Gå til innhold

Hvordan få kastet ut en 29-årig datter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som har en datter på 29 år. Denne datteren har reist mye og tatt noe utdannelse, men har aldri hatt en ordentlig jobb.  Hun har heller aldri flyttet ut ifra mors hus. Hun får penger fra nav, og fortsetter nomadelivet sitt, ved å reise og drive med barnevakttjenester, dyrepass og huspass i utlandet, i bytte mot midlertidig husvære. Når hun kommer hjem til Norge,  krever hun at hun skal få bo hos sin mor, og at hun skal få mat og husly uten å betale noe for seg,  eller hjelpe til hjemme. I tillegg til å være veldig krevende,  kan hun drive med stygg manipulering, og psykisk trakasering for å få det som hun vil, hun har også tendenser til å bli voldelig. Hun har ingen planer om å få seg noe sted å bo her hjemme i Norge. Min venninne klarer ikke mer,  og vil gjerne ha en slutt på denne utnyttelsen. Men hun er rådvill, og vet ikke hvordan hun skal få datteren ut, og at denne onde sirkelen skal få en slutt. Det skal sies at min venninne har vondt for å sette grenser, stille krav eller være streng. Og det er nok mye av grunnen til at det har gått så langt.  Håper likevel det finnes noe råd å få,  om det er noen hun kan kontakte for å få hjelp til dette.  Datteren har forresten ikke adresse hos sin mor lenger. 

Anonymkode: afc80...3a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har en venninne som har en datter på 29 år. Denne datteren har reist mye og tatt noe utdannelse, men har aldri hatt en ordentlig jobb.  Hun har heller aldri flyttet ut ifra mors hus. Hun får penger fra nav, og fortsetter nomadelivet sitt, ved å reise og drive med barnevakttjenester, dyrepass og huspass i utlandet, i bytte mot midlertidig husvære. Når hun kommer hjem til Norge,  krever hun at hun skal få bo hos sin mor, og at hun skal få mat og husly uten å betale noe for seg,  eller hjelpe til hjemme. I tillegg til å være veldig krevende,  kan hun drive med stygg manipulering, og psykisk trakasering for å få det som hun vil, hun har også tendenser til å bli voldelig. Hun har ingen planer om å få seg noe sted å bo her hjemme i Norge. Min venninne klarer ikke mer,  og vil gjerne ha en slutt på denne utnyttelsen. Men hun er rådvill, og vet ikke hvordan hun skal få datteren ut, og at denne onde sirkelen skal få en slutt. Det skal sies at min venninne har vondt for å sette grenser, stille krav eller være streng. Og det er nok mye av grunnen til at det har gått så langt.  Håper likevel det finnes noe råd å få,  om det er noen hun kan kontakte for å få hjelp til dette.  Datteren har forresten ikke adresse hos sin mor lenger. 

Mitt beste råd er å rett og slett ta tyren ved hornene. Bare si det rett ut, at du ikke kan ha datteren boende, sett en sluttdato på oppholdet og si at hun må ut innen da. Gjør dette skriftlig for da etcher juridisk sett gyldig. Og hvis hun ikke flytter så må man faktisk ta kontakt med politiet for å få henne ut. Hvis venninnen har råd kan hun hjelpe datteren med utflytting og depositum til leiebolig, det kan gjøre hele prosessen mer attraktiv for 29 åringen. For jeg regner vel med at dama vil flytte ut og bo for seg selv?

Skrevet
Edna K skrev (1 minutt siden):

Mitt beste råd er å rett og slett ta tyren ved hornene. Bare si det rett ut, at du ikke kan ha datteren boende, sett en sluttdato på oppholdet og si at hun må ut innen da. Gjør dette skriftlig for da etcher juridisk sett gyldig. Og hvis hun ikke flytter så må man faktisk ta kontakt med politiet for å få henne ut. Hvis venninnen har råd kan hun hjelpe datteren med utflytting og depositum til leiebolig, det kan gjøre hele prosessen mer attraktiv for 29 åringen. For jeg regner vel med at dama vil flytte ut og bo for seg selv?

Hvorfor skal hun bo for seg selv med det det medfører av husarbeide, matlaging og utgifter når hun like godt kan presse mor til å gjøre alt dette og bo gratis? Høres ut som det lusker en diagnose i buskene her.

Skrevet
Lillemus skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skal hun bo for seg selv med det det medfører av husarbeide, matlaging og utgifter når hun like godt kan presse mor til å gjøre alt dette og bo gratis? Høres ut som det lusker en diagnose i buskene her.

Trenger ikke ha en diagnose for å være kjip.

Skrevet
Lillemus skrev (9 minutter siden):

Ja, kan være enig i at datteren utnytter moren her. Derfor er det viktig å få henne til å flytte ut snarest. Slik jeg skrev i innlegget mitt.

AnonymBruker
Skrevet
Edna K skrev (8 minutter siden):

Ja,  jeg er enig i det.  Venninnen min er nødt til å gjøre noe og stå i det,  uansett hvor vanskelig det skulle bli.  For datteren kommer til å stelle seg på bakbeina og nekte å komme seg ut. Min venninne har ikke råd til å hjelpe henne noe mer økonomisk,  da hun er ufør med minstesats. Datteren tvinger henne til å låne henne penger hun egentlig ikke har. Tror denne datteren ikke ønsker å flytte for seg selv,  eller få noe røtter av noe slag...

Skrevet
Glitter skrev (8 minutter siden):

Trenger ikke ha en diagnose for å være kjip.

Jeg synes dette er lang ut over å være "bare" kjip. Det er jo direkte ondskapsfullt mot mora.

AnonymBruker
Skrevet
Lillemus skrev (13 minutter siden):

Datteren er ikke frisk psykisk, men hun vil ikke innse det selv,  og får derfor heller ikke noe hjelp. Men at hun manipulerer og utnytter moren som hun gjør, det er ganske bevisst 

Skrevet

Hvor bor hun offisielt, da? Uten fast bopel? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun får penger fra nav

Basert på hva da? Og følger det ingen forpliktelser med? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Datteren har forresten ikke adresse hos sin mor lenger. 

Hvor bor hun offisielt, da? Er hun registrert som "Uten fast bopel"? NAV trenger vel en fysisk adresse? 

Det kan være et utgangspunkt for moren: Enten må de opprette et leieforhold der hun betaler for seg, eller så må hun leie et annet sted. Hvis hun er mye utenlands, trenger hun jo ikke stor plass, god beliggenhet eller høy standard.  

AnonymBruker
Skrevet
laban skrev (36 minutter siden):

Hvor bor hun offisielt, da? Uten fast bopel? 

Basert på hva da? Og følger det ingen forpliktelser med? 

Hvor bor hun offisielt, da? Er hun registrert som "Uten fast bopel"? NAV trenger vel en fysisk adresse? 

Det kan være et utgangspunkt for moren: Enten må de opprette et leieforhold der hun betaler for seg, eller så må hun leie et annet sted. Hvis hun er mye utenlands, trenger hun jo ikke stor plass, god beliggenhet eller høy standard.  

Datteren har flyttet sin adresse til mormor, som hun også er hos innimellom, når hun ikke er hos mor. Såvidt jeg vet, mottar hun arbeidsavklaringspenger, men jeg tror nok ikke hun har vært ærlig om at hun reiser ofte til utlandet. Jeg mener da at et krav fra nav for å motta stønad, er at man oppholder seg i landet, men på en eller annen måte, har hun klart å lure de til å tro at hun gjør som hun skal. Moren ønsker ikke å ha datteren boende hos seg, da hun blir syk av dette. Og ja, datteren burde kunne skaffe seg et lite krypinn her hjemme, men ingenting er bra nok for henne (hun er rett og slett ikke interessert)

Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Bytt lås på inngangsdøren.

Enkelt og greit. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Datteren har flyttet sin adresse til mormor, som hun også er hos innimellom, når hun ikke er hos mor. Såvidt jeg vet, mottar hun arbeidsavklaringspenger, men jeg tror nok ikke hun har vært ærlig om at hun reiser ofte til utlandet. Jeg mener da at et krav fra nav for å motta stønad, er at man oppholder seg i landet, men på en eller annen måte, har hun klart å lure de til å tro at hun gjør som hun skal. Moren ønsker ikke å ha datteren boende hos seg, da hun blir syk av dette. Og ja, datteren burde kunne skaffe seg et lite krypinn her hjemme, men ingenting er bra nok for henne (hun er rett og slett ikke interessert)

Er ikke far med i bildet?

AnonymBruker
Skrevet
Trinity80 skrev (13 minutter siden):

Enkelt og greit. 

Datter har visst ikke egentlig nøkkel,  så mor mener det ikke er nødvendig 

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke far med i bildet?

Far var narkoman og døde for en del år siden. Så mor står dessverre veldig alene om dette. Det er dessverre ikke så mye hjelp i mormoren her heller, da hun mener mor må få hjelp til seg selv før hun har hatt på det med datteren. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Far var narkoman og døde for en del år siden. Så mor står dessverre veldig alene om dette. Det er dessverre ikke så mye hjelp i mormoren her heller, da hun mener mor må få hjelp til seg selv før hun har hatt på det med datteren. 

Skjønner. Vanskelig situasjon for mor dette, det er ingen andre som kan forklare datteren at hun MÅ finne seg et eget bosted? Er det noe mor kan gjøre for rett og slett å unngå at det er mulig å overnatte hos henne? Ikke ha noen gjesteroms-mulighet f.eks. Å skifte lås i døren og ikke under noen omstendighet gi datteren nøkkel er nok den beste løsningen. Om hun da kommer på døren og begynner å lage bråk er det bare å ringe politiet. 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner. Vanskelig situasjon for mor dette, det er ingen andre som kan forklare datteren at hun MÅ finne seg et eget bosted? Er det noe mor kan gjøre for rett og slett å unngå at det er mulig å overnatte hos henne? Ikke ha noen gjesteroms-mulighet f.eks. Å skifte lås i døren og ikke under noen omstendighet gi datteren nøkkel er nok den beste løsningen. Om hun da kommer på døren og begynner å lage bråk er det bare å ringe politiet. 

Virker ikke som om hun har noen andre som kan hjelpe henne med dette.  Er derfor jeg skrev her,  i håp om at det er noen instans eller noe hun kunne kontaktet, som evnt kunne bistått. 

Mor skal nå mest sannsynlig gi datter beskjed om at datter ikke er velkommen til å være der etter lørdag. Og hvis hun ikke pakker sakene sine selv,  vil mor gjøre det for henne,  og sette det ut.  Mor har også en yngre sønn som hun har delt omsorg for,  og datteren har mer eller mindre okkupert hans rom, noe datter mener hun har full rett til.  

Jeg har nevnt for venninnen min,  at så lenge datter ikke har fått seg noe eget bosted, bør hun nekte datter noen form for overnatting. Og dersom det blir noe problemer,  må hun rett og slett ringe politiet. Hun bør også slutte å låne henne penger. 

Så da får vi se om det fungerer,  og om min venninne klarer å være konsekvent og stå i det i lengden. Hun må slutte å tilrettelegge for at datteren kan fortsette med det hun driver med. 

Skrevet

Det virker som mor ikke har sagt klart fra om at dette ikke er ønskelig og at hun vil ha en slutt på dette. Virker voldsomt å snakke om politi eller låsbytte før dette er helt klart kommunisert.

AnonymBruker
Skrevet
Ekstra skrev (2 minutter siden):

Det virker som mor ikke har sagt klart fra om at dette ikke er ønskelig og at hun vil ha en slutt på dette. Virker voldsomt å snakke om politi eller låsbytte før dette er helt klart kommunisert.

Du har rett.  Mor har ikke klart å være helt tydelig på dette,  da hun har en tendens til å gi etter for press fra datteren. Hun har forsøkt flere ganger,  men snakker for døve ører. Hun sier at denne morskjærligheten kommer litt i veien for at hun klarer å være streng, klar og konsekvent. Men det har bare blitt henne i baken, for alt fortsetter jo bare som før... Mor vet hun må gjøre noe drastisk, men hun synes det er veldig vanskelig.  Datteren vil ikke høre på det moren har å si,  og respekterer henne ikke overhode. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun sier at denne morskjærligheten kommer litt i veien for at hun klarer å være streng, klar og konsekvent.

Det er et verdivalg, og det kan hun bare endre på selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...