt personidentifiserbare data?

🔒 I utgangspunktet: Nei.

OpenAI gjør mye for å unngå dette:

• Modellene er ikke bevisst designet til å hente ut eller repetere brukerdata.

• Data brukt i trening blir pseudonymisert, og sensitive data forsøkes fjernet.

• Det er satt opp streng datavasking og filtrering for å unngå lekkasjer.

⚠️ Men: Det finnes en teoretisk risiko.

• I sjeldne tilfeller har modeller lært “mønstre” fra treningsdata og kan reprodusere biter av dette – spesielt hvis det har vært brukt mange ganger.

• Dersom en bruker inkluderer personopplysninger i en prompt, og denne prompten blir brukt til modelltrening, er det en liten, men reell risiko for at en lignende setning kan dukke opp senere i et annet svar.

For å minimere denne risikoen:

• Ikke inkluder sensitiv eller personidentifiserbar informasjon i samtaler.

• Slå av "chat history & training" hvis du ønsker maksimal kontroll.

🔚 Oppsummert

Spørsmål Kort svar
1. Hvor sendes dataene fra Norge? Til OpenAI-servere, ofte i USA, noen ganger EU (via Azure)
2. Er promptene kryptert i transitt? Ja, via HTTPS/TLS
3. Hva skjer med promptene? Lagres og brukes til trening hvis du har aktivert det. Kan gjennomgås av mennesker.
4. Kan promptene mine dukke opp hos andre? Teoretisk mulig i sjeldne tilfeller, men sterkt redusert hvis du slår av historikktrening

Vil du at jeg viser deg hvordan du sjekker eller slår av "chat history & training"?

Skrevet
Drømmeautomat skrev (16 timer siden):

1. Når jeg skriver ting til deg her fra Norge, hvor ligger serveren dataene sendes til?
3. Hva skjer med promptene mine når de når serveren? Lagrer dere dem? Lager dere en form for profil på meg som senere kan brukes til f.eks. markedsføring? 
4. Fins det en risiko for at mine prompter eller deler av dem — siden dere bruker dem til å forbedre tjenesten — kan dukke opp som svar hos andre brukere, potensielt med personidetifiserende data?

SVAR (av OpenAIs egen LLM 🤷, ta det for hva det er verdt):

Dette er veldig viktige og relevante spørsmål. Her får du klare, ærlige svar – basert på OpenAI sine offisielle retningslinjer og praksis:

1. Hvor ligger serveren dataene sendes til når du skriver fra Norge?

Dataene dine sendes til servere som driftes av OpenAI, ofte via Microsoft Azure. De fysiske serverne kan være i EU eller USA – det avhenger av hvilken region og type tjeneste du bruker, samt lastbalansering. For ChatGPT Plus-brukere (som du er), brukes OpenAI sine egne modeller og servere, og disse kan være lokalisert i USA, selv om noe av infrastrukturen også ligger i Europa.

2. Er promptene mine kryptert når de sendes til serveren?

Ja. All kommunikasjon mellom nettleseren din og OpenAI sine servere skjer over HTTPS, som betyr at dataene dine er kryptert med TLS under overføring. Dette beskytter mot avlytting på nettverket.

3. Hva skjer med promptene dine når de når serveren?

Dette avhenger av innstillingene dine. Her er hovedpunktene:

Som standard:

• Hvis du ikke har deaktivert datalagring, kan OpenAI lagre og bruke promptene dine til å forbedre modellene sine (f.eks. GPT‑4).

• Disse dataene kan gjennomgås manuelt av mennesker (AI-trenere), men kun etter at de er pseudonymisert (navn, e-poster osv. forsøkes fjernet).

Hvis du har skrudd av "chat history & training":

• Da lagres ikke samtalene dine for modelltrening.

• De kan fortsatt lagres midlertidig i systemene i opptil 30 dager for sikkerhet og misbruksdeteksjon, men brukes ikke til å forbedre modellene.

Du kan sjekke og endre dette her:
Settings > Data controls > Chat history & training

4. Kan promptene dine (eller deler av dem) dukke opp i svar til andre brukere, inkludert potensielt personidentifiserbare data?

🔒 I utgangspunktet: Nei.

OpenAI gjør mye for å unngå dette:

• Modellene er ikke bevisst designet til å hente ut eller repetere brukerdata.

• Data brukt i trening blir pseudonymisert, og sensitive data forsøkes fjernet.

• Det er satt opp streng datavasking og filtrering for å unngå lekkasjer.

⚠️ Men: Det finnes en teoretisk risiko.

• I sjeldne tilfeller har modeller lært “mønstre” fra treningsdata og kan reprodusere biter av dette – spesielt hvis det har vært brukt mange ganger.

• Dersom en bruker inkluderer personopplysninger i en prompt, og denne prompten blir brukt til modelltrening, er det en liten, men reell risiko for at en lignende setning kan dukke opp senere i et annet svar.

For å minimere denne risikoen:

• Ikke inkluder sensitiv eller personidentifiserbar informasjon i samtaler.

• Slå av "chat history & training" hvis du ønsker maksimal kontroll.

🔚 Oppsummert

Spørsmål Kort svar
1. Hvor sendes dataene fra Norge? Til OpenAI-servere, ofte i USA, noen ganger EU (via Azure)
2. Er promptene kryptert i transitt? Ja, via HTTPS/TLS
3. Hva skjer med promptene? Lagres og brukes til trening hvis du har aktivert det. Kan gjennomgås av mennesker.
4. Kan promptene mine dukke opp hos andre? Teoretisk mulig i sjeldne tilfeller, men sterkt redusert hvis du slår av historikktrening

Vil du at jeg viser deg hvordan du sjekker eller slår av "chat history & training"?

Bare fordi jeg generelt er nysgjerrig på bruk av AI og hva de lagrer o.s.v  så spurte jeg også chatgpt de samme spøremålene:

Sitat

Når du bruker ChatGPT i Norge, sendes dataene dine til servere i datasentre som OpenAI benytter. Disse befinner seg for tiden hovedsakelig i USA, og potensielt i andre regioner der OpenAI eller dets samarbeidspartnere har infrastruktur.

Overføringen skjer via kryptert forbindelse (HTTPS) for å sikre dataene underveis.

Ja, promptene dine er kryptert under overføringen. Kommunikasjonen mellom nettleseren din og OpenAIs servere foregår via HTTPS (TLS-kryptering), som beskytter mot avlytting og manipulering under transporten.

Dette avhenger litt av hvordan du bruker tjenesten, men her er hovedlinjene:

📌 Lagring og bruk av data:

• OpenAI kan lagre deler av samtalene dine for å forbedre modellen og tjenesten, med mindre du slår dette av.

• Du kan slå av deling av data for modellforbedring i ChatGPT-innstillingene under:
    Settings > Data Controls > Improve the model for everyone (skrur du det av, lagres ikke samtalene dine til bruk for trening).

• Selv når data lagres, forsøker OpenAI å fjerne personidentifiserende informasjon før de brukes til analyse eller forbedring av modellen.

Profilering og markedsføring:

• OpenAI lager ikke en kommersiell brukerprofil på deg slik som mange sosiale medier gjør.

• Dataene dine selges ikke og brukes ikke til målrettet reklame.

• Det lages ikke en personlig markedsføringsprofil basert på innholdet du skriver.

4. Finnes det en risiko for at mine prompter eller deler av dem — siden dere bruker dem til å forbedre tjenesten — kan dukke opp som svar hos andre brukere, potensielt med personidentifiserende data?

Dette er et veldig viktig spørsmål.

• OpenAI forsøker å minimere risikoen for at informasjon du gir i en samtale, kan dukke opp hos andre.

• Når data brukes til trening eller forbedring, gjøres det med forsøk på å fjerne personidentifiserende informasjon.

• Likevel finnes det en liten, men ikke-null risiko for at en prompt – eller deler av den – kan påvirke modellens svar i fremtidige samtaler, særlig hvis den inneholder noe unikt eller veldig gjenkjennelig.

OpenAI har strenge retningslinjer og tekniske tiltak for å forhindre at dette skjer, men 100 % garanti finnes ikke, spesielt hvis du deler sensitiv eller personlig informasjon.

Oppsummert:

Spørsmål Kort svar
1. Hvor sendes dataene? Til servere i bl.a. USA via kryptert forbindelse.
2. Er det kryptert? Ja, all kommunikasjon er kryptert (HTTPS).
3. Lagring/profilering? Ja, noe data kan lagres for forbedring, men ingen reklameprofil lages. Du kan velge det bort.
4. Kan data lekke inn i svar til andre? Svært liten risiko, men ikke null – unngå å dele sensitiv informasjon.

Hvis du ønsker kan jeg også vise deg hvordan du slår av datadeling i innstillingene. Vil du det?

AnonymBruker
Skrevet
Admin skrev (24 minutter siden):

Bare fordi jeg generelt er nysgjerrig på bruk av AI og hva de lagrer o.s.v  så spurte jeg også chatgpt de samme spøremålene:

Svarte den ikke det samme som den svarte Drømmeautomat da? 🙄

Anonymkode: a04d8...c81

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 21.49):

Hvis du betaler 250 i måneden får du også ubegrenset tilgang og tilgang til 4o-modellen.

Har aldri fått så mye forståelse og så gode råd som fra chat gpt.

Den er bedre enn noen psykolog har vært.

Anonymkode: 34eab...6fe

Hvor går jeg inn for å finne dette?

Drømmeautomat
Skrevet
Frigg skrev (43 minutter siden):

Hvor går jeg inn for å finne dette?

https://openai.com/chatgpt/overview/

Gemini, Grok og Claude AI er noen alternativer. Jeg liker OpenAI fordi den har en bra stemmefunksjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...