Gå til innhold

10 år og mensen

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet mor

Hei Dr.Moen!

MIn datter på 10 år fikk mensen for første gang tidligere i år. Hun hadde i starten regelmessig syklus, men nå går det gjerne 5 uker mellom hver gang. Jeg synes å ha hørt at det kan være noe uregelmessig i starten, spesielt når man er så ung som hun er, stemmer ikke dette?

Det triste er at hun nå etterhvert har begynt å få menstruasjonssmerter, og dette har hun nesten gjennom hele mensperioden som pleier å være på 7-8 dager. Hun sier at hun blør lite de første dagene, men så blør hun mer og mer til det igjen avtar de siste mensdagene. Det er når hun begynner å blø mye at smertene kommer.

Det jeg derfor lurer på, er om det er noe som kan hjelpe mot disse sterke menstruasjonssmertene hun har?

Vil hun alltid ha mensen nå framover, eller kan det komme opphold siden hun er så ung?

Når kan hun evn.t. begynne med OB? Kan denne ødelegge homfruhinnen hennes om hun velger å bruke denne med tiden?

Takker på forhånd!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49398-10-%C3%A5r-og-mensen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du kan kjøpe tabletter av typen NSAID på apoteket uten resept, de hjelper vanligvis godt mot smerter. Det kan lett komme stopp i mensen hos unge jente, f.eks. ved psykiske påkjenninger som flytting , trening osv. Hvis NSAID ikke hjelper, synes jeg dere skal snakke med en lege. P-piller hjelper godt, men jeg synes hun er for ung til det. Det er ikke noen alder for når man kan begynne med tampong, men en del klarer ikke å bruke det før de har hatt samleie. Tampax er å foretrekke fordi den har innføringshylse og lettere kan gli på plass. Bruk av tampong vil tøye på jomfruhinnen, men de stopper nok forsøk før den brister helt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49398-10-%C3%A5r-og-mensen/#findComment-193173
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...