Gjest Raten Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 Heisann...ble bedt om å holde et lite foredrag om tvekjønnethet i naturfagen på skolen...fikk beskjed om å finne stoff selv, men finner ikke en dritt... Kan noen gi meg svar på følgende spørsmål: - Er tvekjønnethet utbredt? - Hvordan forekommer det? - Hva kommer tvekjønnethet fra? Grunner? - Hvordan merker en person at den er tvekjønnet? Noen spesielle ytre eller indre faktorer som vil vise seg? Vises dette fenomenet på kroppen? Ser personen ut som både kvinne og mann?? Inntreffer kroppslige forandringer i feks. en spesiell alder? - Kan en tvekjønnet person fungere seksuelt? Dvs. ha evnen til forplantning? Eller kunne bli stimulert seksuelt. Feks ha evnen til å få orgasme? Osv. All fakta er interessant og til hjelp. Håper på noe som kan gi meg ettellerannet svar, slik at jeg slipper å drite meg ut foran hele klassen fordi jeg ikke fant noe ang. emnet;) Ha en bra dag allesammen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49422-skolehjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafia Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 Hei! Hvilken klasse går du i? Jeg mener, sånn at man vet hvor man skal legge lista... Og hvordan definerer du tvekjønnethet? Jeg vil anbefale deg å finne en bok om genetikk, og se om du finner noe som kromosomabnormaliteter. Hvis du tenker på tvekjønnethet på det nivået... Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49422-skolehjelp/#findComment-192155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siis Skrevet 21. april 2002 Del Skrevet 21. april 2002 Hei! Hvilken klasse går du i? Jeg mener, sånn at man vet hvor man skal legge lista... Og hvordan definerer du tvekjønnethet? Jeg vil anbefale deg å finne en bok om genetikk, og se om du finner noe som kromosomabnormaliteter. Hvis du tenker på tvekjønnethet på det nivået... Lykke til! Hei, uansett hvilken klasse du måtte gå i (regner med det er siste år på ungdomsskolen eller på videregående?) så syns jeg det er dårlig gjort av en lærer å overlate et slikt tema til en av elevene bare fordi det er vanskelig å finne stoff! Dette er et vanskelig tema, har hørt at tvekjønnet egentlig er det samme som bifil, men det er jo ikke slik det brukes til daglig (så noe på lommelegen, tror jeg det var)... Uansett: Lykke til! Men var jeg deg, ville jeg bedt læreren hjelpe å skaffe litt faktastoff! Fy søren, for en sleip lærer, som "vrir" seg inna ved å overlate dette til elevene! Med vennlig hilsen en annen lærer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49422-skolehjelp/#findComment-192406 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 22. april 2002 Del Skrevet 22. april 2002 Discovery channel har hatt et par jækla bra dokumentarer på emnet. Prøv å søke på nettsidene deres. Dessuten får du sikkert respons hvis du tar kontakt med Rikshospitalet i Oslo og sier du trenger info, eller en organisasjon for transer etc. De vet kanskje mer om hvor du kan få tak i mer stoff til oppgaven din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49422-skolehjelp/#findComment-193028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raten Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Hei, uansett hvilken klasse du måtte gå i (regner med det er siste år på ungdomsskolen eller på videregående?) så syns jeg det er dårlig gjort av en lærer å overlate et slikt tema til en av elevene bare fordi det er vanskelig å finne stoff! Dette er et vanskelig tema, har hørt at tvekjønnet egentlig er det samme som bifil, men det er jo ikke slik det brukes til daglig (så noe på lommelegen, tror jeg det var)... Uansett: Lykke til! Men var jeg deg, ville jeg bedt læreren hjelpe å skaffe litt faktastoff! Fy søren, for en sleip lærer, som "vrir" seg inna ved å overlate dette til elevene! Med vennlig hilsen en annen lærer! Trudde bifili var når en person liker begge kjønn, og tvekjønnethet var når kroppen hverken er helt mann eller kvinne?? Har jeg misforstått?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49422-skolehjelp/#findComment-198939 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Trudde bifili var når en person liker begge kjønn, og tvekjønnethet var når kroppen hverken er helt mann eller kvinne?? Har jeg misforstått?? Nei, det er slik du tror. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49422-skolehjelp/#findComment-198940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raten Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Nei, det er slik du tror. Okei? hva er slik jeg tror? at bifili og tvekjønnethet er to forskjellige ting? Er det? Du virker til å være litt inne i emnet! Skolegreiset mitt skal ikke være særlig stort! Jeg trenger egentlig bare korte enkle svar slik at jeg kan hoste fram ettellerannet/hvasomhelst! Vet du svaret på noen av spørsmålene mine i hovedinnlegget så håper jeg du gidder å skrible dem her. På forhånd takk! mvh. raten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49422-skolehjelp/#findComment-198944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 27. april 2002 Del Skrevet 27. april 2002 Tvekjønnethet er et menneske som er født med et udefinerbart kjønn. Altså et barn med for eksempel en liten utviklet penis og innvendige eggstokker. Eller andre "feil". Man kan ikke umiddelbart etter fødsel fastslå kjønn. Hvis dette mennesket selv ikke kan definere seg som kvinne eller mann når det vokser opp snakker vi om tvekjønn eller hermafroditt. I USA er det vanlig at foreldre i samråd med leger bestemmer at barnet skal være det ene eller det andre, alt ettersom hva som er enklest å operere! Presset fra legestanden om at dette "er til beste for barnet i oppveksten" er stort. Ofte til katastrofe for barnet selv! Som voksen trives med å være en mellomting og blir presset inn i en rolle det ikke finner seg tilrette i. "Problemet" gjelder faktisk et ganske stort antall barn og er mer utbredt enn folk flest vet. Jeg har ikke noen oversikt tallmessig, men det kan du sikkert finne ved søk på nettet. Enkelte steder i verden er dette mer utbredt enn andre stedet. Et sted i Sør Amerika er dette faktisk ganske vanlig! I den grad at befolkningen det gjelder har akseptert det som normalt!! Der blir ofte barn født som jente og begynner å utvikle seg til gutt i tenåra. Om årsakene er vel ingen helt sikre, men en teori går på at fosteret tidlig i utviklingen eksponeres for en overdose hormoner fra mor, og dette forstyrrer den normale utviklingen av kjønn. Jeg har ikke så mye greie på det faktisk ;0) Men dette er det jeg husker fra et program på Discovery for en tid tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49422-skolehjelp/#findComment-198983 Del på andre sider Flere delingsvalg…
raten Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 Tvekjønnethet er et menneske som er født med et udefinerbart kjønn. Altså et barn med for eksempel en liten utviklet penis og innvendige eggstokker. Eller andre "feil". Man kan ikke umiddelbart etter fødsel fastslå kjønn. Hvis dette mennesket selv ikke kan definere seg som kvinne eller mann når det vokser opp snakker vi om tvekjønn eller hermafroditt. I USA er det vanlig at foreldre i samråd med leger bestemmer at barnet skal være det ene eller det andre, alt ettersom hva som er enklest å operere! Presset fra legestanden om at dette "er til beste for barnet i oppveksten" er stort. Ofte til katastrofe for barnet selv! Som voksen trives med å være en mellomting og blir presset inn i en rolle det ikke finner seg tilrette i. "Problemet" gjelder faktisk et ganske stort antall barn og er mer utbredt enn folk flest vet. Jeg har ikke noen oversikt tallmessig, men det kan du sikkert finne ved søk på nettet. Enkelte steder i verden er dette mer utbredt enn andre stedet. Et sted i Sør Amerika er dette faktisk ganske vanlig! I den grad at befolkningen det gjelder har akseptert det som normalt!! Der blir ofte barn født som jente og begynner å utvikle seg til gutt i tenåra. Om årsakene er vel ingen helt sikre, men en teori går på at fosteret tidlig i utviklingen eksponeres for en overdose hormoner fra mor, og dette forstyrrer den normale utviklingen av kjønn. Jeg har ikke så mye greie på det faktisk ;0) Men dette er det jeg husker fra et program på Discovery for en tid tilbake. takk, det var da meget til hjelp! Nå kan jeg jo ha dette lille foredraget mitt... Tusen takk. Det er altså mulig å definere tvekjønnethet ved fødsel? eller se at noe er galt? Takk, da var jeg et menneske med mye mer kunnskap:) mvh raten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49422-skolehjelp/#findComment-199489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 takk, det var da meget til hjelp! Nå kan jeg jo ha dette lille foredraget mitt... Tusen takk. Det er altså mulig å definere tvekjønnethet ved fødsel? eller se at noe er galt? Takk, da var jeg et menneske med mye mer kunnskap:) mvh raten Ja det er mulig å se det etter at barnet er født. Mens andre ikke blir "oppdaget" før de kommer i tenårene. Bare hyggelig å kunne hjelpe :0) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49422-skolehjelp/#findComment-199505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
raten Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 Ja det er mulig å se det etter at barnet er født. Mens andre ikke blir "oppdaget" før de kommer i tenårene. Bare hyggelig å kunne hjelpe :0) Vet du kanskje også hvordan det oppdages når det ikke oppdages før i tenårene? hvilke mangler er det da som inntreffer? Hva går galt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49422-skolehjelp/#findComment-199676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 28. april 2002 Del Skrevet 28. april 2002 Vet du kanskje også hvordan det oppdages når det ikke oppdages før i tenårene? hvilke mangler er det da som inntreffer? Hva går galt? Hmmm, vel, uten å være noe mer enn en nyskjerrigper som har lest litt histen og her, vil jeg tro at endringen skjer som en følge av hormoner i kroppen. Noe som jo er normalt hos alle mennesker. Hvordan det utarter seg er vel mest sansynlig veldig individuellt. Den det gjelder føler seg ikke hjemme i sin egen kropp, kan ikke definere seg selv som jente eller gutt, får problemer med kjærlighet, forelskelse i det "motsatte" kjønn blir unektelig vanskelig når man ikke helt vet hva man selv er! ;0) For eksempel en utpreget feminin gutt som forelsker seg i en annen gutt, eller maskulin jente som faller for jenter. Poenget er at kroppen avspeiler ikke det indre! Dette er noe helt annet enn det de fleste av oss betegner som homofili, en jentete gutt kan godt forelske seg i jenter. Tenk deg hvordan samfunnet reagerer. Det tror jeg er det største problemet for hermafroditter, de får ingen aksept for det de er. Samfunnet forventer at man SKAL være det ene eller det andre. Å leve opp til slike forventninger er dømt til å mislykkes hvis man innvendig ikke kan definere seg selv, eller ønsker å leve i fred som den man er. Svært mange som er blitt operert som spedbarn opplever at de egentlig er motsatt kjønn av det de er blitt operert til å bli. Tenk deg den psykiske påkjenningen å leve med! Og mange får fysiske plager på grunn av operasjonene som ikke alltid er like vellykkede. En hermafroditt kan utmerket godt ha et godt og normalt seksualliv selv om de har både penis og vagina :0) Ofte har operasjonene ødelagt denne evnen, og det er også en belastning å leve med Fysisk forandrer kroppen seg som normalt fra barn til voksen, men en hermafroditt kan utvikle bryster i tillegg til å ha en penis, eller motsatt, en som man tror er jente utvikler store muskler og hårvekst. Det finnes ingen fast skjema for hva som skjer med den enkelte. Dette er helt individuellt. Her i Norge er toleransen og aksepten for at folk kan være annerledes enn andre større enn i USA. En lege vil ikke uten videre råde foreldre til å ta et så viktig valg for sitt barn, men heller vente å se an situasjonen til barnet kan taes med på råd. Om akkurat det vet jeg ikke så mye, men det kan helt sikkert en lege på et av de store sykehusene her i landet svare på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/49422-skolehjelp/#findComment-199686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.