Gå til innhold

Kom det overraskende på deg da behandler tok opp at avslutning nærmet seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg hadde tenkt tanken om at det nærmet seg, samtalen ble mer støttesamtale enn terapi, men jeg ble likevel litt overrumplet da hun sa at nå var det dags å runde av.

Anonymkode: 72be3...d6b

AnonymBruker
Skrevet

En gang ble jeg overrasket. Andre ikke. Kunne ikke tenke meg å gå i årevis igjen. Jeg er lei pasientrollen.

Anonymkode: 1c3c1...db1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En gang ble jeg overrasket. Andre ikke. Kunne ikke tenke meg å gå i årevis igjen. Jeg er lei pasientrollen.

Anonymkode: 1c3c1...db1

Hva gjorde at du ble overrasket,,? Kjente du deg dårlig?

Skrevet

Nei ble ikke det. Hun sa "Glitter det er noe jeg må fortelle deg." Jeg spurte med en gang om hun skulle slutte og det skulle hun. Det var litt vanskelig og jeg kjenner av og til på et savn, men på samme tid var det nok bra med nye behandlere og briller. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (1 time siden):

Nei ble ikke det. Hun sa "Glitter det er noe jeg må fortelle deg." Jeg spurte med en gang om hun skulle slutte og det skulle hun. Det var litt vanskelig og jeg kjenner av og til på et savn, men på samme tid var det nok bra med nye behandlere og briller. 

Kanskje annerledes når man blir overlatt til ny behandler enn når man går over til "intet". 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje annerledes når man blir overlatt til ny behandler enn når man går over til "intet". 

Ja det kan hende. Men jeg ble ikke overlatt tii ny behandler i den forstand. Behandler jeg hadde jobbet i akuttpsykiatrien og behandler jeg har hatt etter henne har også jobbet i akuttpsykiatrien. Altså ingenting fast. Men det går greit. Er lei av å snakke om problemene mine. 

Skrevet
Glitter skrev (28 minutter siden):

Ja det kan hende. Men jeg ble ikke overlatt tii ny behandler i den forstand. Behandler jeg hadde jobbet i akuttpsykiatrien og behandler jeg har hatt etter henne har også jobbet i akuttpsykiatrien. Altså ingenting fast. Men det går greit. Er lei av å snakke om problemene mine. 

Det er egentlig uheldig at en behandler i akuttpsykiatrien lar deg bli så tett knyttet til henne og nærmest avhengig. Da gjør hun det jo ekstra vanskelig å komme seg ut av en spiral med hyppige innleggelser, når alt som er trygt og godt finnes på akuttpsykiatrisk. Jeg mener ikke du har gjort noe galt her altså, jeg tenker at behandleren burde tenkt over at dette kunne virke mot sin hensikt. 

Skrevet
Sokk skrev (41 minutter siden):

Det er egentlig uheldig at en behandler i akuttpsykiatrien lar deg bli så tett knyttet til henne og nærmest avhengig. Da gjør hun det jo ekstra vanskelig å komme seg ut av en spiral med hyppige innleggelser, når alt som er trygt og godt finnes på akuttpsykiatrisk. Jeg mener ikke du har gjort noe galt her altså, jeg tenker at behandleren burde tenkt over at dette kunne virke mot sin hensikt. 

Ja det kan hende du har rett i det. Jeg ble avhengig av henne etter alle de årene. Men det har jo gått greit å forholde meg til andre. Egentlig har det vært litt godt å få litt blanke ark. Og med tanke på hvor bra jeg har blitt av antipsykotisk og ECT så var det nok veldig bra at jeg ikke lenger har henne. 

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det er uheldig. Behandler må ha merket at du ble tett knyttet til henne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig i at det er uheldig. Behandler må ha merket at du ble tett knyttet til henne. 

Jo hun var klar over det. Vi snakker om det et par ganger, og jeg fikk lov til å ringe henne i nesten ett år før kontakten ble helt brutt. Det gjorde hun nettopp fordi hun visste hvor tilknyttet jeg var. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går hos en behandler som har betydd mye for meg. For 1,5 år siden begynte hun å snakke om å trappe ned, og treffes hver 3 uke istedet for hver/hver annen. Det ble skikkelig krise for meg, hun hadde hjulpet meg så mye i en svært vanskelig livssituasjon, og jeg bare gråt når vi snakket om det. Heldigvis holdt hun på med en videreutdanning som gjorde at vi kunne jobbe med en ny innfallsvinkel, så jeg fikk fortsette. Jeg vet vi må trappe ned og avslutte en gang, men nå er jeg nok litt bedre forberedt enn forrige gang. Vondt blir det nok, men regner med at vi trapper ned over litt tid. 

Anonymkode: d99e7...e26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg går hos en behandler som har betydd mye for meg. For 1,5 år siden begynte hun å snakke om å trappe ned, og treffes hver 3 uke istedet for hver/hver annen. Det ble skikkelig krise for meg, hun hadde hjulpet meg så mye i en svært vanskelig livssituasjon, og jeg bare gråt når vi snakket om det. Heldigvis holdt hun på med en videreutdanning som gjorde at vi kunne jobbe med en ny innfallsvinkel, så jeg fikk fortsette. Jeg vet vi må trappe ned og avslutte en gang, men nå er jeg nok litt bedre forberedt enn forrige gang. Vondt blir det nok, men regner med at vi trapper ned over litt tid. 

Anonymkode: d99e7...e26

Jeg forstår at det ble overveldende for deg. Er det DPS du går til?

Skrevet
Glitter skrev (6 timer siden):

Jo hun var klar over det. Vi snakker om det et par ganger, og jeg fikk lov til å ringe henne i nesten ett år før kontakten ble helt brutt. Det gjorde hun nettopp fordi hun visste hvor tilknyttet jeg var. 

Ringe henne privat, eller til avdelingen? Hva tenker du selv om det, sett i ettertid? Grunnen til at jeg spør er fordi det sikkert er flesteparten av pasienters «drøm» å ha en slik avtale. Likevel kan jeg anta at det fort kan snu, slik at den trygge og profesjonell relasjon til behandler kan gå over til å bli utrygg, i det rollene ikke lenger er like tydelige. Mange pasienter strever med relasjoner, og det som er hensiktsmessig for bedring, er nettopp skillet mellom pasient og behandler. 

AnonymBruker
Skrevet
Munja skrev (1 time siden):

Ringe henne privat, eller til avdelingen? Hva tenker du selv om det, sett i ettertid? Grunnen til at jeg spør er fordi det sikkert er flesteparten av pasienters «drøm» å ha en slik avtale. Likevel kan jeg anta at det fort kan snu, slik at den trygge og profesjonell relasjon til behandler kan gå over til å bli utrygg, i det rollene ikke lenger er like tydelige. Mange pasienter strever med relasjoner, og det som er hensiktsmessig for bedring, er nettopp skillet mellom pasient og behandler. 

Dette synes jeg var en god refleksjon, Munja. Dette med at relasjonen kan gå fra trygg til utrygg når rollene ikke er like tydelige.

Skrevet

Jeg har blitt avsluttet en håndfull ganger og bare en gang kom det overraskende på, behandler hadde spontant bestemt seg for å bytte jobb så. 

AnonymBruker
Skrevet
Siena skrev (2 minutter siden):

Jeg har blitt avsluttet en håndfull ganger og bare en gang kom det overraskende på, behandler hadde spontant bestemt seg for å bytte jobb så. 

Kan jeg spørre hva du får/fikk hjelp til?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg spørre hva du får/fikk hjelp til?

Jeg slet mye med depresjoner og suicidalitet på den tiden så mye var relatert til det i tillegg til at vi jobbet en del med det å komme i kontakt med følelser og litt annet forskjellig. 

Skrevet
Munja skrev (11 timer siden):

Til hennes kontor. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...