Gå til innhold

Arverett - ektepar uten barn

Anbefalte innlegg

Skrevet
påskelilje skrev (8 timer siden):

Takk! 

I dette tilfellet hadde Per ingen søsken i live, men 6 nevøer/nieser da han døde. 

Hvem sørger for at alt gjøres rett? Må niesene/nevøene følge med og si i fra? Siden ingen av hans slektninger fikk noe arv verken da han døde eller da Kari døde, er det da å regne at han hadde testamentet sin formue til henne uten forbehold? De døde med ett års mellomrom for ca 15 år siden, hvis det har noe å si.

Altså - det kan også være slik at Kari overtok som enearving fordi arven etter Per ikke oversteg minstearven (arveloven paragraf 9, minstearv på 6G).

Men ellers så vet jeg ikke helt hva myndighetene/skifteretten gjør, om alle arvinger tilskrives eller ikke, om man er avhengig av andre arvingers årvåkenhet eller velvilje eller om man selv må gjøre krav gjeldende.

Jeg husker ikke helt hvordan første kontakt skjedde etter at min tantes mann døde, om det kom brev fra det offentlige først. Eller om dett var fra hans nevø som også var verge (inngiftet onkel var dement). Jeg husker iallfall at det var privat skifte, og at skiftet ble overlatt til advokat (som fikk salær fra boet). Kanskje var første brev fra denne advokaten. 

påskelilje
Skrevet
morsan skrev (2 minutter siden):

Fant dette: 

«Når tingretten får beskjed fra Skatteetaten om et dødsfall, kontakter vi deg hvis du er arving. Vi ber deg om å velge skifteform, hvis du ønsker å overta og fordele dødsboet. Hvis du overtar, får du en skifteattest. Attesten gir deg fullmakt til å disponere over boet.»

https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/hva-ma-arvinger-gjore-etter-et-dodsfall/

Da er det nok slik at han testamentet alt til henne uten forbehold (for det er vel mulig etter det jeg leste, mulig i Labans link). Lite trolig at arven etter ham ikke oversteg minstearven, de var forholdsvis velhavende (?) etter hva jeg har skjønt 🙃

Jaja, sånn er livet 🤩🎶🌸☘️

Skrevet
påskelilje skrev (54 minutter siden):

Da er det nok slik at han testamentet alt til henne uten forbehold (for det er vel mulig etter det jeg leste, mulig i Labans link). Lite trolig at arven etter ham ikke oversteg minstearven, de var forholdsvis velhavende (?) etter hva jeg har skjønt 🙃

Jaja, sånn er livet 🤩🎶🌸☘️

Det er vel ikke helt uvanlig lenger at folk uten barn oppretter testamente. Men mange synes nok det er greit at nevøer/nieser arver. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...