Gå til innhold

Prøve meg uten medisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner på at verden ikke er virkelig.  Jeg vet ikke hvem jeg er uten medisiner.  Medisinene går jo inn i hjernen og endrer på selve essensen av den jeg er. 

Hvis jeg ser rasjonelt på det så mener de jo at det er personlighetsforrstyrrelse som et hoveddiagnosen min.  Den kan ikke medisineres. 

Om jeg ikke sover en periode er det jo ikke krise.  Jeg skal jo ikke på jobb. 

Det føles feil å bruke medisiner som endrer meg når jeg fremdeles går inn og ut av depresjoner. Da kan jeg jo heller være den virkelige meg som møter dette enn en kunstig medisinert versjon av meg. 

Skrevet
Fru2020 skrev (7 minutter siden):

Jeg kjenner på at verden ikke er virkelig.  Jeg vet ikke hvem jeg er uten medisiner.  Medisinene går jo inn i hjernen og endrer på selve essensen av den jeg er. 

Hvis jeg ser rasjonelt på det så mener de jo at det er personlighetsforrstyrrelse som et hoveddiagnosen min.  Den kan ikke medisineres. 

Om jeg ikke sover en periode er det jo ikke krise.  Jeg skal jo ikke på jobb. 

Det føles feil å bruke medisiner som endrer meg når jeg fremdeles går inn og ut av depresjoner. Da kan jeg jo heller være den virkelige meg som møter dette enn en kunstig medisinert versjon av meg. 

Diskutere dette med legen/psykiateren din. Går du til dps?

Anonymkode: bd2e3...209

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Diskutere dette med legen/psykiateren din. Går du til dps?

Jeg går til dps ja, men behandleren min er prest så han kan egentlig ikke si så mye om medisiner. 

Skrevet
Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Jeg går til dps ja, men behandleren min er prest så han kan egentlig ikke si så mye om medisiner. 

Kjære vene....prest🤭han kan referere/diskutere saken din med overlege på huset. Be han gjøre det?

Skrevet

Dette må du selvfølgelig ta med en lege. Men jeg synes det er verdt å spørre seg de spørsmålene du gjør nå. Bidrar medisinene med noe positivt eller bidrar de med noe negativt? Eller begge deler? Har du det best med eller uten medisiner? Den eneste måten å finne ut av det på er jo å slutte (nedtrapping i samråd med lege). For min del så var det å slutte på medisiner det som gjorde at jeg kunne bli fungerende igjen og få tilgang til det jeg trengte å jobbe med i terapi for å bli bedre. 
Om det er sånn for deg vet du jo ikke før du har prøvd. 
Har du erfaring med å være uten medisiner før? Hvordan gikk det? 

Anonymkode: ab2d9...c2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kjære vene....prest🤭han kan referere/diskutere saken din med overlege på huset. Be han gjøre det?

Det kan han.  Han diskuterer meg jevnlig med teamet.  Men de mener jeg er riktig medisinert.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette må du selvfølgelig ta med en lege. Men jeg synes det er verdt å spørre seg de spørsmålene du gjør nå. Bidrar medisinene med noe positivt eller bidrar de med noe negativt? Eller begge deler? Har du det best med eller uten medisiner? Den eneste måten å finne ut av det på er jo å slutte (nedtrapping i samråd med lege). For min del så var det å slutte på medisiner det som gjorde at jeg kunne bli fungerende igjen og få tilgang til det jeg trengte å jobbe med i terapi for å bli bedre. 
Om det er sånn for deg vet du jo ikke før du har prøvd. 
Har du erfaring med å være uten medisiner før? Hvordan gikk det? 

Jeg har prøvd litt forskjellig kombinasjoner. Det har ikke lyktes å slutte på sovemedisiner. Men kanskje jeg gav det for kort tid. Eller kanskje det er bedre å sove for lite enn for mye.

Jeg prøvde meg uten antidepressive. Det gikk greit en periode så ble jeg dårlig igjen, men det trenger ikke være en sammenheng.

Jeg prøvde meg også uten lamictal. Da ble jeg dårlig ganske fort. Men det kan jo også være tilfeldig.

Jeg tenker litt at jeg svinger så mye uansett at det kanskje er bedre for meg å svinge uten medisiner enn med.

Skrevet

Ja, når du allikevel har så mye svingninger på medisiner så bør jo verdien av medisiner vurderes. Det er et vanskelig valg å ta for det er jo skummelt å evt bli veldig mye dårligere hvis du slutter. 

Skrevet (endret)

Så du har sluttet på to ulike medisiner og ble dårlig ganske fort begge gangene. Bør ikke det si deg at medisinene faktisk har en funksjon?

Endret av Vhanja
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du lurer på. Jeg har kommet frem til at jeg må stå på medisiner fordi jeg blir så dårlig når jeg autoseponerer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, når du allikevel har så mye svingninger på medisiner så bør jo verdien av medisiner vurderes. Det er et vanskelig valg å ta for det er jo skummelt å evt bli veldig mye dårligere hvis du slutter. 

Jeg synes det er vanskelig ja. Tenker legenes holdning er å stå på dem i tilfellet der virker så det blir jo opp til meg. 

Vhanja skrev (1 time siden):

Så du har sluttet på to ulike medisiner og ble dårlig ganske fort begge gangene. Bør ikke det si deg at medisinene faktisk har en funksjon?

Ja, men jeg har blitt akkurat like dårlig med medisinene. Det får meg til å tenke at svingningene kommer uavhengig av medisinene.

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du lurer på. Jeg har kommet frem til at jeg må stå på medisiner fordi jeg blir så dårlig når jeg autoseponerer. 

Jeg har også kommet frem til den avgjørelsen mange ganger,  men kjenner for å tenke gjennom det på nytt. 

Skrevet
Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg synes det er vanskelig ja. Tenker legenes holdning er å stå på dem i tilfellet der virker så det blir jo opp til meg. 

Ja, men jeg har blitt akkurat like dårlig med medisinene. Det får meg til å tenke at svingningene kommer uavhengig av medisinene.

Jeg har også kommet frem til den avgjørelsen mange ganger,  men kjenner for å tenke gjennom det på nytt. 

Jeg er litt på samme sted som deg, jeg er deprimert tross medisiner, men jeg er redd for å bli alvorlig deprimert igjen.

Skrevet

Jeg er også litt på samme sted. Jeg er ustabil som et helvete, tross medisiner. 

Anonymkode: f791f...749

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er også litt på samme sted. Jeg er ustabil som et helvete, tross medisiner. 

Anonymkode: f791f...749

Har du prøvd å trappe ned medisinene?

Skrevet
Fru2020 skrev (13 timer siden):

Hvilke medisiner er det du går på som har denne effekten?

Jeg vet at du går på Lamictal, og jeg har selv erfart at den overhodet ikke har den effekten du beskriver. Det er mange som går på den mot epilepsi, og jeg tror ikke veldig mange av dem opplever at den endrer på selve essensen av den de er.

Hvis du går på sløvende medisiner som kan bidra til at du sover så mye, så ville jeg absolutt diskutert med behandler (som må sette deg i kontakt med lege) om å slutte på akkurat disse medisinene.

Jeg ble forresten deprimert rett etter jeg sluttet på Lamictal, men jeg gjetter på at dette var en reaksjon på selve det at jeg sluttet på den og ikke nødvendigvis et tegn på at jeg MÅ gå på Lamictal for å unngå depresjon. (Nå går jeg på litium i stedet fordi jeg har fått en diagnose som tilsier at jeg bør bruke medisiner for å forebygge depresjon).

Hvilke(n) diagnose(r) tror du at du har innerst inne? Hvis du tror du kun har pf, så gir det mening å trappe ned medisiner etterhvert. Men hvis du fortsatt får hyppige depresjoner, er det kanskje litt selvdestruktivt å slutte på medisiner som forebygger depresjoner før du har kommet lenger i behandlingen?

Hvis du innerst inne tror at du faktisk har en bipolardiagnose i tillegg, så bør du beholde Lamictal (evt bytte til noe annet hvis du har mange bivirkninger).

Det kan jo hende at den du er uten medisiner er en utgave av deg som er helt lik, bare oftere og dypere deprimert og oftere innlagt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke diagnoser og medisiner er det snakk om egentlig? unnatt din PF..

Anonymkode: a3a04...b90

Drømmeautomat
Skrevet
Fru2020 skrev (17 timer siden):

Da er han vel ikke behandleren din, men presten din?

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Høres ut som en dårlig idé. Er det så ille å gå på medisin da? Driver ikke du å nyetablerer deg også? Da er det i hvertfall ikke rett tid å slutte!

🙂🤓

Skrevet
Sokk skrev (9 timer siden):

Hvilke medisiner er det du går på som har denne effekten?

Jeg vet at du går på Lamictal, og jeg har selv erfart at den overhodet ikke har den effekten du beskriver. Det er mange som går på den mot epilepsi, og jeg tror ikke veldig mange av dem opplever at den endrer på selve essensen av den de er.

Hvis du går på sløvende medisiner som kan bidra til at du sover så mye, så ville jeg absolutt diskutert med behandler (som må sette deg i kontakt med lege) om å slutte på akkurat disse medisinene.

Jeg ble forresten deprimert rett etter jeg sluttet på Lamictal, men jeg gjetter på at dette var en reaksjon på selve det at jeg sluttet på den og ikke nødvendigvis et tegn på at jeg MÅ gå på Lamictal for å unngå depresjon. (Nå går jeg på litium i stedet fordi jeg har fått en diagnose som tilsier at jeg bør bruke medisiner for å forebygge depresjon).

Hvilke(n) diagnose(r) tror du at du har innerst inne? Hvis du tror du kun har pf, så gir det mening å trappe ned medisiner etterhvert. Men hvis du fortsatt får hyppige depresjoner, er det kanskje litt selvdestruktivt å slutte på medisiner som forebygger depresjoner før du har kommet lenger i behandlingen?

Hvis du innerst inne tror at du faktisk har en bipolardiagnose i tillegg, så bør du beholde Lamictal (evt bytte til noe annet hvis du har mange bivirkninger).

Det kan jo hende at den du er uten medisiner er en utgave av deg som er helt lik, bare oftere og dypere deprimert og oftere innlagt. 

Jeg føler det er helt kombinasjonen, også lamictal. Går på fontex, alimemazin, truxal og imovane i tillegg.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro om diagnose.  Jeg har aldri følt meg helt komfortabel med pf diagnosen da noen av diagnosekriteriene er ting jeg er veldig god på. Så er det nå de siste par årene jeg har tenkt bipolar. Jeg kjenner meg mer igjen i den diagnosen da slike svingninger har fulgt meg siden andre klasse i vgs. 

Jeg tenker og at medisinene kan være en årsak til utmattelsen min 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvilke diagnoser og medisiner er det snakk om egentlig? unnatt din PF..

Anonymkode: a3a04...b90

Medisiner se over.

Diagnoser: Blandet petsonlighetsforrstyrrelse, kptsd, tilbakevendende depresjon (evt bipolar) og overspisingslidelse 

Drømmeautomat skrev (5 timer siden):

Da er han vel ikke behandleren din, men presten din?

Neida.  Han er ansatt både som terapeut og prest.  Han har jobbet som behandler i mange år.  Men han slutter nå til høsten for å jobbe som prest igjen. 

Worriesome Plenty 2 skrev (5 timer siden):

Høres ut som en dårlig idé. Er det så ille å gå på medisin da? Driver ikke du å nyetablerer deg også? Da er det i hvertfall ikke rett tid å slutte!

🙂🤓

Du har et poeng u det at det kanskje ikke er rette tidspunkt nå som jeg er i nyetableringsfasen. Samtidig har jeg allerede hatt en dyp depresjon etter at vi flyttet sammen så der blir jo ikke noe nytt.

Skrevet
Fru2020 skrev (4 minutter siden):

Jeg føler det er helt kombinasjonen, også lamictal. Går på fontex, alimemazin, truxal og imovane i tillegg.

Det er veldig mange medisiner. Jeg forstår godt om du ønsker å redusere.

Du sover unormalt mye, men går på 3 medisiner som fremmer søvn? Det høres jo rett og slett litt rart ut. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...