Gå til innhold

Angst som handler om sikkerhet - true selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler at det finnes mange farer der ute som virker være umulig å beskytte seg mot.

Når jeg av og til tenker over ulike ting som kan skje, f.eks. terror, overfall eller seksuelt misbruk, så ender jeg opp med å tenke meg ut konkrete trusler å si til potensielle gjerningspersoner eller tenker meg ut hvordan jeg ville reagere dersom noe allerede var skjedd. Det resulterer i en del voldelige forestillinger og ideer som jeg ikke vil kalle fantasier, fordi "fantasier" høres ut som noe man ønsker seg. Vil gå så langt å si at jeg plages av egne tanker om hvordan jeg verbalt og eller fysisk skulle beskytte fra/forebygge (ved å true), reagere direkte i en situasjon, eller hvordan jeg skulle tatt hevn hvis noe inntraff. 

Det jeg ønsker er at potensielle gjerningspersoner skal forstå er at det er en dum idé å angripe meg eller mine, men jeg vet jo ikke hvem disse er! Så jeg ender opp med mye angst for at ting skal skje, som forhåpentligvis aldri skjer, og en hel del forestillinger som er ganske ubehagelige i seg selv fordi det handler om aggresjon rettet mot gjerningspersoner. Blir helt svett i hjernebarken av å prøve å legge dette frem riktig. Jeg har ikke ønske om eller tidligere erfaring med å være voldelig mot noen, men vil jeg vurderes som potensielt voldelig om jeg forteller behandler om disse ideene som er plagsomme? Jeg vil være forberedt mentalt på situasjoner der jeg trenger å agere, vil ikke fjerne det, men føler at det blir vel mye tankespinn og ubehagelige bilder og sekvenser som forhåpentligvis aldri kommer til "nytte". Man går liksom å venter på alt fra flystyrt, krig, terror, pedofile, blind vold på gata, ran, osv. og tenker seg ut tilsvarende forsvar/reaksjon på alle disse tingene. 

Er det noe vits i å ta dette opp i behandling?

Vil det kunne skade meg at jeg gjør det? Plutselig bli vurdert som voldsrisiko e.l.

Bør jeg bare vente ut denne "fasen" igjen? Har hatt det slikt før. Har stemningslidelser. Så kanskje bare la det blåse over? Jeg kommer lett i verbal krangel/konfrontasjon med folk når jeg er sånn på høgget. 

Anonymkode: 19fd8...ab0

Skrevet

Det er slikt du godt kan ta opp. Du bruker uforholdsmessig mye tid på det og det er ganske tydelig ikke så bra for deg.

Anonymkode: f3878...bc3

Skrevet

Helt greit å ta opp dette. Du ønsker jo å beskytte deg selv og dine. 

Skrevet

Takk for svar. Så dere er ikke sjokkerte over dette. Det er et godt tegn. Det blir å fortelle om det i etterkant siden jeg ikke har avtale før midt i august neste gang. Krysser bare fingrene for at dette går over igjen. 

Det topper seg litt i dag med drømming om faresituasjoner, og at jeg blir usikker av å gå forbi en gruppe med folk ute. 

Skrevet

Mine følelser rundt denne saken er som forventet, er oppskaket, trigget og i det hele tatt. Da dette er en konkret sak med konkrete mennesker involvert, så er det ikke tilrådelig at jeg kommenterer. Men det er akkurat sånt som det her som får det til å koke. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...