Gå til innhold

Vi må tørre å si det høyt: Å få barn er en innsats for landet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du tatt en for landet? 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/fodselstallene-stuper-norges-befolkning-forsvinner-sakte/o/5-95-2522722

Fødselstallene stuper – og vi reagerer som om det bare var en litt dårlig nyhet.

2024 ble det født cirka 54.000 barn i Norge. Langt unna de 2,1 barna per kvinne som trengs for å holde befolkningen stabil. Vi ligger på 1,44.

Forslag til hva vi kan gjøre for å øke fødselstallene:

• Ekstra ferieuke for småbarnsforeldre
  • Fem ekstra fridager for å dekke planleggingsdager
  • 80 prosent stilling med full lønn en periode
  • Lavere inntektsskatt per barn
  • Fleksibel arbeidstid
  • Barnehageplass garantert fra ettårsalderen og full frihet i permisjonen
  • Flere «sykt barn-dager»

Vi må tørre å si det høyt: Å få barn er en innsats for landet.

Anonymkode: b85d1...bf1

Skrevet

Nå er mange i utdannelse til langt opp i 20 årene, så skal man ha historisk dyr bolig i ett marked som er preget av mangel. Så skal man finne mr right, som det er stadig høyere krav til. Nei denne trenden snur ikke før muslimene blir fler enn de etnisk norske.

Anonymkode: b4d9c...011

Skrevet

Ja dere må bare formere dere folkens. 

Anonymkode: c4e62...8df

Skrevet

Dette er å sparke inn åpne dører. Erna maste på om å få flere barn i sin nyttårstale i 2019. 

Alt koster mer og mer og mer. Helsetilbudet er skralt, men jada, unger skal vi presse ut - som en innsats for landet. Ikke tale om.

Anonymkode: 9be7d...851

Skrevet

Du tør jo ikke å si det høyt, du som gjemmer deg bak anonym kode 🙄

Anonymkode: 89ec5...fee

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi må tørre å si det høyt: Å få barn er en innsats for landet.

Som om ikke det var sagt høyt offentlig 300 ganger allerede de siste to årene. Vi må tørre å si det høyt: Norge flyter over av denne typen ytringer som tror de er (eller pretenderer å være?) kontroversielle, men som bare gjentar etablert konsensus i mainstreamdiskursen.

Også litt komisk at vi bekymrer oss så hardt for dette samtidig som vi frykter at alle skal bli arbeidsledige pga. AI og robotisering. 

Skrevet
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Du tør jo ikke å si det høyt, du som gjemmer deg bak anonym kode 🙄

Og du da, fru anonym?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og du da, fru anonym?

Jeg har ikke noe å bevise. Ikke meg som sa at vi må tørre å si noe høyt. 

Skrevet
48 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke noe å bevise. Ikke meg som sa at vi må tørre å si noe høyt. 

Det var det fastlegen i artikkelen som sa.

Skrevet

Jeg tror det ville vært bedre om han ikke sa det høyt. Folk blir bare provosert av å bli bedt om å få barn for fedrelandets skyld.

Han har et budskap om masse nye velferdsgoder for barnefamilier. Noe av det er kanskje bra også. Jeg er redd rullegardina vil få ned før folk leser så langt.

Drømmeautomat skrev (10 timer siden):

Også litt komisk at vi bekymrer oss så hardt for dette samtidig som vi frykter at alle skal bli arbeidsledige pga. AI og robotisering

Det er jeg enig i. Det har vært 150 år med industriell revolusjon uten at det har gjort alle arbeidsledige. Det kan være annerledes denne gangen, men jeg ville ikke gamblet på det.

Skrevet

Så mye man skal «tørre å si høyt». Og nei, småbarnsforeldre trenger ikke mer fordeler enn de har. Selv om en del mødre tror de er superhelter for å født en unge eller to. 

Anonymkode: 313d0...f53

Skrevet
Grendel skrev (6 timer siden):

Det har vært 150 år med industriell revolusjon uten at det har gjort alle arbeidsledige.

Det er fordi "arbeidet" består i flytte rundt på realverdier som allerede er skapt, ikke å skape flere realverdier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...