Gå til innhold

Uoppmerkomhets adhd.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ved en tilfeldighet så begynte jeg å lese om denne diagnosen, og det var som alt falt på plass hos meg. Som voksen og har passert 45 år, ser jeg at jeg har hatt denne diagnosen fra jeg var barn. Men dessverre ble det aldri oppdaget hos meg. Jeg tok en selvtest og scoret fullt på den. Må jeg da be legen henvise meg til dps for å bli testet for å få den diagnosen, og hvilken behandling kan en få for den? Jeg har aldri hørt om diagnosen før jeg leste om den og testet meg. Noen her inne som har kjennskap til den?

Anonymkode: fc8b1...4c5

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ved en tilfeldighet så begynte jeg å lese om denne diagnosen, og det var som alt falt på plass hos meg. Som voksen og har passert 45 år, ser jeg at jeg har hatt denne diagnosen fra jeg var barn. Men dessverre ble det aldri oppdaget hos meg. Jeg tok en selvtest og scoret fullt på den. Må jeg da be legen henvise meg til dps for å bli testet for å få den diagnosen, og hvilken behandling kan en få for den? Jeg har aldri hørt om diagnosen før jeg leste om den og testet meg. Noen her inne som har kjennskap til den?

Dette må være det som heter ADD. ADHD uten hyperaktivitet. Hyppigere forekommende hos jenter/kvinner enn hos gutter/menn. Hos begge kjønn er hyperaktivitet avtagende med årene. Hos voksne er hyperaktivitet relativt sjelden.

Endret av nachnoo
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (10 minutter siden):

Dette må være det som heter ADD. ADHD uten hyperaktivitet. Hyppigere forekommende hos jenter/kvinner enn hos gutter/menn. Hos begge kjønn er hyperaktivitet avtagende med årene. Hos voksne er hyperaktivitet relativt sjelden.

Ja jeg er voksen kvinne. Leste om ei som har den diagnosen og da kjente jeg meg litt igjen. Men da jeg googlet diagnosen fikk jeg sjokk. Jeg kjente meg så mye igjen i den diagnosen. Ja ADD heter den visst. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Må jeg da be legen henvise meg til dps for å bli testet for å få den diagnosen, og hvilken behandling kan en få for den?

Ja, du må henvises til en spesialist i psykiatri. Enten på DPS eller privat. Den beste behandlingen du kan få er medisiner som brukes for ADHD/ADD.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Ja, du må henvises til en spesialist i psykiatri. Enten på DPS eller privat. Den beste behandlingen du kan få er medisiner som brukes for ADHD/ADD.

Ja jeg skal prate med fastlegen min om å henvise meg til dps for utredning av denne diagnosen. Leser og det er vanlig at den blir oppdaget når en er godt voksen. Ja det blir interessant vedr medisiner. 

Skrevet

Vær OBS på dette: Av en eller annen merkelig grunn synes det som om landets DPS har blitt enige om at dersom en person er i arbeid, er vedkommende for velfungerende til at de vil bruke tid på utredning. En totalt ufaglig begrunnelse etter min mening.

Skrevet
nachnoo skrev (7 timer siden):

Vær OBS på dette: Av en eller annen merkelig grunn synes det som om landets DPS har blitt enige om at dersom en person er i arbeid, er vedkommende for velfungerende til at de vil bruke tid på utredning. En totalt ufaglig begrunnelse etter min mening.

Jeg er i jobb og såkalt velfungerende. Ble nylig tilbudt utredning for adhd av behandler, men så går jeg allerede til samtaler og har andre diagnoser på papiret. Men hørte av en kollega at hen ikke fikk. Hva kommer det an på? Lurer på om behandler ønsker å bytte ut bp2 diagnose med eventuelt adhd fordi jeg da mister noen rettigheter og de slipper å forholde seg mer til meg. Jeg oppfyller jo mine funksjoner mesteparten av tiden, så da er det vel greit å få meg ut av systemet. Med en adhd diagnose har man vel ikke samme rettigheter som ved andre diagnoser kanskje. 

Skrevet
krøll9 skrev (22 minutter siden):

Jeg er i jobb og såkalt velfungerende. Ble nylig tilbudt utredning for adhd av behandler, men så går jeg allerede til samtaler og har andre diagnoser på papiret. Men hørte av en kollega at hen ikke fikk. Hva kommer det an på? Lurer på om behandler ønsker å bytte ut bp2 diagnose med eventuelt adhd fordi jeg da mister noen rettigheter og de slipper å forholde seg mer til meg. Jeg oppfyller jo mine funksjoner mesteparten av tiden, så da er det vel greit å få meg ut av systemet. Med en adhd diagnose har man vel ikke samme rettigheter som ved andre diagnoser kanskje. 

Jeg tviler på at de har noen form for baktanke med å tilby utredning, utover å finne riktig diagnose og behandling. Jeg tror ikke det er helt uvanlig å ha både adhd og bipolar, jeg har i hvert fall møtt noen med den kombinasjonen. 

Skrevet

Det er en overhyppighet begge veier mellom BP og ADHD. 

Skrevet
Sokk skrev (3 timer siden):

Jeg tviler på at de har noen form for baktanke med å tilby utredning, utover å finne riktig diagnose og behandling. Jeg tror ikke det er helt uvanlig å ha både adhd og bipolar, jeg har i hvert fall møtt noen med den kombinasjonen. 

Det ante jeg ikke. 

nachnoo skrev (2 timer siden):

Det er en overhyppighet begge veier mellom BP og ADHD. 

Mener du kombinasjonen eller at man forveksler diagnosene? 🤔

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...