Gå til innhold

Hva er poenget med fengsler i høy standard?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror du alle kriminelle ungdommer har så store personlighetsforstyrrelser at de omfattes av psykopati-begrepet (som ikke er noen offisiell diagnose)?

Bygningens størrelse har nok sammenheng med at ungdommene tilbringer store deler av døgnet i den, tror du ikke det? Den består ikke bare av sove- og spiseplasser. 

Samfunnet har mye å vinne på at noen av disse tilfellene avbryter den kriminelle karrieren og blir lovlydige borgere. Det oppnås sannsynligvis ikke gjennom å gi dem verst mulige soningsforhold. 

AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (14 timer siden):

Tror du alle kriminelle ungdommer har så store personlighetsforstyrrelser at de omfattes av psykopati-begrepet (som ikke er noen offisiell diagnose)?

Bygningens størrelse har nok sammenheng med at ungdommene tilbringer store deler av døgnet i den, tror du ikke det? Den består ikke bare av sove- og spiseplasser. 

Samfunnet har mye å vinne på at noen av disse tilfellene avbryter den kriminelle karrieren og blir lovlydige borgere. Det oppnås sannsynligvis ikke gjennom å gi dem verst mulige soningsforhold. 

Det jeg reagerer mest på er. Kun 11 plasser, jeg antar det blir dyrt å drive. Mange som må passe på og behandle få. 11 plasser er en dråpe i havet. Og ja havner du i fengsel når du er under 18 så skal du være rimelig hardbarket kriminell. De får mange sjanser før de går til det skrittet. Se bare han som tente på bussen.

Anonymkode: e0392...718

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det jeg reagerer mest på er. Kun 11 plasser, jeg antar det blir dyrt å drive. Mange som må passe på og behandle få. 11 plasser er en dråpe i havet.

Det er uansett mer enn en dobling av de 4 plassene de hadde fra før.

Det står i artikkelen at de fleste er der i en varetektsperiode. Uansett er kriminelle mindreårige svært dyre for samfunnet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2025 den 19.51):

... at de trenger hjelp, ikke straff??? 

Hva tenker du er straffen med å sitte i et fengsel?

Skrevet
45 minutes ago, Eva Sofie said:

Hva tenker du er straffen med å sitte i et fengsel?

Frihetsberøvelse? Men det trenger ikke være overdreven luksus.

Anonymkode: 2904a...527

Skrevet

Her er en annen sak hvor de bruker 56 000,- kroner per døgn for å passe på én ungdom. 60 millioner er brukt på å passe 3 ungdommer i et år. 

Ja, riktig: 60 millioner i året på tre ungdommer.

https://www.nrk.no/stor-oslo/tre-barn-sto-alene-for-budsjettsprekk-pa-60-millioner-i-oslo-1.17515187

Kanske vi skulle ansatt Musk tross alt? 

"Vi kutter 80%. Dere får 4 millioner i året per ungdom. Gjør det beste av det."

Jeg synes ikke dette skal løses ved å sende regningen til staten. Det er bare å skjule problemet.

Skrevet
Grendel skrev (36 minutter siden):

Her er en annen sak hvor de bruker 56 000,- kroner per døgn for å passe på én ungdom. 60 millioner er brukt på å passe 3 ungdommer i et år. 

Ja, riktig: 60 millioner i året på tre ungdommer.

https://www.nrk.no/stor-oslo/tre-barn-sto-alene-for-budsjettsprekk-pa-60-millioner-i-oslo-1.17515187

Kanske vi skulle ansatt Musk tross alt? 

"Vi kutter 80%. Dere får 4 millioner i året per ungdom. Gjør det beste av det."

Jeg synes ikke dette skal løses ved å sende regningen til staten. Det er bare å skjule problemet.

Jeg synes en døgnpris på 56 000 er ekstremt, og særlig hvis det er snakk om mer enn noen få døgn (det vil jo kunne være svært kostbart å haste-etablere en mini-institusjon med høygradig sikkerhet). Men at det er realistisk å få det til med 4 millioner årlig per ungdom, har jeg ingen tro på. Dette er snakk om ungdommer som er så ute av kontroll at det trengs mange årsverk for å holde de under kontroll hele døgnet. Og i tillegg kommer kostnadene knyttet til å skaffe egnede lokaler etc. 

Skrevet
40 minutes ago, frosken said:

Dette er snakk om ungdommer som er så ute av kontroll at det trengs mange årsverk for å holde de under kontroll hele døgnet. 

En bootcamp med et strengt militært regime langt ute i ødemarken hadde nok gjort underverker.

Anonymkode: 2904a...527

Skrevet
frosken skrev (30 minutter siden):

Jeg synes en døgnpris på 56 000 er ekstremt, og særlig hvis det er snakk om mer enn noen få døgn (det vil jo kunne være svært kostbart å haste-etablere en mini-institusjon med høygradig sikkerhet). Men at det er realistisk å få det til med 4 millioner årlig per ungdom, har jeg ingen tro på. Dette er snakk om ungdommer som er så ute av kontroll at det trengs mange årsverk for å holde de under kontroll hele døgnet. Og i tillegg kommer kostnadene knyttet til å skaffe egnede lokaler etc. 

Det er ikke snakk om noe få døgn. Det er 56 000 hver dag gjennom hele året for å passe én ungdom. Det blir nærmere en milliard på ti år. For 3 ungdommer.

Jeg har ikke fantasi til å skjønne hvordan det er mulig å bruke så mye.

Skrevet
Grendel skrev (35 minutter siden):

Det er ikke snakk om noe få døgn. Det er 56 000 hver dag gjennom hele året for å passe én ungdom. Det blir nærmere en milliard på ti år. For 3 ungdommer.

Jeg har ikke fantasi til å skjønne hvordan det er mulig å bruke så mye.

Antar det er fordi de er 2-3 ansatte på hver ungdom hele døgnet. Kutt vil vil raskt føre til flere ufaglærte og mindre sikkerhet for ansatte. Tror jeg, men jeg vet ikke.

Anonymkode: a9a13...5e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Antar det er fordi de er 2-3 ansatte på hver ungdom hele døgnet. Kutt vil vil raskt føre til flere ufaglærte og mindre sikkerhet for ansatte. Tror jeg, men jeg vet ikke.

Regnestykket kan kanskje se slik ut:

Et år har 365x24=8760 timer. Ett årsverk ca 1700 timer, dvs. at det går med i overkant av 5 årsverk pr person som skal være på jobb til enhver tid. Jeg vil anta at det her er snakk om f.eks. 4:1 bemanning, så dermed  skal f.eks. ca 20 årsverk dekkes + at ordningen skal administreres + at det skal skaffes egnede lokaler som skal driftes på alle måter. 

De mest utagerende koster svært mye å ivareta. Med alle forbehold om regnefeil i farten;-)

Skrevet

For å unngå ytterligere utgifter burde de ikke kunne få statsborgerskap, og bli utvist etter soning. (De som ikke har dette fra før).

Skrevet
frosken skrev (2 timer siden):

Regnestykket kan kanskje se slik ut:

Et år har 365x24=8760 timer. Ett årsverk ca 1700 timer, dvs. at det går med i overkant av 5 årsverk pr person som skal være på jobb til enhver tid. Jeg vil anta at det her er snakk om f.eks. 4:1 bemanning, så dermed  skal f.eks. ca 20 årsverk dekkes + at ordningen skal administreres + at det skal skaffes egnede lokaler som skal driftes på alle måter. 

De mest utagerende koster svært mye å ivareta. Med alle forbehold om regnefeil i farten;-)

Jeg skjønner ikke hvorfor dere mener det er mye? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å unngå ytterligere utgifter burde de ikke kunne få statsborgerskap, og bli utvist etter soning. (De som ikke har dette fra før).

De vi snakker om her er barn, og de fleste har nok norsk statsborgerskap. Norge kan ikke kvitte seg med egne statsborgere selv om de påfører samfunnet kostnader, vi må ta hånd om våre egne statsborgere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor dere mener det er mye? 

Hvis du ser regnestykket til @frosken så snakker vi om 20 heltidsansatte for 1 ungdom. Enda verre: 60 heltidsansatte for å passe på 3 ungdommer.

Så kan vi diskutere hva som er realistisk. I USA koster en føderal fengselplass ca 500 000 i året. De har også krav på mat, husly og helsestell. Vi må tilby noe bedre enn det. Hva med 10 ganger så mye? Er et umulig å tilby noe brukbart som koster 10x så mye som en amerikansk fengselsplass? Hvordan endte vi opp med å ha så høye krav at vi må ha 20 stillinger til å passe på en person? Dette er tross alt ungdom som selv har valgt å rane andre og bruke vold og som har sabotert all hjelp i lang tid.

Jeg ser at AP skylder på redusert eiendomsskatt...Jeg tenker nei. Man skal ikke få lov til å bruke penger på den måten og sende regningen til folk flest. Ikke til staten heller. Her må de kutte utgiftene. 

Skrevet
Grendel skrev (25 minutter siden):

Hvis du ser regnestykket til @frosken så snakker vi om 20 heltidsansatte for 1 ungdom. Enda verre: 60 heltidsansatte for å passe på 3 ungdommer.

Så kan vi diskutere hva som er realistisk. I USA koster en føderal fengselplass ca 500 000 i året. De har også krav på mat, husly og helsestell. Vi må tilby noe bedre enn det. Hva med 10 ganger så mye? Er et umulig å tilby noe brukbart som koster 10x så mye som en amerikansk fengselsplass? Hvordan endte vi opp med å ha så høye krav at vi må ha 20 stillinger til å passe på en person? Dette er tross alt ungdom som selv har valgt å rane andre og bruke vold og som har sabotert all hjelp i lang tid.

Jeg ser at AP skylder på redusert eiendomsskatt...Jeg tenker nei. Man skal ikke få lov til å bruke penger på den måten og sende regningen til folk flest. Ikke til staten heller. Her må de kutte utgiftene. 

En av grunnene er vel at vi her snakker om ungdom under kriminell lavalder? Og at det er svært begrensede muligheter til bruk av tvangsmidler når det gjelder de yngste. Man kan ikke bare låse de inne i timevis. 

En helt annen ting er at jeg mener vi må innse at det dessverre er en del sånne ungdommer som krever høysikkerhetsomsorg, og at vi bør rigge ordentlige løsninger for dette. En av grunnene til at det blir så steindyrt, er jo at så lenge man holder på med enetiltak og lignende, så har man ingen stordriftsfordeler når det gjelder personalressurser. Jeg vil anta at terskelen er lav for å ha begrenset bemanning for eksempel på natt etter drapet på en miljøarbeider for noen år siden. 

Skrevet
frosken skrev (13 minutter siden):

Man kan ikke bare låse de inne i timevis. 

må man så må man...

du virker snakke om en fantasiverden hvor en har uendelig med penger, og ja da er jeg enig, da bør alle behandles bra :) 

men vi må prøve å lande dette landet snart, og tøffe valg må tas skal dette gå.

Vi går allerede med dundrende underskudd, før eldrebølgen, og kultur bølgen som vil lede til mange flere av disse ungdommene.

Jeg håper virkelig dere har en plan... dere som pusher denne politikken... men jeg er i tvil 

Anonymkode: 7723a...776

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

må man så må man...

du virker snakke om en fantasiverden hvor en har uendelig med penger, og ja da er jeg enig, da bør alle behandles bra :) 

men vi må prøve å lande dette landet snart, og tøffe valg må tas skal dette gå.

Vi går allerede med dundrende underskudd, før eldrebølgen, og kultur bølgen som vil lede til mange flere av disse ungdommene.

Jeg håper virkelig dere har en plan... dere som pusher denne politikken... men jeg er i tvil 

Anonymkode: 7723a...776

I følge norsk lov, så er det slike begrensninger som jeg nevner. Man kan selvfølgelig argumentere for lovendringer om man ønsker det. 

Skrevet
Grendel skrev (1 time siden):

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dere mener det er mye. Det er vel det det koster å ha 3-4 stykker på en ungdom. Fagkompetanse koster. En annen debatt er hvorvidt dette er GUNSTIGE tiltak for ungdommene, det er noe annet. Prisen per døgn er faktisk ikke så all verdens, med mindre man vil hyre inn all mulig ufaglærte. Det er et hav av private aktører som tjener rått på dette, garantert. Men prisen for kompetanse synes jeg altså ikke er så ille. Så sant det brukes på kompetanse da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...