AnonymBruker Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Hvis man i ett tenkt scenario går til en privat behandler og får enten 1) fjernet en nåværende diagnose og satt en ny eller 2) satt en ny diagnose i tillegg til nåværende, vil denne diagnosen og vurderingen da bli "godkjent" av psykiatrisk poliklinikk da? Eller kan/bruker behandler der motsi dette? Anonymkode: 41d8c...539 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Ikke nødvendigvis "godkjent", nei. Det avhenger litt av tilfellet. I blant er det mer åpenbart at den nye diagnosen er riktig (pasienten har det mye bedre/står på riktig medisiner/er mer stabil osv.), andre ganger kan det fortsatt være vanskelig å vite. Anonymkode: 12ed3...a3f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ikke nødvendigvis "godkjent", nei. Det avhenger litt av tilfellet. I blant er det mer åpenbart at den nye diagnosen er riktig (pasienten har det mye bedre/står på riktig medisiner/er mer stabil osv.), andre ganger kan det fortsatt være vanskelig å vite. Anonymkode: 12ed3...a3f Ok. Du skjønner, jeg er i en prosess der jeg ønsker en diagnose vurdert, men hvis jeg kan risikere å betale mange tusen for utredning og at den vurderingen ikke blir "godkjent" må jeg tenke nøye på om det er verdt det. Anonymkode: 41d8c...539 0 Siter
psykedeliker Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Dette bør Pasient- og brukerombudet kunne svare på. Det offentlige må uansett ha en juridisk hjemmel for å evt. underkjenne en diagnostisk vurdering, så lenge den er gjort av noen med de rette kvalifikasjonene og lisensene. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok. Du skjønner, jeg er i en prosess der jeg ønsker en diagnose vurdert, men hvis jeg kan risikere å betale mange tusen for utredning og at den vurderingen ikke blir "godkjent" må jeg tenke nøye på om det er verdt det. Anonymkode: 41d8c...539 Hva mener du med "godkjenner" Hvorfor er den viktig for deg at akkurat den avdelingen godkjenner en diagnose? Anonymkode: 12ed3...a3f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hva mener du med "godkjenner" Hvorfor er den viktig for deg at akkurat den avdelingen godkjenner en diagnose? Anonymkode: 12ed3...a3f Fordi jeg tidligere har vært mye innlagt og hvis jeg skulle få tilbakefall og havner dit igjen så hadde det vert litt kjipt om de ikke godtok en eventuell ny diagnose, hvis jeg fikk ny diagnose da. (Håper selvfølgelig ikke det skjer, men man vet aldri). I tillegg til at jeg ikke har den beste økonomien så hadde ikke hatt råd til å fortsette hos en privat behandler så veldig lenge etter utredning og da kunne jeg håpe på å få plass hos psykiatrisk poliklinikk, men det er jo ikke vits hvis de ikke "godkjenner" diagnosen. Anonymkode: 41d8c...539 0 Siter
Drømmeautomat Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Hva med å be fastlegen henvise for second opinion? Da kan det kanskje få litt mer tyngde. Fra ChatGPT: Man har rett til å få en ny vurdering ved et annet DPS eller hos en annen spesialist, særlig hvis man er uenig i diagnose eller behandlingsopplegg. Praktisk betyr det at fastlegen kan henvise til en “fornyet vurdering” et annet sted i spesialisthelsetjenesten. Retten er ikke absolutt – det kan bli avslått hvis diagnosen ikke vurderes som “alvorlig sykdom”, men i praksis innvilges det ofte hvis man opplever stor uenighet eller behandlingsforløpet har vært fastlåst. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Drømmeautomat skrev (5 timer siden): Hva med å be fastlegen henvise for second opinion? Da kan det kanskje få litt mer tyngde. Fra ChatGPT: Man har rett til å få en ny vurdering ved et annet DPS eller hos en annen spesialist, særlig hvis man er uenig i diagnose eller behandlingsopplegg. Praktisk betyr det at fastlegen kan henvise til en “fornyet vurdering” et annet sted i spesialisthelsetjenesten. Retten er ikke absolutt – det kan bli avslått hvis diagnosen ikke vurderes som “alvorlig sykdom”, men i praksis innvilges det ofte hvis man opplever stor uenighet eller behandlingsforløpet har vært fastlåst. Ja, det er jo en mulighet. Må fastlegen begrunne utdypende hvorfor jeg ønsker en second opinion eller holder det med "kjenner seg ikke lenger igjen i diagnosen"? Anonymkode: 41d8c...539 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.