Gå til innhold

15 år gammel kjenning av politiet brenner 3 personer levende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (27 minutter siden):

Joda,  men vi kan vel vente til vi i det minste vet om 15-åringen hadde til hensikt å brenne ned bussen. Jeg synes man kan være litt avventende med å konkludere når det gjelder en 15-åring. 

Klart han sier han ikke hadde til hensikt å brenne ned bussen. Men det er det umulig å stole på. Du må ikke la deg blende av forsvarerens/advokatens ord om at dette ikke var en villet handling. For det vil jo gutten så klart ikke innrømme. Nå er forresten gutten blitt drapsmann også, iom at en kvinne er død. 

Anonymkode: fa310...0d6

Skrevet
Sokk skrev (16 timer siden):

Jeg tror overhodet ikke på den historien med et uhell. Hvem tar med en beholder med brennbart materiale på en buss og setter fyr på hele greia med et uhell? Det høres ikke veldig plausibelt ut. 

Nei, det høres overhodet ikke plausibelt ut at det bare skulle ha vært et uhell. Men mulig han mener det som at han ikke forsto at det å helle ut brennbar væske og tenne på skulle føre til en så voldsom brann... je je... Det hjelper uansett ikke om/at han fx bare trodde det skulle være en "liten tøffe-seg-brann" og ikke en brann som skulle føre til alvorlig skade - og nå også død.

Dette er en gutt som er virkelig ute og kjøre - har utøvd vold, trusler, ranet, blitt nektet å oppholde seg på Oslo S. Og svært mange av tidligere straffbare forhold er begått før han fylte 15.

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Klart han sier han ikke hadde til hensikt å brenne ned bussen. Men det er det umulig å stole på. Du må ikke la deg blende av forsvarerens/advokatens ord om at dette ikke var en villet handling. For det vil jo gutten så klart ikke innrømme. Nå er forresten gutten blitt drapsmann også, iom at en kvinne er død. 

Ja, dessverre måtte noen dø på grusomste vis før gutten blir stoppet.

https://www.nrk.no/stor-oslo/bussbrannen_-siktet-15-aring-begikk-rundt-40-lovbrudd-pa-under-to-ar-1.17483205

Jeg tviler på at alle lovbruddene hans skjedde ved et uhell.

Jeg har også vanskelig for å se for meg at skadene kunne bli så store og forløpet så dramatisk dersom dette hadde vært et uhell.

Et av vitnene har uttalt i media at kun den første døra på bussen var åpen. Jeg er veldig spent på forklaringen på dette, om gjerningsmannen har helt bensin foran dørene eller om de ikke teknisk eller fysisk lot seg åpne av en eller annen grunn. Det er foreløpig ikke mulig å vite hva som er forklaringen, men jeg håper at Vy også blir stilt til ansvar dersom forhold ved deres buss har hindret folk i å komme seg ut fra dette helvetet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ekkelt å lese voksne mennesker som diagnostiserer og trekker konklusjoner om et barn lenge før andre, kompetente har begynt på oppgaven. Vårt rettssystem baseres på at man er uskyldig til det motsatte er bevist. Han er 15 år. Dere vet ikke nok til å lage tråder om at han er psykopat og må låses inne for alltid ikke kan forandres. Vær voksne og fjerne fingrene fra tatstaturet til saken er vurdert at proffe 

Anonymkode: 3f42e...09c

Worriesome Plenty 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ekkelt å lese voksne mennesker som diagnostiserer og trekker konklusjoner om et barn lenge før andre, kompetente har begynt på oppgaven. Vårt rettssystem baseres på at man er uskyldig til det motsatte er bevist. Han er 15 år. Dere vet ikke nok til å lage tråder om at han er psykopat og må låses inne for alltid ikke kan forandres. Vær voksne og fjerne fingrene fra tatstaturet til saken er vurdert at proffe 

Hvor naiv kan man bli? Hvorfor har du sympati med en som har 40 straffbare forhold bak seg deriblant ran og vold og nå drap?  Du viser usmakelig mangel på empati med ofrene. Hvor mange traumer skal en dritt få lage før man setter hardt mot hardt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Skal du kjøre buss med ham frem til rettssaken er ferdig da? Bare pass på så du ikke blir ranet eller utsatt for vold heller da.

Han er kanskje juridisk et barn, men han har også drept noen og skadet andre for livet.

I dag har jeg tatt buss og jeg turte ikke bevege meg vekk fra dørene. Handlingene hans er egnet til å spre frykt langt utenfor de direkte berørte. Hadde han skrevet et manifest e.l., så hadde det vært terror.

Det er ikke guttestreker vi diskuterer, men alvorlig kriminalitet, som allerede har tatt et menneskeliv på grusomste vis. Han har allerede vært bortvist fra Oslo S av hensyn til de reisendes sikkerhet. Han er kanskje ikke en voksen ennå, men han er gammel nok til å være ansvarlig for handlingene sine.

Vi kan ikke stille diagnoser, men vi kan notere oss adferden hans, og at personer med denne typen adferd har dårlige utsikter til rehabilitering. Vi vet ikke med sikkerhet alle detaljene i saken, men de fakta som har kommet frem taler sterkt for at dette er en person som samfunnet må beskyttes mot.

Såvidt jeg vet har han innrømmet å ha startet brannen, så vi vet at han ikke er uskyldig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvor dum går det an å bli? Stemmer du SV? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er man dum og stemmer SV fordi man har andre meninger enn deg? Går vel an å respektere ulike perspektiv uten å falle dit at man kaller folk dum bare fordi de har aldre meninger enn deg 

Skrevet
51 minutes ago, eira_mathea said:

Er man dum og stemmer SV fordi man har andre meninger enn deg? Går vel an å respektere ulike perspektiv uten å falle dit at man kaller folk dum bare fordi de har aldre meninger enn deg 

Når folk stemmer SV, handler det ofte om et følelsesstyrt verdensbilde der man vil være "snill", koste hva det koste vil. SV'ere er jo nærmest blitt selve symbolet på snillisme – den evige troen på at man løser problemer med gode intensjoner og mer penger, selv om virkeligheten gang på gang viser at det ikke fungerer. Det må være lov å påpeke når et politisk ståsted bærer preg av naivitet og virkelighetsflukt.

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du beveger deg nå inn på et område hvor risikoen for å kaste stein i glasshus er høy. En undersøkelse fra 2000 tallet  viste at SP-velgere hadde lavest IQ, med FrP-ere marginalt høyere, mens de mest intelligente stemte Venstre. Med andre ord, de mest sosialt konservative var også de dummeste. Det er nok lite plausibelt at evnen til å se virkeligheten objektiv skulle avhenge av lav IQ.

Det er også undersøkelser som viser at kognitive evner (og genetisk disposisjon for høy IQ) samvarierer med liberale venstreverdier. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0160289624000254

Denne meta-studien viste at høyreorientering samvarierer med lav IQ. Dette gjelder i særlig grad etnosentrisme og autoritarisme. https://journals.sagepub.com/doi/10.1002/per.2027?utm_source=chatgpt.com

Skrevet
Sokk skrev (2 timer siden):

Ja, dessverre måtte noen dø på grusomste vis før gutten blir stoppet

Håper inderlig at han nå blir stoppet, men  tviler sterkt.  En stund kanskje, men så er han ute i frihet igjen.

Skrevet

Når man tar med seg brennbar væske og tenner på, hva kan hensikten være?

For meg er svaret åpenbart. 

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (2 timer siden):

Du beveger deg nå inn på et område hvor risikoen for å kaste stein i glasshus er høy. En undersøkelse fra 2000 tallet  viste at SP-velgere hadde lavest IQ, med FrP-ere marginalt høyere, mens de mest intelligente stemte Venstre. Med andre ord, de mest sosialt konservative var også de dummeste. Det er nok lite plausibelt at evnen til å se virkeligheten objektiv skulle avhenge av lav IQ.

Det er også undersøkelser som viser at kognitive evner (og genetisk disposisjon for høy IQ) samvarierer med liberale venstreverdier. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0160289624000254

Denne meta-studien viste at høyreorientering samvarierer med lav IQ. Dette gjelder i særlig grad etnosentrisme og autoritarisme. https://journals.sagepub.com/doi/10.1002/per.2027?utm_source=chatgpt.com

Herregud. Det neste nå er vel raseteorier.

Anonymkode: aa8fd...c49

AnonymBruker
Skrevet
33 minutes ago, AnonymBruker said:

Herregud. Det neste nå er vel raseteorier.

Anonymkode: aa8fd...c49

Da er man rasist.

r/Maps - Global IQ map

Anonymkode: d3edc...5a0

Skrevet
3 hours ago, Drømmeautomat said:

Hvis du refererer til Den store IQ-testen på NRK så er det riktig at Venstre, og Høyre, velgere hadde høyest IQ. SV-velgerne gjorde det helt midt på treet, marginalt bedre enn AP-velgerne. 

3 hours ago, Drømmeautomat said:

Vet ikke i hvor stor grad en test fra USA kan overføres til norske forhold. "Liberale venstreverdier" tilsvarer vel noe midt mellom Venstre og Høyre i Norge. 

SV ville nok blitt regnet som ekstrem sosialisme/kommunisme i USA.

Worriesome Plenty 2
Skrevet (endret)
Drømmeautomat skrev (4 timer siden):

Hvis det er forbundet med høy intelligens å gi drøssevis av fripass til voldskriminelle psykopater, så kan man vel si det ikke er så mye å trakteetter. Annet enn for de som liker å skryte av hvor smarte de er. Jeg tenker Venstre-velgere scorer lavt på bondevett. En viss fornuft er ofte å foretrekke fremfor Mensa medlemmer som tror de vet best fordi de de mangler bondevett.

Endret av Worriesome Plenty 2
Skrevet (endret)

Det eneste riktige for denne gutten hadde vært 21 års forvaring.

Endret av Japemperor
psykedeliker
Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (20 minutter siden):

Jeg tenker Venstre-velgere scorer lavt på bondevett.

Det er helt riktig, for vi vet hva "bondevett" fører til. Bl.a. en manglende respekt for rettsstatens prinsipper.

Skrevet
Sokk skrev (7 timer siden):

Ja, dessverre måtte noen dø på grusomste vis før gutten blir stoppet.

https://www.nrk.no/stor-oslo/bussbrannen_-siktet-15-aring-begikk-rundt-40-lovbrudd-pa-under-to-ar-1.17483205

Jeg tviler på at alle lovbruddene hans skjedde ved et uhell.

Jeg har også vanskelig for å se for meg at skadene kunne bli så store og forløpet så dramatisk dersom dette hadde vært et uhell.

Et av vitnene har uttalt i media at kun den første døra på bussen var åpen. Jeg er veldig spent på forklaringen på dette, om gjerningsmannen har helt bensin foran dørene eller om de ikke teknisk eller fysisk lot seg åpne av en eller annen grunn. Det er foreløpig ikke mulig å vite hva som er forklaringen, men jeg håper at Vy også blir stilt til ansvar dersom forhold ved deres buss har hindret folk i å komme seg ut fra dette helvetet. 

Det er helt forferdelig at man ikke har klart å stoppe denne ungdommen for lengst. Synes saken bare blir verre og verre. 

Skrevet
Osten skrev (4 timer siden):

Håper inderlig at han nå blir stoppet, men  tviler sterkt.  En stund kanskje, men så er han ute i frihet igjen.

Han kommer til å bli sittende innesperret lenge, - vanskelig å se for seg noe annet utfall. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...