Gå til innhold

Dete som misliker FRP; hvorfor gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det enkeltsaker det står på, eller er det helheten i politikken deres? Har det med lederen å gjøre, i dette tilfellet Sylvi Listhaug? 

Bare lurer. 

Anonymkode: 092a5...699

Fordi de gir seg alltid på innvandringsfronten, også pusher de libertarianer idioti samtidig/istedenfor. Libertarianer logikk fungerer ikke i et samfunn, hvis de vil leve libertarianer drømmen kan de dra til Somalia og se hvor bra det fungerer, er en grunn til at somalierne henger på Grønland i Oslo, og ikke i Somalia.... 

Videoannonse
Annonse
Sliten Snegle
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det et bilde av deg selv du har her som profilbilde? 

Selvfølgelig.

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg kommet ikke til å stemme FRP i år. De har tapt seg. Lenge siden Listhaug har kommet med noen torden-tale om innvandring. Og liberalisme er ikke noe for meg. Det blir nok AP stemme fra meg i år.

Stikkelsbær
Skrevet

Noe som irriterer meg "grønn" ved FRP er det de som argument for å fjerne formueskatten. De snakker om den enslige minstepensjonisten med stort hus, som stakkars må betale så mye. Hvor mange gjelder dette? Huset må ha en ligningsverdi på over 1,76 millioner for at det skal bli formueskatt, det vil si at huset har en verdi på over 7 millioner før det skal skattes. Hvis det bor 2 personer der, dobles beløpet. Dette vil gjelde svært få personer!  De som virkelig får utbytte av at formueskatten kuttes, er de aller, aller rikeste i dette landet. 

psykedeliker
Skrevet
Stikkelsbær skrev (3 timer siden):

De som virkelig får utbytte av at formueskatten kuttes, er de aller, aller rikeste i dette landet. 

Nei, det er alle de små og lokale bedriftseierne som får utbytte av at skatten på maskiner og driftsmidler som det allerede er skattet av fjernes. Så kan vi heller finne andre måter skatte de aller rikeste på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 13.31):

Er det enkeltsaker det står på, eller er det helheten i politikken deres? Har det med lederen å gjøre, i dette tilfellet Sylvi Listhaug? 

Bare lurer. 

Du som bare lurer på det, vil vel ha fram propaganda mot FrP nå rett før valget, tenker jeg.  Snedig måte å gjøre det på, har du konferert med Jonas-gutten ? 🤣

AnonymBruker
Skrevet
Osten skrev (6 minutter siden):

Du som bare lurer på det, vil vel ha fram propaganda mot FrP nå rett før valget, tenker jeg.  Snedig måte å gjøre det på, har du konferert med Jonas-gutten ? 🤣

Ja, Jonas er faktisk i familien min 😊

Skrevet (endret)
Stikkelsbær skrev (4 timer siden):

Noe som irriterer meg "grønn" ved FRP er det de som argument for å fjerne formueskatten. De snakker om den enslige minstepensjonisten med stort hus, som stakkars må betale så mye. Hvor mange gjelder dette? Huset må ha en ligningsverdi på over 1,76 millioner for at det skal bli formueskatt, det vil si at huset har en verdi på over 7 millioner før det skal skattes. Hvis det bor 2 personer der, dobles beløpet. Dette vil gjelde svært få personer!  De som virkelig får utbytte av at formueskatten kuttes, er de aller, aller rikeste i dette landet. 

Jeg tror formuesskatten utgjør 4 promille av statens inntekter, men den har allerede fått store deler av næringslivet til å flagge ut. Enten ved salg eller at de flytter. Det kan umulig være bra for velferdsstaten på sikt.

I mine øyne handler det ikke om at det er synd på Røkke eller bestemor med stor villa. Det er bare at "ingen" gidder å satse når man aldri vet hvilke skatter som dukker opp.

Endret av Grendel
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ja, Jonas er faktisk i familien min 😊

Mener du Jonas eller jonas?  God forbindelse med begge kanskje ?  

Endret av Osten
Skrevet (endret)
Stikkelsbær skrev (5 timer siden):

De snakker om den enslige minstepensjonisten med stort hus, som stakkars må betale så mye.

Også kjent som mamma. Vi merker denne problemstillingen veldig godt.

Jeg hadde vært enig, dersom man hadde latt primærboligverdien være 25% for alle eiendommer. Men det den rødgrønne regjeringen gjorde, var å øke grunnlaget til 50% over 10 mill og 75% over 15 mill. En enebolig på Østlandet (spesielt rundt Oslo) kan godt være verdt 15 mill og til og med mer. 

Tilbake til mamma: Huset hennes er verdt 20 mill. Hun har meget lite likviditet, og som følge av at hun er minstepensjonist (med tillegg av noe pensjon etter pappa), får hun ikke lån i nevneverdig grad. Formueskatten hun får av dette er (10x0,25 + 5 x0,5 + 5x0,75 minus 1,76 mill) x 1-ish prosent = 70.000 kroner i året. Det er ikke gøy når du er enke og nærmest minstepensjonist.

Takk til Jonas og Trygve.

Endret av ISW
Skrevet
ISW skrev (2 timer siden):

Jeg hadde vært enig, dersom man hadde latt primærboligverdien være 25% for alle eiendommer. Men det den rødgrønne regjeringen gjorde, var å øke grunnlaget til 50% over 10 mill og 75% over 15 mill. En enebolig på Østlandet (spesielt rundt Oslo) kan godt være verdt 15 mill og til og med mer. 

Tilbake til mamma: Huset hennes er verdt 20 mill. Hun har meget lite likviditet, og som følge av at hun er minstepensjonist (med tillegg av noe pensjon etter pappa), får hun ikke lån i nevneverdig grad. Formueskatten hun får av dette er (10x0,25 + 5 x0,5 + 5x0,75 minus 1,76 mill) x 1-ish prosent = 70.000 kroner i året. Det er ikke gøy når du er enke og nærmest minstepensjonist.

Hvis hun ønsker, så kan hun få pensjonistlån. Flere banker som tilbyr. Men hvis du er enebarn, så kan du kanskje like gjerne støtte henne økonomisk, det vil jo lønne seg for deg å overta huset uten heftelser. 

Min mor var i samme situasjon for mange år siden, så dette har vært en kjent problematikk veldig lenge. Særlig kvinner som blir alene har tradisjonelt sett ofte fått lav pensjon og sliter med å kunne bli boende av økonomiske grunner. 

Skrevet (endret)
frosken skrev (37 minutter siden):

Hvis hun ønsker, så kan hun få pensjonistlån. Flere banker som tilbyr. Men hvis du er enebarn, så kan du kanskje like gjerne støtte henne økonomisk, det vil jo lønne seg for deg å overta huset uten heftelser. 

Min mor var i samme situasjon for mange år siden, så dette har vært en kjent problematikk veldig lenge. Særlig kvinner som blir alene har tradisjonelt sett ofte fått lav pensjon og sliter med å kunne bli boende av økonomiske grunner. 

Hvilke banker tilbyr egentlig det? Verken DNB eller Nordea i alle fall.

Ja, jeg støtter henne i dag. Men jeg synes ikke det er rettferdig. Et hus man bor i (og ikke kan spise) burde ikke beskattes så hardt. 

Endret av ISW
Skrevet
ISW skrev (3 timer siden):

Hun kan selge huset og flytte til leilighet. 

Skrevet
cathlin skrev (Akkurat nå):

Hun kan selge huset og flytte til leilighet. 

Hun får samme formueskatten da, men da kan hun i alle fall for en stund betale den. 

Skrevet
ISW skrev (4 minutter siden):

Hun får samme formueskatten da, men da kan hun i alle fall for en stund betale den. 

Luksusproblem 

Skrevet
cathlin skrev (Akkurat nå):

Luksusproblem 

Usikker på om jeg ville kalle det for det. Som @Grendel var inne på over, så bør det være forutsigbarhet i skattesystemet. Hun har aldri vært rik, men bygget et hus på 80-tallet. Skeptisk til at det plutselig bør beskattes så hardt.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (47 minutter siden):

Men jeg synes ikke det er rettferdig. Et hus man bor i (og ikke kan spise) burde ikke beskattes så hardt. 

Kan ikke diskutere enkeltpersoner (og kjenner jo ikke henne uansett), men generelt sett ble disse personene fra etterkrisgtiden+ skattet alt for lite i forhold til samfunnets kostander relatert til deres alderdom nå. I praksis er det du sier, at du vil at en somalier innvandrere til Norge, skal dekke personen med hus til 20 millioner sine sykehus utgifter etc, samtidig som somalieren skal dekke sine egen utgifter til sykehus etc i sin fremtidige alderdom. Tror du somalieren synes det er rettferdig ?

https://www.nettavisen.no/nyheter/hver-kvinne-koster-15-6-millioner-ingen-grunn-til-at-det-skal-tolkes-stigmatiserende-for-kvinner/s/12-95-3424089287

Hvis disse generasjonene betalte høyere skatt, som de burde ha gjort, ville de ikke hatt så mye penger nå. Men de vil ha i pose og sekk, beholde villaen, mens somalierne og andre kommende generasjoner skal dekke utgiftene deres, og husk somaliern arver ikke huset, det er det du som gjør... !

På generasjonsnivå må en også poengtere politiske valg som er tatt, som pusher boligprisene opp, bla.a klima. Vi må redde klimaet, ved å ikke bygge boliger/bygge dyre boliger. Det gjør at eldre boliger stiger i verdi. Samtidig er det meget dårlig for klimaet at enslige eldre har store boliger for seg selv, veldig lite klima-effektivt. Så en vil ha i pose og sekk, "redde" klimaet ved å ikke bygge boliger, mens en vil ødelegge klimaet ved å bo i stor bolig selv.... Personlig synes jeg slike politiske valg er helt forkastelige. Nå snakker jeg generelt jeg kjenner ikke til individers egne stemme-historikk selvsagt :) 

Så ja, det er urettferdig, men det er ført så mye urettferdig og dum politikk frem til nå, at å få skipet på riktig kurs er krevende...

Anonymkode: 912e3...cfc

Skrevet
1 hour ago, cathlin said:

Luksusproblem 

Dette høes ut som misunnelse.

Skrevet
ISW skrev (2 timer siden):

Hvilke banker tilbyr egentlig det? Verken DNB eller Nordea i alle fall.

Ja, jeg støtter henne i dag. Men jeg synes ikke det er rettferdig. Et hus man bor i (og ikke kan spise) burde ikke beskattes så hardt. 

Blant annet KLP og BN Bank. 

Faren min døde tidlig, så det er en god del år siden moren min var i den situasjonen. Den gangen betalte man arveavgift, så jeg synes det var enda verre den gangen. 

Skrevet
slabbedask skrev (49 minutter siden):

Dette høes ut som misunnelse.

Jeg er ikke misunnelig på gamle damer i store hus de ikke har råd til å betale for eller evner å bli kvitt:-) Men ellers har jeg pleiet opp til flere eldre luksusdyr gratis i årevis, og føler meg ferdig med det! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...