Gå til innhold

Dere som er i mot at politiet skal være bevæpnet, hva skulle politimannen gjort i dette tilfellet uten skytevåpen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er USA. Ikke relevant for norske forhold.

Politiet bør være bevæpnet der det er nødvendig, dvs hvor de er på jakt etter spesifikke kriminelle som de vet er bevæpnet. Ikke ellers, det øker bare sjansen for at det eskalerer og blir mer vold og flere liv mistet.

Anonymkode: 9fea6...f88

AnonymBruker
Skrevet
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Dette er USA. Ikke relevant for norske forhold.

Politiet bør være bevæpnet der det er nødvendig, dvs hvor de er på jakt etter spesifikke kriminelle som de vet er bevæpnet. Ikke ellers, det øker bare sjansen for at det eskalerer og blir mer vold og flere liv mistet.

Du tror ikke kriminelle i Oslo har skytevåpen?

Anonymkode: 1e7cc...39e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tror ikke kriminelle i Oslo har skytevåpen?

Siter meg hvor jeg har skrevet det? Etter det så kan du lese innlegget mitt en gang til ang når jeg mener politiet bør ha skytevåpen.

Drømmeautomat
Skrevet

Som det sies, det er meningsløst å bruke et eksempel fra USA. Jeg har ikke hørt noen argumentere for at politiet i USA ikke skal bære våpen. En amerikansk politimann har 7-10 ganger høyere sjanse for å bli drept i tjenesten sammenlignet med en norsk.

Siden du la ut et eksempel kan jo jeg legge ut et der politiet er alt for trigger happy og eskalerer vanvittig med tragiske konsekvenser:

Det skal sies at i motsetning til i Norge kan faktisk en politimann bli dømt for å utøve vold i tjenesten i USA. Politimannen som skjøt er tiltalt for drap. Blir han dømt får han minst 35 år i fengsel, sannsynligvis mer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

det øker bare sjansen for at det eskalerer og blir mer vold og flere liv mistet.

Merkelig jeg har møtt mange politifolk med våpen, og det har aldri "eskalert".... 

Dette kosingen med disse kriminelle for å prøve å ikke provosere dem, er så patetisk, samme med nordmenn som demonstrerer mot anti islam demonstrasjoner, fordi muslimer blir så sure og rabiate og voldelige, så da er det så synd på dem som får sin religion kritisert offentlig, så de må vi beskytte 

Nei, les koranen, les hva disse gjengene holder på med. Still krav, folk må oppføre seg som folk, ellers må de dessverre godta en viss risiko. Sånn er livet.

Anonymkode: e8597...3a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Merkelig jeg har møtt mange politifolk med våpen, og det har aldri "eskalert".... 

Dette kosingen med disse kriminelle for å prøve å ikke provosere dem, er så patetisk, samme med nordmenn som demonstrerer mot anti islam demonstrasjoner, fordi muslimer blir så sure og rabiate og voldelige, så da er det så synd på dem som får sin religion kritisert offentlig, så de må vi beskytte 

Nei, les koranen, les hva disse gjengene holder på med. Still krav, folk må oppføre seg som folk, ellers må de dessverre godta en viss risiko. Sånn er livet.

Hva har denne tråden med muslimer å gjøre? 

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (9 minutter siden):

Siden du la ut et eksempel kan jo jeg legge ut et der politiet er alt for trigger happy og eskalerer vanvittig med tragiske konsekvenser:

En kan jo la vær å gjøre en bevegelse som indikerer at du skal kaste kokende vann på folk også, synes det blir for lett å  legge all skyld på politmannen her.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva har denne tråden med muslimer å gjøre? 

Vel, hvis du fjerner forbudet mot å la SSB og slikt forske på religiøse grupper og kriminalitet, så kanskje du finner svaret. Men inntil da må du tenke selv. F.eks korrelerer landbakgrunn, med kriminalitet (også se på religionen i tilhørende land), evt les nettavisen som prøver å bistå med tankekraft:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/na-ma-vi-snart-vage-a-si-hvem-de-kriminelle-er/o/5-95-1293438

Isolerer man tallene og ser på kulturell og religiøs bakgrunn (altså muslimske land) så er 86 prosent av de såkalt «særdeles aktive kriminelle», fra muslimske land i Nord-Afrika, Midtøsten, Afghanistan og Pakistan.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg leste en god del i Koranen for 30 år siden.  Hva skulle jeg se der?

Drømmeautomat
Skrevet

Det er klart flere beskrivelser av vold, generelle grusomheter, incest og oppfordring til folkemord av Gud i bibelen vs. i koranen.

AnonymBruker
Skrevet
Frigg skrev (35 minutter siden):

Jeg leste en god del i Koranen for 30 år siden.  Hva skulle jeg se der?

Spør AI (bare ikke en woke AI) så vil den fortelle deg hva koranen sier om f.eks sånne som deg. (dersom du ikke er muslim da) :P 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutes ago, Drømmeautomat said:

Det er klart flere beskrivelser av vold, generelle grusomheter, incest og oppfordring til folkemord av Gud i bibelen vs. i koranen.

I gamle testamentet da?

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I gamle testamentet da?

Ikke bare. Det er f.eks. dommedagsskildringer i DT, og Jesus snakker flere steder om fordømmelse og evig pine for det ugudelige. I tillegg har du hele den sadomasochistiske ideologien rundt nødvendig offer og pine når Jesus korsfestes. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Drømmeautomat said:

Ikke bare. Det er f.eks. dommedagsskildringer i DT, og Jesus snakker flere steder om fordømmelse og evig pine for det ugudelige. I tillegg har du hele den sadomasochistiske ideologien rundt nødvendig offer og pine når Jesus korsfestes. 

La oss slutte med å late som om alle religioner er like farlige i dag. Det er de ikke. Kristen teologi har for lengst tatt steget bort fra bokstavtro tolkning – etter århundrer med reformasjon, opplysning og intern kritikk. Prester snakker i dag om nestekjærlighet, symbolikk og personlig tro. Bibelen leses som litteratur, ikke som en håndbok i straff og hevn.

Samtidig ser vi at tolkningen av Koranen i altfor mange muslimske miljøer fortsatt skjer på en måte som rettferdiggjør vold, kvinneundertrykking og dødsstraff for «blasfemi». Det finnes ingen bredt anerkjent islamsk reformasjon – og de som prøver, blir gjerne truet til taushet.

Og ja, selvfølgelig finnes det kristne fundamentalister. Men i antall og innflytelse er de nå skygger av det de en gang var – mens islamske fundamentalister fortsatt brenner flagg, skjærer struper og kontrollerer hele samfunn.

Så la oss være ærlige: Det er én religion i dag som i størst grad gir ideologisk ammunisjon til ekstremisme. Og det er ikke kristendommen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...